Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-09-09, godz. 13:00, Wiadomości z regionu Samorządowa konwencja PiS dziś w Opolu. Relacja w Radiu Opole Nie tylko premier Mateusz Morawiecki, ale też prezes Jarosław Kaczyński, przyjedzie w niedzielę (09.09) na opolską konwencję samorządową Prawa i Sprawiedliwości. » więcej 2018-09-08, godz. 17:00, Wiadomości z regionu "12 lat niespełnionych obietnic". Opolski PiS wystawia rachunek samorządowi województwa O niespełnionych obietnicach Samorządu Województwa Opolskiego mówili dziś (08.09) na konferencji prasowej politycy Prawa i Sprawiedliwości. Przypomnieli, że od 12 lat w koalicji rządzącej regionem są Platforma Obywatelska, Polskie… » więcej 2018-09-08, godz. 15:45, Wiadomości z regionu Znamy kolejną kandydatkę na burmistrza Nysy. "Program jest dobry, dotyka prawie wszystkich gałęzi" Nyska Platforma Obywatelska zaprezentowała kandydatkę na burmistrza. Jest nią zasiadająca obecnie w radzie miejskiej Jolanta Trytko-Warczak. » więcej 2018-09-08, godz. 14:30, Wiadomości z regionu Razem dla Opola pokazało karty. Na listach społecznicy, przedsiębiorcy i ludzie nauki Listy kandydatów do Rady Miasta Opola zaprezentował dziś (08.09) komitet wyborczy Razem dla Opola. Celem RdO na wybory jest co najmniej powtórzenie wyniku sprzed czterech lat, czyli bycie trzecią siłą polityczną w Opolu. » więcej 2018-09-07, godz. 16:30, Wiadomości z regionu Kandydat na prezydenta Opola Marcin Gambiec stawia na kulturę Zwiększenie dotacji na kulturę do miliona złotych, stypendia dla artystów, nagroda za najlepszy artykuł dziennikarski o Opolu i stworzenie miejsca do organizacji wystaw. To pomysł kandydata na prezydenta Opola Marcina Gambca. Radny miejski… » więcej 2018-09-07, godz. 14:35, Publicystyka w Radiu Opole Marek Piasecki o budowie szerokiej koalicji w wyborach na prezydenta Kędzierzyna-Koźla Gościem piątkowej 'Loży radiowej' była Marek Piasecki, kandydat na prezedenta Kędzierzyna-Koźla. Mówił m.in. o zaskakującym sojuszu dwóch byłych włodarzy miasta, którzy go poparli: Tomasza Wantuły, którego komitet współtworzył… » więcej 2018-09-07, godz. 12:30, Wiadomości z regionu Prof. Jerzy Skubis liderem na liście - RdO przedstawia kandydatów do rady miasta Profesor Jerzy Skubis, były rektor Politechniki Opolskiej, będzie kandydatem na radnego z ramienia KWW Razem dla Opola. Naukowiec będzie kandydował z okręgu nr 2 obejmującego osiedle Armii Krajowej, Chabry, a także przyłączone do… » więcej 2018-09-07, godz. 12:00, Wiadomości z regionu Rafał Tkacz o terytorialnych komisjach wyborczych: wciąż brakuje chętnych, będą losowania. Wieczorem powołamy komisje Tylko do godziny 13:00 chętne komitety wyborcze mogą jeszcze zgłaszać kandydatów do uzupełnienia składów 64 terytorialnych komisji wyborczych. Najwięcej, bo ponad 5 osób do pracy komisjach brakuje w Murowie, Brzegu, Oleśnie, Zębowicach… » więcej 2018-09-07, godz. 11:30, Wiadomości z regionu Grabowski proponuje dwa darmowe posiłki dla uczniów w Opolu. Chce też elektronicznego systemu obecności Trzy propozycje dotyczące szkół przedstawił Paweł Grabowski, kandydat ruchu Kukiz'15 na prezydenta Opola. » więcej 2018-09-06, godz. 18:20, Wiadomości z regionu Partia Razem chce po wejściu do sejmiku dbać o jakość powietrza i transport publiczny Opolski okręg Partii Razem kroczy samodzielnie w wyborach samorządowych do sejmiku. Kandydaci Razem wystartują we wszystkich pięciu okręgach wyborczych na Opolszczyźnie. » więcej
56575859606162
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »