Radio Opole » Kraj i świat
2024-05-07, 16:40 Autor: PAP

Tegoroczni maturzyści na egzaminie z polskiego pisali o buncie i relacjach międzyludzkich (opis)

Maturzyści, tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia na egzaminie pisemnym z języka polskiego na poziomie podstawowym musieli napisać rozprawkę o buncie lub o wpływie, jaki ma relacja z drugim człowiekiem.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej arkusze egzaminacyjne rozwiązywane we wtorek przez maturzystów na egzaminie pisemnym z języka polskiego - obowiązkowym dla wszystkich maturzystów.


W tym roku egzaminy maturalne przeprowadzane są w dwóch formułach. W nowej formule zdają tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących, techników, szkół branżowych II stopnia, a w starej - abiturienci ze starszych roczników.


Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy ("Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny - mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów.


Oba testy zawierały łącznie 16 zadań. Zadania w pierwszym teście odnosiły się do zacytowanych w arkuszu fragmentów tekstów: Richarda Lueckego "Zarządzanie czasem" i Hanny Gadomskiej "Masz wrażenie, że czas płynie za szybko?". Maturzyści mieli m.in. na podstawie tekstu Lueckego wyjaśnić na czym polega paradoks ludzkich starań o spowolnienie upływu czasu, a na podstawie tekstu Gadomskiej podać dwa uwarunkowania wpływające na sposób postrzegania czasu przez człowieka. Na podstawie obu tekstów musieli napisać notatkę syntetyzującą na temat: człowiek wobec upływu czasu.


Zadania w teście drugim również odnosiły się do zacytowanych w arkuszu fragmentów tekstów, m.in. Trenu X Jana Kochanowskiego, wiersza Jana Andrzeja Morsztyna "Niestatek" oraz fragmentów: "Mitologii" Jana Parandowskiego, "Pieśni o Rolandzie", "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, "Potopu" Henryka Sienkiewicza, "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego i "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. Maturzyści mieli m.in. odpowiedzieć czy postawa podmiotu lirycznego w Trenie X jest podobna do postawy Demeter, wyjaśnić symbolikę złotego rogu w "Weselu", a na podstawie podanego fragmentu "Zdążyć przed Panem Bogiem" oraz całego reportażu Hanny Krall wyjaśnić, jaką rolę w powojennym życiu Marka Edelmana odgrywała pamięć o wydarzeniach na Umschlagplatzu. Z kolei z reprodukcji plakatu spektaklu "Kordian" mieli wybrać dwa elementy graficzne i wyjaśnić ich sens w kontekście dramatu Słowackiego.


Pisząc rozprawkę maturzyści musieli odwołać się do utworów literackich i wybranych kontekstów (np. historycznoliterackiego, literackiego, biograficznego, kulturowego, religijnego, mitologicznego, biblijnego, historycznego, filozoficznego, egzystencjalnego, politycznego, społecznego). Jednym z utworów musiała być lektura obowiązkowa. W arkuszu przypomniano listę lektur. Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: "Bunt i jego konsekwencje dla człowieka", drugi: "Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?".


Za rozwiązanie testów maturzyści piszący egzamin w nowej formule mogą maksymalnie otrzymać 25 punktów, a za rozprawkę - maksymalnie 35 punktów. Na napisanie całego egzaminu zdający maturę z polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule mieli 240 minut.


Maturzyści z wcześniejszych roczników, którzy zdawali egzamin w starej formule, mieli arkusz egzaminacyjny składający się z dwóch części: testu i tekstu własnego. Pisząc tekst własny mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów lub przeprowadzić analizę tekstu poetyckiego.


Zadania w teście odnosiły się do zacytowanych fragmentów tekstów: "Kultura - komunikowanie wartości" Grzegorza Żuka i "Artyści jako specyficzna grupa społeczna i zawodowa” Jarosława Działka i Moniki Murzyn-Kupisz. Maturzyści mieli m.in. napisać streszczenie tekstu Żuka, a na podstawie tekstu Działka i Murzyn-Kupisz podać trzy cechy, które na przestrzeni wieków pozwalały uznać jednostkę za przynależną do grupy artystów oraz podać przyczynę i skutek zwiększania się grona pretendentów do tytułu artysty. W arkuszu był też fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, bez podania co to za utwór i kto jest jego autorem. Mieli to podać maturzyści.


Jeden z tematów rozprawki w tym roku brzmiał: "Bunt czy pokora – którą postawę życiową powinien wybrać człowiek, by uczynić świat lepszym?". Punktem wyjścia do rozważań był zacytowany fragment "Dziadów cz. III" Adama Mickiewicza. Drugi temat brzmiał: "Co sprawia, że człowiek zyskuje szacunek innych ludzi?". Punktem wyjścia były zacytowane fragmenty "Potopu". W temacie trzecim maturzyści mieli zinterpretować wiersz Urszuli Kozioł "Ulga na wiosnę".


Za rozwiązanie testu maturzyści piszący egzamin w starej formule mogą maksymalnie otrzymać 20 punktów, a za rozprawkę - maksymalnie 50 punktów. Na napisanie całego egzaminu zdający maturę z polskiego na poziomie podstawowym w starej formule mieli 170 minut.


Aby zdać egzamin maturzysta, niezależnie, w której formule go zdawał, musi uzyskać minimum 30 proc. punktów możliwych do zdobycia z danego egzaminu. (PAP)


autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka


dsr/ agz/ lm/


Kraj i świat

2024-06-10, godz. 16:20 Pawlak: przygotowałem wstępną wersję umowy ws. środków na zakup Pegasusa bez istotnych szczegółów (krótka6) Były dyrektor w resorcie sprawiedliwości Mikołaj Pawlak zeznał przed komisją ds. Pegasusa, że przygotował draft umowy ws. przekazania CBA środków na zakup… » więcej 2024-06-10, godz. 16:20 Premier: granica nie może być bezkarnie przekraczana (krótka2) Granica nie może być bezkarnie przekraczana przez nielegalnych migrantów i grupy zorganizowane przez władze Białorusi i Rosji - powiedział w poniedziałek… » więcej 2024-06-10, godz. 16:20 LN siatkarek - czas na podbój Azji, na początek mecz o fotel lidera (zapowiedź) Meczem z Brazylią polskie siatkarki w środę w Hongkongu rozpoczną trzeci turniej Ligi Narodów. Po ośmiu meczach drużyna Stefano Lavariniego ma na koncie… » więcej 2024-06-10, godz. 16:20 Tusk: nie ma powodu przypuszczać, że za eksplozją w Mesko stała "zewnętrzna siła" Premier Donald Tusk oświadczył, że nie ma powodu, aby przypuszczać, że jakaś 'zewnętrza siła' stała za poniedziałkową eksplozją w Mesko. W zdarzeniu… » więcej 2024-06-10, godz. 16:10 Naukowcy i aktywiści: głos Polski może uratować unijne rozporządzenie, od którego zależy nasze bezpieczeństwo Wprowadzenie rozporządzenia PE i Rady w sprawie odbudowy zasobów przyrodniczych (Nature Restoration Law) jest kluczowe dla naszego bezpieczeństwa, nawet w kontekście… » więcej 2024-06-10, godz. 16:10 Politolog: "kanibalizacja" przez PO koalicjantów ma się bardzo dobrze Politolog Uniwersytetu Łódzkiego dr. Maciej Onasz ocenił, że wyniki wyborów do PE pokazują, że 'kanibalizacja przez PO koalicjantów ma się bardzo dobrze'… » więcej 2024-06-10, godz. 16:10 Premier: przyjęliśmy uchwałę, której konsekwencją jest rozporządzenie ws. tzw. strefy buforowej przy granicy (k… Przyjęliśmy uchwałę, której konsekwencją praktyczną jest rozporządzenie MSWiA o utworzeniu strefy buforowej przy granicy polsko-białoruskiej - poinformował… » więcej 2024-06-10, godz. 16:10 Media: USA rozważają rozmowy z Hamasem ws. uwolnienia swoich obywateli Stany Zjednoczone rozważają podjęcie rozmów z Hamasem bez udziału Izraela w sprawie uwolnienia piątki swoich obywateli porwanych przez tę palestyńską… » więcej 2024-06-10, godz. 16:10 Podkarpackie/ europoseł-elekt Tomasz Buczek: kapitalny wynik Konfederacji w regionie i Polsce Kapitalny wynik, a będzie jeszcze lepiej - w ten sposób europoseł-elekt Tomasz Buczek z Konfederacji ocenił wynik swojej partii w wyborach do Parlamentu E… » więcej 2024-06-10, godz. 16:10 Francja/ Politolog: kryzys dużych partii, ogólny klimat i "oddemonizowanie" pomogły skrajnej prawicy Francuskie skrajnie prawicowe Zjednoczenie Narodowe, dawny Front Narodowy, uzyskało obecne wyniki na fali kryzysu tradycyjnych partii politycznych, strategii… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »