Radio Opole » Gospodarka
2014-01-22, 13:51 Autor: Radio Opole

Tirów na torach nie widać

Kilka lat temu w ogólnopolskich mediach głośno było o kampanii społecznej pod nazwą „Tiry na tory”. Już wtedy mówiło się, że zbyt dużo aut ciężarowych przetacza się po polskich drogach, które jak wiadomo nie są przygotowane na taką liczbę pojazdów. W poniedziałek wieczorem drogę krajową nr 39 między Brzegiem a Namysłowem zablokował tir, który przewrócił się na bok. Wysypało się z niego ponad 20 ton rzepaku. „Krajówka” była zablokowana przez kilka godzin, a kierowcy stali w gigantycznym korku. Warto przy tej okazji ponownie zapytać, czy kiedykolwiek uda się przenieść część transportu drogowego na tory kolejowe?

 Mieszkańcy Reńskiej Wsi uważają, że przejeżdżające przez miejscowość tiry niszczą drogę i przyległe budynkiWiększość tras kolejowych jest dziś przygotowana na przejęcie transportu kołowego. Co ciekawe, kolej miała nawet gotowe projekty specjalnych wagonów do przewożenia ogromnych tirów – mówią pracownicy upadającej opolskiej spółki Tabor Szynowy.

- Mamy prototyp, który stoi i rdzewieje. Mieli na tych platformach tiry przewozić i nic z tego nie wyszło. Kiedyś mówiło się o produkcji wagonów w Ostrowie Wielkopolskim, ale na tym się skończyło - przyznaje załoga Taboru Szynowego.

Dziś wystarczy przyjść tylko w okolice brzeskiego dworca, by zobaczyć, że tych tirów na torach nie ma – mówi Mirosław Dziadek, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Powiatowej Policji w Brzegu.

- Wystarczy obserwować stację przeładunkową, która mieści się obok dworca kolejowego. Nie widać tam ciężarówek, które byłyby ładowane na wagony. W dalszym ciągi tiry przewożą towary i poruszają się po naszych drogach - kwituje Dziadek.

A kierowcy pojazdów ciężarowych przyznają, że do dyspozycji mają tylko drogi.

- Niestety mamy taką, a nie inną sieć dróg i musimy się po nich poruszać. A później wszystko na tiry jest zwalane - żali się jeden z zawodowych kierowców.

Ale zarządcy dróg podkreślają, że to właśnie te najcięższe pojazdy niszczą lokalne drogi. Jak przyznaje Stanisław Kowalski z Zarządu Dróg Powiatowych w Brzegu kierowcy tirów często nagminnie łamią ograniczenia tonażowe. Ostatni przykład to remontowany odcinek trasy wojewódzkiej nr 403 w okolicach Bierzowa i nielegalny skrót, jaki zrobili sobie kierowcy.

- Żeby nie czekać w korku i na zmianę świateł, kierowcy skręcają w stronę Łukowic Brzeskim i jadą przez tę miejscowość niszcząc asfalt. Często się zdarzają takie sytuacje. Jak na danej drodze stanie radiowóz i złapią jednego kierowcę tira, to mamy spokój na kilka dni, ale potem znów próbują przejeżdżać - dodaje Kowalski.

Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych wspomina, że kiedyś problem transportu ciężkiego był inaczej rozwiązywany.

- Pamiętam, jak wszystko, co ciężkie jechało na wagonach kolejowych, albo było transportowane barkami, kiedy Odra była jeszcze żeglowna.

A według samych kierowców tirów przejście na tory uchroniłoby nasze drogi, a także mogłoby poprawić bezpieczeństwo.

- Mając takie, a nie inne drogi w Polsce, to jest najlepsze rozwiązanie. Miejscowości nie mają obwodnic, brakuje nam autostrad i być może to jest wyjście - mówi jeden z kierowców tira.

Na razie jednak nie zanosi się na jakiekolwiek zmiany w tej kwestii. Pozostaje nam tylko kultura na drodze i szacunek do wszystkich zmotoryzowanych. I tych dużych i tych małych.

Posłuchaj rozmówców:

Maciej Stępień

Gospodarka

2024-11-04, godz. 17:30 Opole centrum dyskusji o gospodarce wodnej. Eksperci wypracowują nowe rozwiązania Państwowa Rada Gospodarki Wodnej przez dwa dni obraduje w Opolu. W spotkaniu w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim wzięli udział eksperci, opolscy parlamentarzyści… » więcej 2024-11-04, godz. 14:30 Niezbędna jest pomoc państwa. Prudnicki Pionier chce zmienić lokalizację Spółdzielnia Pionier w Prudniku liczy na pomoc państwa w odbudowie firmy po powodzi. Po raz kolejny zakład pracy chronionej zalała płynąca obok rzeka. Ze… » więcej 2024-11-02, godz. 19:27 Brzeska ciepłownia stawia na "elektryki". Do ich ładowania będzie wykorzystywany prąd z własnej instalacji Brzeska ciepłownia inwestuje w 'elektryki'. Zarządzająca nią spółka zapoczątkowała wymianę samochodów na zeroemisyjne i jak zapowiada, na tym nie ko… » więcej 2024-11-01, godz. 09:00 Stacja uzdatniania wody w Sieroniowicach po gruntownym remoncie. Gmina Ujazd skanalizowana w 99 procentach Gmina Ujazd zakończyła generalny remont stacji uzdatniania wody w Sieroniowicach. Tam wymieniony został m.in. stary azbestowy wodociąg i pompy. To ważna inwestycja… » więcej 2024-10-31, godz. 20:00 Reforma finansów samorządowych wywołuje wątpliwości dotyczące nakładów na oświatę 1 stycznia wejdzie w życie reforma finansów samorządowych, na którą czekano także w gminach i powiatach Opolszczyzny. Ustawa zmienia sposób naliczania dochodów… » więcej 2024-10-31, godz. 11:22 Brzeg chce wyremontować ulicę Starobrzeską. Na razie jednak nie ma na to zadanie pieniędzy Brzeski magistrat planuje modernizację ulicy Starobrzeskiej. To jedna z najdłuższych, a zarazem najbardziej zniszczonych dróg w mieście. » więcej 2024-10-30, godz. 15:40 Pod Skarbimierzem mogą stanąć wiatraki. Gmina zapowiada darmowy prąd dla mieszkańców W gminie Skarbimierz może stanąć do 50 turbin wiatrowych. Zanim zapadną w tej sprawie decyzje, władze gminy będą przeprowadzać konsultacje z mieszkańcami… » więcej 2024-10-29, godz. 17:00 Głuchołazy: powodzianie muszą mieć rachunki wydatków Doraźną pomoc do 8 tysięcy zł otrzymało już około 1200 powodzian z gminy Głuchołazy. W sumie tysiące mieszkańców z tego rejonu korzysta z różnych… » więcej 2024-10-29, godz. 09:00 Wakacje składkowe w ZUS - wnioski od listopada Od listopada mikroprzedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej  a także komornicy sądowi będą mogli składać… » więcej 2024-10-28, godz. 16:30 "Oby takich inwestycji było jak najwięcej". Powiat głubczycki zakończył remont drogi w gminie Baborów Zakończyła się największa drogowa inwestycja w tym roku w gminie Baborów. Głubczyckie starostwo przeprowadziło kompleksowy remont nawierzchni blisko 4 kilometrów… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »