Wirtualne spacery w plenerze sposobem na relaks. Program dla studentów na Politechnice Opolskiej
15-minutowa wizyta w górach, lesie lub nad morzem w okularach VR i pomiary parametrów życiowych. Tak wygląda wprowadzony na Politechnice Opolskiej program poprawy zdrowia psychicznego z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości dla studentów opolskich uczelni.
Z badania blisko 800 studentów wynika, że większość wykazuje podwyższony poziom stresu, objawy depresyjne, lęk o przyszłość, a 18 procent ma myśli samobójcze.
- Jest 12 scenariuszy, a lektor wydaje polecenia i pomaga wejść w stan relaksacji - mówi dr Sebastian Rutkowski z Katedry Fizjoterapii Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii PO.
- W praktyce wygląda to tak, że następuje pięciominutowy pomiar spoczynkowy w pozycji siedzącej. Później zakładane są gogle i prezentowany jest wybrany scenariusz wirtualnej rzeczywistości, a następnie przez pięć kolejnych minut w pozycji spoczynkowej analizujemy ponownie wartość zmiany rytmu pracy serca. To jest dla nas wyznacznik przejścia w stan relaksacji.
Choć projekt realizowany z ministerialną dotacją powinien zakończyć się w czerwcu 2024, dalsze plany będą zależeć od zapotrzebowania wśród studentów.
- To jest dla mnie istotne. Projekt jest prostudencki, czyli z jednej strony mamy wsparcie studentów działających w kole naukowym, a z drugiej strony chodzi o poprawę dobrostanu psychicznego studentów. Mam na myśli wsparcie nie tylko w formie kształcenia, ale również stworzenie warunków do rozwoju - dodaje dr Rutkowski.
Studenci chętni do udziału w projekcie znajdą stosowny formularz zgłoszeniowy w internecie. Jak na razie uczestnicy są zadowoleni i subiektywnie deklarowali, że czują się zrelaksowani.
- Jest 12 scenariuszy, a lektor wydaje polecenia i pomaga wejść w stan relaksacji - mówi dr Sebastian Rutkowski z Katedry Fizjoterapii Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii PO.
- W praktyce wygląda to tak, że następuje pięciominutowy pomiar spoczynkowy w pozycji siedzącej. Później zakładane są gogle i prezentowany jest wybrany scenariusz wirtualnej rzeczywistości, a następnie przez pięć kolejnych minut w pozycji spoczynkowej analizujemy ponownie wartość zmiany rytmu pracy serca. To jest dla nas wyznacznik przejścia w stan relaksacji.
Choć projekt realizowany z ministerialną dotacją powinien zakończyć się w czerwcu 2024, dalsze plany będą zależeć od zapotrzebowania wśród studentów.
- To jest dla mnie istotne. Projekt jest prostudencki, czyli z jednej strony mamy wsparcie studentów działających w kole naukowym, a z drugiej strony chodzi o poprawę dobrostanu psychicznego studentów. Mam na myśli wsparcie nie tylko w formie kształcenia, ale również stworzenie warunków do rozwoju - dodaje dr Rutkowski.
Studenci chętni do udziału w projekcie znajdą stosowny formularz zgłoszeniowy w internecie. Jak na razie uczestnicy są zadowoleni i subiektywnie deklarowali, że czują się zrelaksowani.