Pierwsza i najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Myśliny. Jak mówi nasz gość, to inwestycja o wartości 40,7 mln zł. Trzy kilometry i trzy obiekty mostowe. Budowa już trwa.
- Może nie jest wielka, ale bardzo ważna, bo wpisuje się w obwodnicę Dobrodzienia i poprawia przejezdność drogi krajowej 46 - mówi.
Dwie kolejne obwodnice z kontraktami to obejścia Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla. Zwłaszcza ta pierwsza budziła ogromne emocje, bo mieszańcy czekali na nią od lat i od lat była im przez polityków obiecywana. Tym razem są już konkrety: wybrano wykonawcę i choć po przetargu wartość inwestycji wzrosła o 40 mln zł, to ministerstwo zdecydowało się te dodatkowe pieniądze wyłożyć.
- Dwie kolejne inwestycje to obwodnice Olesna i Praszki. Ogłosiliśmy przetargi i w połowie stycznia planujemy otwarcie ofert - mówi Maliszkiewicz.
Nasz gość przyznał, że o ile kiedyś przetargi przynosiły oszczędności, to teraz zwykle wynegocjowana cena jest wyższa od tej w kosztorysie. W jego ocenie, to się raczej nie zmieni - kopalnie kruszyw mają zamówienia na najbliższe dwa lata, więc nie widzą powodu do obniżenia cen. Problemem jest także znalezieniem firm z doświadczeniem w budowie dróg, dlatego GDDKiA musiało nieco obniżyć wymagania, także co do doświadczenia pracowników.
- Wystarczy kierownik budowy z rocznym doświadczeniem - mówi nasz gość.