Radio Opole » O Radiu » Radio Opole poleca » Problemy dzieci nie mają wakacji. Trwają prace…
2022-07-08, 09:35 Autor: Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Grupa Eskadra

Problemy dzieci nie mają wakacji. Trwają prace Ministerstwa Edukacji i Nauki nad projektem „edukacji włączającej”

Zdjęcie ilustracyjne [fot. Envato Elements]
Zdjęcie ilustracyjne [fot. Envato Elements]
Choć kilka dni temu skończył się rok szkolny, nie każdy uczeń z lekką głową może pozwolić sobie na wakacje. Wielu z nich przez cały rok boryka z problemami wychowawczo-edukacyjnymi. Wakacje to doskonały moment, by zastanowić się jak zrealizować indywidualne potrzeby dzieci, nie tylko tych, które mają trudności w uczeniu się, czy w wyrażaniu emocji, ale również wybitnie zdolnych.
W roku szkolnym 2021/2022 z uwagi na niepełnosprawność 4% uczniów zostało objętych kształceniem specjalnym. Co trzecie dziecko korzystało z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a u co dziesiątego ucznia zdiagnozowano zaburzenia psychiczne. Prace Ministerstwa Edukacji i Nauki nad projektem edukacji włączającej rozumianej jako edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczących się nie ustają. Ich celem jest przede wszystkim szybkie diagnozowanie i możliwość reagowania na problemy, tak by każdy polski uczeń mógł korzystać z narzędzi niezbędnych dla jego indywidualnych potrzeb, a w konsekwencji by był lepiej przygotowany do samodzielnego i satysfakcjonującego życia w dorosłości.

– Nie możemy być obojętni na przekazywane nam alarmujące dane, dlatego jesteśmy w procesie zmian, które mają na celu sprostanie wyzwaniom nowoczesnej, polskiej szkoły. Od wielu lat pracujemy nad rozwiązaniami, które będą realną pomocą dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Edukacja włączająca do ewolucja, nie rewolucja – mówi Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Zmiany w systemie oświaty – konieczność w nowoczesnym społeczeństwie stawiającym przede wszystkim nacisk na dobro dziecka
Dzięki współpracy MEiN z szeregiem specjalistów – kuratorami oświaty oraz wizytatorami kuratoriów, samorządowcami, psychologami, dyrektorami szkół, nauczycielami i wreszcie rodzicami możliwe było przygotowanie w 2021 r. propozycji nowych założeń legislacyjnych, dzięki którym 17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianach w ustawie o systemie oświaty i innych niektórych ustaw. W aktualnych regulacjach znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, które będą wprowadzane etapowo od 1 września 2022 r. i od 1 września 2024 r. Nowe przepisy znacząco poprawią dostęp do pomocy udzielanej jak najwcześniej, tak by likwidować bariery utrudniające rozwój i naukę dziecka. Dodatkowo bardzo ważnym zadaniem będzie podnoszenie jakości kształcenia uwzględniającego różne potrzeby edukacyjne uczniów na kolejnych etapach nauki.

Projekt uwzględnia również postulaty związane z poprawą sytuacji dzieci i młodzieży borykających się z problemami psychicznymi oraz tych objętych opieką psychiatryczną. W praktyce oznacza to zatrudnienie większej liczby nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych, stworzenie nowego stanowiska – pedagoga specjalnego, który będzie wspierał nauczycieli oraz realizował specjalistyczne zajęcia bezpośrednio z uczniami oraz uruchomienie bezpłatnych narzędzi diagnostycznych do oceny rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i osobowościowego dzieci.

Dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice są zgodni – potrzeba indywidualnego spojrzenia i czasu dla każdego ucznia. – Jeśli lider zbuduje wokół siebie zespół ludzi i wspólnie wyznaczą cel do zrealizowania, wtedy wszystko się uda. Zasoby ludzkie są jak zwykle najważniejszym ogniwem. Z wieloletniego doświadczenia wiem, że edukacja włączająca to edukacja dla wszystkich uczniów, każdy korzysta z indywidualnego rozwoju. Dla każdego ucznia zbudowana jest przestrzeń do nauki i rozwijania swoich talentów. Możliwość bycia razem wzmacnia empatię i kształci przyszłych wolontariuszy. Zwiększona liczba specjalistów i metody pracy uwzględniające potrzeby zróżnicowanego zespołu sprawiają, że wyniki nauczania są wysokie. Od wielu lat poprzez wykonywane badania widzimy, że poziom szkoły włączającej w ramach kształcenia i wychowania nie obniża się, a wręcz wzrasta. Tak naprawdę nie trzeba podejmować szczególnych kroków zmieniających organizację szkoły. Wszystkim uczniom potrzebującym szczególnej opieki trzeba zabezpieczyć osobistego specjalistę wspomagającego proces dydaktyczny i wychowawczy – podsumowuje Marek Tarwacki, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach realizującej program edukacji włączającej

Na poszerzenie dostępu do pomocy specjalistycznej tylko w 2022 r. z budżetu państwa zostało przeznaczonych dodatkowo, tj. poza subwencją oświatową, 700 mln zł, w tym 180 mln, które pozwolą na organizację 3 mln dodatkowych godzin zajęć specjalistycznych oraz 520 mln zł na realizację standardów zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach. Na przestrzeni kolejnych 10 lat będzie to kwota 25 mld zł.

Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów
Edukacja włączająca za cel stawia wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic (m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu) są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako szansa rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.

– Termin „edukacja włączająca” narósł różnymi i nieprawdziwymi skojarzeniami. My rozumiemy włączenie w szkole jako zbudowanie takiego systemu edukacji, który pozwoli każdemu uczniowi rozwijać się na miarę jego możliwości. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na fakt, że edukacja nie jest dla szkoły – jest dla życia. Naszym zadaniem jako Ministerstwa jest stworzenie takiej szkoły, która pozwoli każdemu uczniowi przygotować się do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie – to jest prawdziwe włączenie – mówi wiceminister Marzena Machałek.

Dla różnych potrzeb i talentów
Wakacje to doskonały moment, by zastanowić się jak zrealizować indywidualne potrzeby dzieci, nie tylko tych, które mają trudności w uczeniu się, czy w wyrażaniu emocji, ale również wybitnie zdolnych. – Należy podkreślić, że system edukacji zapewnia różne ścieżki kształcenia dzieciom z niepełnosprawnościami. Wszystkie szkoły są ważne. Rodzice nadal będą decydować, czy ich dziecko będzie chodziło do szkoły ogólnodostępnej, specjalnej czy integracyjnej – podkreśla wiceminister Marzena Machałek.

Przy wyborze najlepszej ścieżki kształcenia dla dziecka warto rozważyć szkoły włączające, które dają szansę na funkcjonowanie w bogatym, zróżnicowanym środowisku oraz wzmacniają rozwój emocjonalny i budują wiele pozytywnych wzorców i zachowań.

– Żadne dziecko z niepełnosprawnością oraz to wybitnie uzdolnione nie może być relegowane ze swojego naturalnego środowiska, ma prawo do korzystania z całego bogactwa relacji i emocji, które służą pełnemu uspołecznianiu się – dodaje Marek Tarwacki dyrektor Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach

Edukacja w zasięgu ręki
Cytowane fragmenty wypowiedzi Sekretarz Stanu w MEiN Marzeny Machałek oraz Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach Marka Tarwackiego pochodzą z debaty „Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji. Wdrażanie – bariery – efekt”, która została przeprowadzona w ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jej celem jest promocja m.in. edukacji włączającej. Motywem przewodnim – hasłem parasolowym – kampanii jest „Edukacja w zasięgu ręki”.

Relacja z debaty znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki - na dole artykułu zamieszczamy ją w formie wideo.

Szczegóły na stronie: https://edukacjawzasiegureki.pl/

Wszystkie działania w ramach kampanii „Edukacja w zasięgu ręki” są finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz budżetu państwa.

Edukacja w zasięgu ręki baner 1

Zobacz także

2021-06-11, godz. 20:11 Przedterminowe wybory burmistrza Gorzowa Śląskiego w woj. opolskim Radio Opole S.A. w związku rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie przedterminowych wyborów burmistrza Gorzowa Śląskiego w… » więcej 2021-06-09, godz. 09:42 Czas na "Dobry moment"! Od poniedziałku do piątku o 9:00 zapraszają Agnieszka Wawer-Krajewska i Wiesław Kolbusz Chcesz poznać ciekawych ludzi i usłyszeć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania? A może pragniesz uśmiechnąć się razem z nami lub podejść do sprawy całkiem… » więcej 2021-06-02, godz. 11:07 "Misja Werona 2021" - reportaż Pawła Koniecznego, Grzegorza Frankowskiego i Piotra Moca [FILM, ZDJĘCIA] We wtorek (01.06) minął miesiąc od historycznego sukcesu Grupy Azoty ZAKSY Kędzierzyn-Koźle w siatkarskiej Lidze Mistrzów. Radio Opole miało okazję towarzyszyć… » więcej 2021-05-27, godz. 12:20 Konsultacje „Strategii RP na rzecz Młodego Pokolenia” dla województwa opolskiego - zapisy trwają do 7 czerwca Już 8 czerwca odbędzie się kolejna z wojewódzkich konferencji konsultacyjnych, na której wszyscy młodzi ludzie z województwa opolskiego otrzymają możliwość… » więcej 2021-05-27, godz. 07:10 Zapraszamy na "Podróże z Helen" w każdy czwartek o godz. 10:00 W tym, co wydaje się nam zwyczajne, ona dostrzega piękno i wyjątkowość naszego kraju. Helen Mazanova - bo o niej mowa - to mieszkająca w Opolu blogerka z… » więcej 2021-05-26, godz. 13:46 Rusza druga edycja ogólnopolskiego konkursu "Samorząd dla Dziedzictwa" – poznaj szczegóły! Przed nami kolejna odsłona ogólnopolskiego konkursu nagradzającego gminy za modelowe opracowanie i wdrażanie gminnego programu opieki nad zabytkami. » więcej 2021-05-25, godz. 12:36 W środę słuchaj nas w Internecie, DAB+ i na alternatywnych częstotliwościach! Jeśli słuchasz Radia Opole na częstotliwości 103,2 MHz, w środę (26.05) przełącz się na Internet lub DAB+. Ze względu na prace konserwacyjne nadajnika… » więcej 2021-05-21, godz. 15:08 Świętujmy wspólnie Dzień Matki i Dziecka - Radio Opole i Cukry Nyskie zapraszają do udziału w konkursie. Do wygrania… Czy zastanawialiście się dlaczego Dzień Matki jest przed Dniem Ojca, lub co najlepszego odziedziczyliśmy po naszych mamach? Jeżeli nie, to lepiej pomyślcie… » więcej 2021-05-21, godz. 13:55 Uroczystość Zesłania Ducha Świętego - na tę okazję Radio Opole przygotowało specjalne wydanie audycji W najbliższą niedzielę obchodzimy uroczystość Zesłania Ducha Świętego, czyli Zielone Świątki. To ważne wydarzenie przypominające nam o początkach… » więcej 2021-05-20, godz. 14:04 W Światowym Dniu Pszczół zaglądamy do jedynej w Opolu miejskiej pasieki! [FILM, ZDJĘCIA] Pierwsza miejska pasieka w Opolu znajduje się na dachu Przychodni Odnowa i funkcjonuje już od roku. Z okazji przypadającego dziś Światowego Dnia Pszczół… » więcej
1415161718
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »