Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Jak skutecznie dochodzić roszczeń w obliczu powodzi?…
2024-10-02, 12:55 Autor: Dawid Rajwa

Jak skutecznie dochodzić roszczeń w obliczu powodzi? Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu polisy ubezpieczeniowej? [INTERWENCJA]

Mieszkańcy Paczkowa cały czas sprzątają po wielkiej wodzie [fot. Monika Matuszkiewicz]
Mieszkańcy Paczkowa cały czas sprzątają po wielkiej wodzie [fot. Monika Matuszkiewicz]
Szkoła Podstawowa nr 1 w Nysie [fot. Sławomir Mielnik]
Szkoła Podstawowa nr 1 w Nysie [fot. Sławomir Mielnik]
W magazynie interwencyjnym Radia Opole gościliśmy mecenasa Artura Rudzińskiego, który podzielił się kluczowymi informacjami na temat zawierania umów ubezpieczeniowych oraz odszkodowania z tytułu powodzi. Jak ważna jest szczegółowa analiza umów oraz wykorzystywanie przysługujących praw konsumenckich, by efektywnie dochodzić swoich roszczeń w trudnych okolicznościach, takich jak powódź? O tym w programie interwencyjnym, który podjął Dawid Rajwa.
Adwokat Artur Rudziński omówił w programie kwestie związane z ubezpieczeniami majątkowymi i kontaktami z ubezpieczycielami. Podkreślił, że proces zawierania umów ubezpieczeniowych często bywa powierzchowny – klienci skupiają się na podstawowych informacjach, nie zwracając uwagi na szczegóły zawarte w regulaminach. Rudziński zwrócił również uwagę na znaczenie prawa konsumenckiego w UE, które chroni klientów przed nieuczciwymi zapisami w umowach.
Mecenas Artur Rudziński (cz.1)
Mecenas stwierdził, że wiele polis jest niejasnych i mogą zawierać wyłączenia, co wprowadza w błąd konsumentów. Różni ubezpieczyciele podchodzą do wypłaty odszkodowań w relatywny sposób – niektórzy wypłacają wyższe kwoty, co może mieć kluczowe znaczenie w sytuacjach kryzysowych, takich jak powodzie. Prawnik zaleca, aby przy wyborze ubezpieczyciela kierować się doświadczeniem i wiarygodnością na rynku oraz transparentnością oferty.
Mecenas Artur Rudziński (cz.2)
Miałem więcej nieprzyjemnych doświadczeń z firmami ubezpieczeniowymi. Na początku są bardzo uprzejmi i uśmiechnięci, zwłaszcza gdy proponują podwyższenie składek. Jednak gdy przychodzi do wypłaty, ich podejście się zmienia. Wydaje się, że tylko żerują na ludziach. Ubezpieczyłem żonę w znanej firmie, a po tym, jak stała się osobą z niepełnosprawnością, odmówili mi wypłaty odszkodowania, oferując bardzo niską kwotę. Nie odwoływałem się, bo miałem dość. Odmawiano mi wielokrotnie, więc teraz postanowiłem, że żaden ubezpieczyciel nie skłoni mnie do podwyższenia składki, bo po prostu im nie ufam - utyskuje rozżalony słuchacz Radia Opole.
Słuchacz Radia Opole
W dalszej części magazynu interwencyjnego Radia Opole omówiono kwestie analizy potrzeb klienta przez ubezpieczycieli. Zgodnie z prawem, ubezpieczyciele mają obowiązek zbadania, jakie opcje są najlepsze dla klienta, a jeśli tego nie zrobią, mogą nie dopełnić swoich obowiązków. W przypadku tragedii, jak powódź, powinny informować klientów o konieczności ubezpieczenia od powodzi.
Mecenas Artur Rudziński (cz.3)
Jeśli klient zgłasza szkodę, a ubezpieczyciel proponuje niewielką wypłatę, należy zabezpieczyć dowody, takie jak fotografie uszkodzeń, oraz zgłosić reklamację. Klient może również skorzystać z usług rzeczoznawcy i poprosić o interwencję rzecznika finansowego, co może pomóc w uzyskaniu zasadnej kwoty odszkodowania..

Klient ma prawo przyjąć wypłatę ubezpieczyciela, nawet jeśli jest to niższa kwota, ponieważ uznawana jest ona za kwotę bezsporną, co otwiera drogę do dalszego dochodzenia roszczeń. Te pierwsze pieniądze z tytułu odszkodowania są zazwyczaj kwotą bezsporną, która powoduje skutek prawny w postaci uznania roszczenia, a co za tym idzie otwiera drogę sądową. Nie trzeba udowadniać kwestii związanych z zasadnością roszczenia, bo ono jest zasadne i nastaje z mocy prawa.
Mecenas Artur Rudziński (cz.4)
12

Zobacz także

2024-12-20, godz. 18:15 Jak ludziom, którzy - wydawałoby się są w beznadziejnej sytuacji - można pomóc? [INTERWENCJA] Staramy się ostatnio często podejmować temat pomocy dla powodzian, relacjonować inicjatywy pozwalające "stanąć na nogi" ofiarom wrześniowego kataklizmu… » więcej 2024-12-19, godz. 14:45 Wydłużenie lewoskrętu na DK45 zmniejszy korki? Słuchacze apelują o zmianę [INTERWENCJA] Na dojeździe do skrzyżowania DK 45 z obwodnicą Opola, szczególnie w godzinach porannych tworzą się korki. Jak można upłynnić ruch? Z podpowiedzią i zarazem… » więcej 2024-12-17, godz. 13:50 "Porozmawiać z nikim nie idzie, bo dzieci hałasują" [INTERWENCJA] Tuż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy wiejskiej. Pan Czesław skarży się na hałasy, które docierają do niego… » więcej 2024-12-16, godz. 14:11 "Czyste Powietrze dla powodzian" - są pytania, szukamy odpowiedzi [INTERWENCJA] 12 grudnia został uruchomiony program "Czyste Powietrze dla powodzian", który ma być pomocą dla poszkodowanych. Posiada ułatwioną procedurę starania się… » więcej 2024-12-12, godz. 21:15 Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki mają sprzedawcy? [INTERWENCJA] Tym razem temat, który w okresie przedświątecznych zakupów może przynieść nam wiele istotnych informacji. Zgłosił się do nas słuchacz z Kluczborka… » więcej 2024-12-11, godz. 14:30 "Czasem mam wrażenie, że wchodzę do chłodziarki, a nie do mieszkania, gdzie powinno być ciepło i miło" - mówi mieszkanka… Choć sezon grzewczy już dawno się rozpoczął, grzejniki w mieszkaniach spółdzielczego bloku przy ulicy Duboisa 39-47 są letnie, mimo otwartych zaworów… » więcej 2024-12-10, godz. 14:30 Chęci i energii, by pomagać nie brakuje oraz o wielkim geście kilku firm na pomoc powodzianom [INTERWENCJA] Są tematy, do których wracamy, to aktualnie tematy powodziowe. Bo choć niedługo minie 3 miesiące, kiedy powódź dotknęło wielu mieszkańców Opolszczyzny… » więcej 2024-12-09, godz. 18:23 Paczków: Jakie rozwiązania strategiczne na poziomie rządowym powinny zostać wg włodarza zalanego terenu podjęte?… Choć od tegorocznej powodzi za kilka dni miną już trzy miesiące, to w wielu miejscach jeszcze długo będą trwały prace związane z przywróceniem domów… » więcej 2024-12-05, godz. 17:23 Pacjenci z przychodni przy ulicy Grota Roweckiego w Opolu marzną podczas rehabilitacji. Czy to się zmieni? [INTERWEN… Sprawa jednej z opolskich przychodni rehabilitacyjnych to temat, którym postanowiliśmy zając się w magazynie interwencyjnym. Problem zgłosił słuchacz Radia… » więcej 2024-12-04, godz. 11:49 "Warto też apelować do rodziców, żeby zwracali uwagę, co ich dzieci robią w godzinach popołudniowo-wieczornych"… Spożywanie alkoholu "pod chmurką", wyłudzanie pieniędzy, a do tego brak porządku poprzez ciągłe zaśmiecanie okolicy. Jeszcze latem strach było przejść… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »