Radio Opole » Interwencja Radia Opole » Posłuchaj audycji: » Dlaczego mieszkańcy Nysy, pomimo ostrzeżeń nie…
2024-09-30, 13:50 Autor: Krzysztof Dobrowolski, Magda Szybińska

Dlaczego mieszkańcy Nysy, pomimo ostrzeżeń nie poddali się ewakuacji? [INTERWENCJA]

Sytuacja powodziowa w Nysie (16.09) [fot. Sławomir Mielnik]
Sytuacja powodziowa w Nysie (16.09) [fot. Sławomir Mielnik]
W obliczu stanu powodziowego w Nysie, członkowie Stowarzyszenia Proobronnego 4 Regimentu zmobilizowali swoje siły, aby pomóc mieszkańcom w kryzysowej sytuacji. Mimo uruchomienia syren alarmowych, wielu mieszkańców nie zrozumiało ich przekazu, co doprowadziło do konsternacji lokalnej społeczności. W obliczu tego zdarzenia burmistrz nyski zaznaczył konieczność wprowadzenia bardziej klarownych komunikatów w przyszłości, by lepiej informować o zagrożeniach. Temat podjął Krzyszof Dobrowolski.
Kiedy i dlaczego Jacek Gaj ze Stowarzyszenia Proobronnego 4 Regimentu pojawił się ze swoim zespołem w Nysie?
Jacek Gaj ze Stowarzyszenia Proobronnego 4 Regimentu
Większość dorosłych członków stowarzyszenia, do którego należy mówca, została zmobilizowana przez armię już w czwartek lub piątek. W niedzielne popołudnie zorganizował on ekipę ratunkową i skontaktował się z miejskim Wydziałem Zarządzania Kryzysowego w Opolu, który skierował go do Wydziału Wojewódzkiego. Następnie, po rozmowie z Piotrem Tarapatą, szefem Wydziału, ekipa została skierowana do Nysy. Na miejscu, w sztabie zlokalizowanym w dawnym budynku wojskowym, ich zespół został przyjęty jako moduł ratunkowy. Kiedy przybyli na miejsce, miasto jeszcze nie było całkowicie zalane, choć występowały lokalne podtopienia. Powódź nasiliła się późnym popołudniem, a mówca koordynował działania swojego zespołu ze sztabu. Około godziny 12-13 ekipa ratunkowa oczekiwała na dalsze instrukcje, nie wiedząc, co dokładnie dzieje się w innych miejscach. Wokół było sporo ruchu – pojazdy straży, policji i wojska przemieszczały się, sugerując działania w innych obszarach. Ekipa była przygotowana do działania na wodzie, ale czekała na rozkazy. W pewnym momencie pojawiła się informacja, że nadchodzi woda, choć nie było jasne, czy wały zaczynają przesiąkać, czy doszło do ich przerwania. Zarządzono ewakuację, a ekipa ratunkowa rozpoczęła działania, zabierając ludzi z różnych miejsc, gdzie woda sięgała od kostek do wyższych poziomów. Mówca był zaskoczony reakcją wielu mieszkańców, którzy mimo uruchomionych syren alarmowych nie wiedzieli, co oznaczały te sygnały. Mimo prób wyjaśniania, wiele osób nie rozpoznało sygnałów ewakuacyjnych. Ostatecznie mówca ewakuował około 30-40 osób.
Jak wyglądał proces ogłoszenia ewakuacji i podjęcia kluczowych decyzji?
Burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz
Podczas rozmowy burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz, odniósł się do kwestii ewakuacji oraz komunikacji z mieszkańcami podczas powodzi. Przyznał, że brakowało odpowiedniego treningu i ćwiczeń, zwłaszcza tych dotyczących ewakuacji i systemów sygnałów alarmowych. Syreny dźwiękowe okazały się niejasne i budziły niepotrzebne emocje, dlatego lepszym rozwiązaniem byłyby konkretne komunikaty głosowe. Burmistrz wspomniał również, że choć dwukrotnie użyto syreny alarmowej, późniejsze odwołanie ewakuacji przekazywano już tylko komunikatami głosowymi, aby uniknąć paniki. W dalszej części rozmowy burmistrz omówił problem związany z zaniedbaniami w systemie ostrzegania, mimo wcześniejszych doświadczeń z powodzią w 1997 roku, co wywołało frustrację z powodu braku postępów. Mimo poprawy infrastruktury, takiej jak wzmocnienie tamy i koryta rzeki, powódź nadal zaskoczyła mieszkańców, gdyż systemy zabezpieczeń teoretycznie powinny były wytrzymać napływ wody.
Powódź w Nysie ukazała braki w systemie ostrzegania i zarządzania kryzysowego, które mimo wcześniejszych doświadczeń z powodzią w 1997 roku, nie zostały w pełni wyeliminowane. Ekipy ratunkowe działały w trudnych warunkach, ewakuując mieszkańców, jednak brak jasnych, zrozumiałych sygnałów alarmowych wywołał zamieszanie i opóźnienia. Burmistrz Nysy przyznał, że miasto nigdy nie trenowało procedur ewakuacyjnych, co podkreśla konieczność poprawy systemu komunikacji w przyszłości. Tematem zajął się Krzysztof Dobrowolski. Całość interwencji do posłuchania poniżej.

Zobacz także

2024-12-20, godz. 18:15 Jak ludziom, którzy - wydawałoby się są w beznadziejnej sytuacji - można pomóc? [INTERWENCJA] Staramy się ostatnio często podejmować temat pomocy dla powodzian, relacjonować inicjatywy pozwalające "stanąć na nogi" ofiarom wrześniowego kataklizmu… » więcej 2024-12-19, godz. 14:45 Wydłużenie lewoskrętu na DK45 zmniejszy korki? Słuchacze apelują o zmianę [INTERWENCJA] Na dojeździe do skrzyżowania DK 45 z obwodnicą Opola, szczególnie w godzinach porannych tworzą się korki. Jak można upłynnić ruch? Z podpowiedzią i zarazem… » więcej 2024-12-17, godz. 13:50 "Porozmawiać z nikim nie idzie, bo dzieci hałasują" [INTERWENCJA] Tuż obok posesji naszego słuchacza za płotem wybudowano plac zabaw przy świetlicy wiejskiej. Pan Czesław skarży się na hałasy, które docierają do niego… » więcej 2024-12-16, godz. 14:11 "Czyste Powietrze dla powodzian" - są pytania, szukamy odpowiedzi [INTERWENCJA] 12 grudnia został uruchomiony program "Czyste Powietrze dla powodzian", który ma być pomocą dla poszkodowanych. Posiada ułatwioną procedurę starania się… » więcej 2024-12-12, godz. 21:15 Jakie mamy prawa jako klienci sklepów, a jakie obowiązki mają sprzedawcy? [INTERWENCJA] Tym razem temat, który w okresie przedświątecznych zakupów może przynieść nam wiele istotnych informacji. Zgłosił się do nas słuchacz z Kluczborka… » więcej 2024-12-11, godz. 14:30 "Czasem mam wrażenie, że wchodzę do chłodziarki, a nie do mieszkania, gdzie powinno być ciepło i miło" - mówi mieszkanka… Choć sezon grzewczy już dawno się rozpoczął, grzejniki w mieszkaniach spółdzielczego bloku przy ulicy Duboisa 39-47 są letnie, mimo otwartych zaworów… » więcej 2024-12-10, godz. 14:30 Chęci i energii, by pomagać nie brakuje oraz o wielkim geście kilku firm na pomoc powodzianom [INTERWENCJA] Są tematy, do których wracamy, to aktualnie tematy powodziowe. Bo choć niedługo minie 3 miesiące, kiedy powódź dotknęło wielu mieszkańców Opolszczyzny… » więcej 2024-12-09, godz. 18:23 Paczków: Jakie rozwiązania strategiczne na poziomie rządowym powinny zostać wg włodarza zalanego terenu podjęte?… Choć od tegorocznej powodzi za kilka dni miną już trzy miesiące, to w wielu miejscach jeszcze długo będą trwały prace związane z przywróceniem domów… » więcej 2024-12-05, godz. 17:23 Pacjenci z przychodni przy ulicy Grota Roweckiego w Opolu marzną podczas rehabilitacji. Czy to się zmieni? [INTERWEN… Sprawa jednej z opolskich przychodni rehabilitacyjnych to temat, którym postanowiliśmy zając się w magazynie interwencyjnym. Problem zgłosił słuchacz Radia… » więcej 2024-12-04, godz. 11:49 "Warto też apelować do rodziców, żeby zwracali uwagę, co ich dzieci robią w godzinach popołudniowo-wieczornych"… Spożywanie alkoholu "pod chmurką", wyłudzanie pieniędzy, a do tego brak porządku poprzez ciągłe zaśmiecanie okolicy. Jeszcze latem strach było przejść… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »