Dobiega końca rejestracja kandydatów na radnych. Najważniejsze informacje
Tylko do północy można rejestrować kandydatów na radnych gmin, powiatów i sejmiku województwa.
Zarejestrować kandydata, bądź listę kandydatów na radnych może tylko pełnomocnik wyborczy komitetu. Jeśli nie może tego zrobić osobiście, może upoważnić do tego inną osobę. Aby upoważnienie zostało uznane przez komisję terytorialną, musi być ono pisemne. Pełnomocnik musi w tym upoważnieniu wskazać do jakich czynności upoważnia, czyli: napisać, czy upoważnia do zarejestrowania kandydata, lub listy kandydatów i do jakiej rady. W upoważnieniu muszą znaleźć się dane osoby upoważnionej.
Aby dokonać rejestracji kandydata na radnego gminy w jednomandatowym okręgu wyborczym, pod zgłoszeniem kandydata musi przedstawić co najmniej 25 podpisów poparcia wyborców z terenu danej gminy.
Aby zarejestrować listę kandydatów na radnego gminy, należy przedstawić co najmniej 150 podpisów poparcia wyborców z terenu gminy
Aby zarejestrować listę kandydatów na radnych powiatu, pod listą należy zebrać co najmniej 200 podpisów wyborców z terenu powiatu i analogicznie przy rejestracji kandydatów na radnych sejmiku trzeba przedstawić co najmniej 300 podpisów poparcia udzielonego przez wyborców z terenu województwa.
Podpisy poparcia muszą być złożone pod każdą listą kandydatów, dlatego, jeśli pełnomocnik wyborczy rejestruje listy do rady powiatu na przykład w trzech okręgach musi przedstawić w sumie 600 podpisów, po 200 pod każdą listą. Jeden wyborca może podpisać się pod każdą z list. Musi to zrobić osobiście.
Minimalna wskazana przed chwilą liczba podpisów jest warunkiem koniecznym do zarejestrowania listy. Za pełny podpis, który będzie uznany przez komisję rejestrującą uważa się: Imię, nazwisko, numer PESEL, pełny adres zamieszkania i odręczny podpis.
Oprócz podpisów poparcia, rejestrujący kandydata lub listę musi przedstawić oświadczenie kandydata o zgodzie na kandydowanie oraz oświadczenie lustracyjne, jeśli kandydat urodził się przed 1. sierpnia 1972 roku. Jeśli kandydat kiedykolwiek składał już takie oświadczenie przy innej okazji musi złożyć informację o wcześniejszym złożeniu takiego oświadczenia.
Rejestracji kandydatów na radnych min dokonuje się w gminnej komisji wyborczej. Jej siedziba jest w urzędzie gminy. Godziny dyżurów ustala sama komisja. Można je sprawdzić na tablicy ogłoszeń w urzędzie bądź na stronie internetowej tego urzędu.
Rejestracji kandydatów na radnych powiatu dokonuje się w powiatowej komisji wyborczej w siedzibie starostwa powiatowego a kandydatów do radnych sejmiku rejestruje się w wojewódzkiej komisji wyborczej z siedzibą w urzędzie marszałkowskim.
Rejestracja kandydatów trwa dłużej, niż rejestracja komitetów wyborczych ponieważ komisje szczegółowo sprawdzają wszystkie dokumenty, oraz złożone pod listami podpisy poparcia
Termin rejestracji kandydatów na radnych gmin, powiatów i sejmiku województwa upływa o północy.
Zarejestrować kandydata, bądź listę kandydatów na radnych może tylko pełnomocnik wyborczy komitetu. Jeśli nie może tego zrobić osobiście, może upoważnić do tego inną osobę. Aby upoważnienie zostało uznane przez komisję terytorialną, musi być ono pisemne. Pełnomocnik musi w tym upoważnieniu wskazać do jakich czynności upoważnia, czyli: napisać, czy upoważnia do zarejestrowania kandydata, lub listy kandydatów i do jakiej rady. W upoważnieniu muszą znaleźć się dane osoby upoważnionej.
Aby dokonać rejestracji kandydata na radnego gminy w jednomandatowym okręgu wyborczym, pod zgłoszeniem kandydata musi przedstawić co najmniej 25 podpisów poparcia wyborców z terenu danej gminy.
Aby zarejestrować listę kandydatów na radnego gminy, należy przedstawić co najmniej 150 podpisów poparcia wyborców z terenu gminy
Aby zarejestrować listę kandydatów na radnych powiatu, pod listą należy zebrać co najmniej 200 podpisów wyborców z terenu powiatu i analogicznie przy rejestracji kandydatów na radnych sejmiku trzeba przedstawić co najmniej 300 podpisów poparcia udzielonego przez wyborców z terenu województwa.
Podpisy poparcia muszą być złożone pod każdą listą kandydatów, dlatego, jeśli pełnomocnik wyborczy rejestruje listy do rady powiatu na przykład w trzech okręgach musi przedstawić w sumie 600 podpisów, po 200 pod każdą listą. Jeden wyborca może podpisać się pod każdą z list. Musi to zrobić osobiście.
Minimalna wskazana przed chwilą liczba podpisów jest warunkiem koniecznym do zarejestrowania listy. Za pełny podpis, który będzie uznany przez komisję rejestrującą uważa się: Imię, nazwisko, numer PESEL, pełny adres zamieszkania i odręczny podpis.
Oprócz podpisów poparcia, rejestrujący kandydata lub listę musi przedstawić oświadczenie kandydata o zgodzie na kandydowanie oraz oświadczenie lustracyjne, jeśli kandydat urodził się przed 1. sierpnia 1972 roku. Jeśli kandydat kiedykolwiek składał już takie oświadczenie przy innej okazji musi złożyć informację o wcześniejszym złożeniu takiego oświadczenia.
Rejestracji kandydatów na radnych min dokonuje się w gminnej komisji wyborczej. Jej siedziba jest w urzędzie gminy. Godziny dyżurów ustala sama komisja. Można je sprawdzić na tablicy ogłoszeń w urzędzie bądź na stronie internetowej tego urzędu.
Rejestracji kandydatów na radnych powiatu dokonuje się w powiatowej komisji wyborczej w siedzibie starostwa powiatowego a kandydatów do radnych sejmiku rejestruje się w wojewódzkiej komisji wyborczej z siedzibą w urzędzie marszałkowskim.
Rejestracja kandydatów trwa dłużej, niż rejestracja komitetów wyborczych ponieważ komisje szczegółowo sprawdzają wszystkie dokumenty, oraz złożone pod listami podpisy poparcia
Termin rejestracji kandydatów na radnych gmin, powiatów i sejmiku województwa upływa o północy.