GDDKIA zamawia koncepcję odcinka trasy S11 Radzionków - Piekary Śl.
W 2022 r. GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla wszystkich przygotowywanych odcinków S11 w woj. śląskim o łącznej długości ok. 65 km. Zamawiana teraz koncepcja uszczegółowi rozwiązania przyjęte w tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) oraz materiałach do wydania decyzji środowiskowej.
Wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (DŚU) zostały złożone w ub. roku. Na tym etapie dokumentację projektowa dla przebiegu S11 w woj. śląskim podzielono na odcinki: od granicy woj. opolskiego/śląskiego do granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego, od granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego do węzła Radzionków oraz od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Jak wynika z informacji katowickiego oddziału dyrekcji, wnioski o wydanie decyzji środowiskowych są procedowane równolegle do ogłoszonego przetargu na wykonanie elementów koncepcji programowej dla odcinka S11 Radzionków – Piekary Śląskie.
Prace projektowe obejmą analizy i prognozy ruchu, z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca oraz wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu. Dokumentacja obejmie też przebudowę lub rozbudowę węzła Piekary Śląskie (który połączy S11 z autostradą A1, drogą wojewódzką nr 911 i drogami lokalnym), a także drogi wojewódzkiej nr 911 (wyłącznie w niezbędnym zakresie).
Projektanci opracują co najmniej trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie. Dla wszystkich wariantów węzła wykonana zostanie analiza przepustowości za pomocą mikrosymulacji ruchu - w celu potwierdzenia poprawności przyjętych rozwiązań projektowych.
„Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie możemy na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej decyzji DŚU. Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ. Wówczas wykonawca powinien opracować materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz w razie konieczności uzyskać przedmiotową decyzję” - wyjaśniła Dyrekcja.
Zielone światło dla rozpoczęcia przygotowań dla drogi ekspresowej S11 Kępno – A1 dało ujęcie tej trasy w Programie Budowy Dróg Krajowych z 8 września 2015 r. Przygotowano program inwestycji, który w lutym 2016 r. zatwierdził resort infrastruktury. STEŚ i materiały do decyzji środowiskowej Dyrekcja zamówiła w biurze Complex Projekt w październiku 2018 r. w dwóch odcinkach (łączących się na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego).
Przyjęte rozwiązania korytarzowe i projektowe konsultowane były społecznie w 2019 r. W ramach STEŚ biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej rozwiązań projektowych. Podjęto decyzję, że na tym etapie nie nastąpią ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i powiązania go z istniejącą siecią dróg. Przesunięcie wyboru ostatecznych rozwiązań projektowych na węźle Piekary wynikło z analiz ruchowych realizowanych w odrębnym opracowaniu.(PAP)
mtb/ malk/