285 filmów w programie 24. festiwalu mBank Nowe Horyzonty
Program wydarzenia ogłoszono we wtorek na stronie internetowej Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty. O szczegółach tegorocznej selekcji opowiedział dyrektor wydarzenia Marcin Pieńkowski w podkaście Nowych Horyzontów. Jak podkreślił, skala imprezy powraca do rozmiarów przedpandemicznych. "Wracamy do skali dużego festiwalu. 13 ekranów - dziewięć w kinie Nowe Horyzonty, cztery w Dolnośląkim Centrum Filmowym, plus jeszcze kino na rynku. Pięć bloków wyładowanych po brzegi, codziennie. Z tego, co wyliczyłem, to będzie 640 seansów, 285 filmów (...). W tym roku walczyliśmy o każdy film. Czasami to była krwawa batalia. Przekonywaliśmy producentów w Stanach Zjednoczonych, w Los Angeles, którzy nie znają Nowych Horyzontów. Nie poddawaliśmy się, choć słyszeliśmy często +nie+, +za wcześnie+. Ale wiele razy udało nam się to odwrócić" - wspomniał.
Na otwarcie zaplanowano seanse trzech filmów - body horroru "Love Lies Bleeding" Rose Glass, kameralnej opowieści o żałobie "Minghun" Jana P. Matuszyńskiego oraz hitu festiwalu canneńskiego "Rodzaje życzliwości" Yorgosa Lanthimosa. "To film szalenie mocny, zabawa. Myślę, że Lanthimos bawił się już w +Biednych istotach+, ale tutaj on powraca troszeczkę do tego, co robił wcześniej - do filmów takich jak +Kieł+ czy +Alpy+ – i totalnie puszcza wodze fantazji, robi co chce. Ma genialną ekipę - Emma Stone, Jesse Plemons doceniony nagrodą aktorską, Willem Dafoe i cała plejada wspaniałych aktorów" - zwrócił uwagę dyrektor festiwalu.
Festiwal zamkną pierwsze polskie projekcje nominowanej do Złotej Palmy "Dziewczyny z igłą" Magnusa von Horna. "Znowu kino mocne, choć trochę w innym sensie niż kino Lanthimosa. To jest kino bardzo eleganckie z przepięknymi, czarno-białymi zdjęciami Michała Dymka. Film kameralny, ale absolutnie wstrząsający. Historia, która dzieje się tuż po I wojnie światowej w Danii. Opowieść o dziewczynie, która próbuje znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie. Tytuł nawiązuje w pewien sposób do +Dziewczynki z zapałkami+ – i to jest trochę baśń noir, opowieść o granicach, gdzie zaczyna się i kończy człowieczeństwo" - wyjaśnił Pieńkowski.
Podczas pokazów galowych będzie można obejrzeć m.in. "Drugi akt" Quentina Dupieux, "Emilię Perez" Jacquesa Audiarda, "Ja, kapitan" Matteo Garrone'a i "Wszystkie odcienie świata" Payal Kapadii. Według dyrektora festiwalu, wiele z tych obrazów mówi o poszukiwaniu siebie. "+A Different Man+ Aarona Schimberga z nagrodzonym w Berlinie Sebastianem Stanem w roli głównej - to trochę +Człowiek słoń+ Davida Lyncha, trochę +Lokator+ Polańskiego. Kino o tym, czy jak zmienię siebie to będzie mi lepiej. Film opowiada o aktorze, który chce zmienić swoje ciało. Z tym się rymuje +Substancja+ Coralie Fargeat, absolutny przebój festiwalu w Cannes - w roli głównej Demi Moore. To z kolei opowieść o tym, jak bardzo pragniemy eliksiru młodości, jak chcemy powrócić do wspaniałych czasów, gdy byliśmy młodzi, piękni, z sukcesem i że to jest pułapka. +Love Lies Bleeding+ też mówi o poszukiwaniu tożsamości, akceptacji, wolności" - zaznaczył dyrektor festiwalu.
W sekcji Mistrzynie, Mistrzowie zaprezentowane zostaną chociażby "Apetyt na więcej. La Cocina" Alonso Ruizpalaciosa, "Dahomej" Mati Diop, "Próba łuku" Łukasza Barczyka i "To nie ja" Leosa Caraxa. Jednak prym wiedzie kino azjatyckie. "Azjatyccy mistrzowie naprawdę rozpieszczali nas w ubiegłym roku. Cieszę się z tego, bo myślę, że to może dobrze korespondować z retrospektywą Nagisy Oshimy. Tam jest kino japońskie i chińskie - Ryusuke Hamaguchi i +Zła nie ma+, wraca Kazuhiro Soda z filmem dla kociarzy +Koty z Gokogu+. Wraca Hong Sang-soo wraz z Isabelle Huppert i filmem +Potrzeba podróży+, wraca Jia Zhangke z filmem podsumowującym jego twórczość +Przypływy+. +Nieukończony film+ Lou Ye to chyba najlepszy film o pandemii - wchodzi pod skórę tego narodu i opowiada o tym, jak my się wtedy wszyscy czuliśmy" - stwierdził Pieńkowski.
W międzynarodowym konkursie Nowe Horyzonty weźmie udział 12 tytułów wyróżniających się "oryginalnością spojrzenia, demontujących schematy narracyjne". Znalazły się w nim m.in. "Arkadia" Yorgosa Zoisa, "Blue Sun Palace" Constance Tsang, "Ivo" Evy Trobisch oraz "Pepe" Nelsona Carlo De Los Santos Ariasa. "Wszystkie filmy nowohoryzontowe mają coś ciekawego, świeżego w strukturze narracyjnej. To jest dla nas bardzo istotne. Jest wśród nich film +Duszyczka+ Deimantasa Narkeviciusa, który jest bardzo uznanym litewskim artystą wizualnym działającym od dawna na międzynarodowej arenie. On pracuje z filmami, z krótkimi formami, wideo też, ale to jest jego pełnometrażowy debiut. Bierze kamerę 3D i kręci horror, który jest też opowieścią o świecie tuż na progu I wojny światowej" - powiedziała dyrektorka artystyczna Nowych Horyzontów Ewa Szabłowska.
Zwycięzcę wyłoni jury w składzie: ubiegłoroczny laureat Grand Prix Rodrigo Moreno, ubiegłoroczny zdobywca wyróżnienia Anthony Lapia, reżyser Jan P. Matuszyński, aktorka, reżyserka Kasia Smutniak oraz autorka "Piaffe" Ann Oren.
Festiwal odbędzie się w dniach 18-28 lipca we Wrocławiu i od 18 lipca do 4 sierpnia online.(PAP)
Autorka: Daria Porycka
dap/ wj/