Radio Opole » Kreatorzy rzeczywistości » Rozmowy z gośćmi programu » Dr Sławomir Czapnik: trzecie pokolenie dżihadu…
2016-04-13, 13:00 Autor: Justyna Krzyżanowska

Dr Sławomir Czapnik: trzecie pokolenie dżihadu niezwykle sprawnie wykorzystuje media społecznościowe

Sławomir Czapnik [fot. archiwum prywatne]
Sławomir Czapnik [fot. archiwum prywatne]
Zamachy w Brukseli z 22 marca br. były szeroko relacjonowane przez najważniejsze światowe media, także przez media społecznościowe. O ile jednak w mediach tradycyjnych ten przekaz wiązał się najczęściej z potępieniem zamachowców, o tyle w innych kanałach pojawiały się i reakcje nie tak jednoznaczne. Zwolennicy Państwa Islamskiego wyrażali w mediach społecznościowych radość z ataków terrorystycznych w Brukseli, w których śmierć poniosło ponad 20 osób – podała Agencja Reutera.

„Państwo zmusi was do ponownego określenia waszych dróg tysiące razy, zanim ośmielicie się znowu zabić muzułmanina i wiedzcie, że muzułmanie mają teraz państwo, które ich broni” – napisał jeden ze zwolenników IS na Twitterze.

Oczywiście jednym z celów dla terrorystów dokonujących takich ataków jest zawsze uzyskanie maksymalnie dużego rozgłosu. Czy więc media powinny spełniać te oczekiwania? Jak mówi dr Sławomir Czapnik z Instytutu Politologii Uniwersytetu Opolskiego, ten dylemat rozwiązuje się niejako współcześnie właściwie sam, bo w dobie internetu nawet, jeśli wszystkie media nie będą mówiły o aktywności terrorystów, to wszystko i tak znajdzie się w sieci. A sieć stała się w ostatnim czasie polem ogromnej ekspansji radykałów. Dr Czapnik mówi też o trzecim pokoleniu dżihadu. Rozmawiała Justyna Krzyżanowska.

Zobacz także

2016-11-10, godz. 15:05 Dr Malwina Popiołek o kreacji wizerunku i więziach komunikacyjnych w mediach społecznościowych Czy korzystanie z Facebooka i innych serwisów społecznościowych to dziś jeszcze wybór czy już konieczność? M.in. o to zapytaliśmy dr Malwinę Popiołek… » więcej 2016-10-10, godz. 11:00 Bartłomiej Machnik o wpływie nowych mediów na społeczeństwo Bartłomieja Machnika, pasjonata i badacza nowych mediów zapytaliśmy m.in. o wpływ mediów społecznościowych – i w ogóle nowych mediów – na funkcjonowanie… » więcej 2016-10-05, godz. 15:45 Patryk Suliga o prowadzeniu kanału na YouTubie Patryk Suliga, na co dzień pracujący w Parku Naukowo-Technologicznym w Opolu, to równocześnie zapalony YouTuber, który prowadzi kanał "Bez Kanału". Autor… » więcej 2016-09-30, godz. 11:00 Dr Marek Chyliński o obecności polityków w mediach społecznościowych Nikogo już dziś nie dziwi obecność polityków w mediach społecznościowych. Czy jest to trend długotrwały i czy aktorom politycznym się to opłaca? M.in… » więcej 2016-09-26, godz. 11:00 Bez konta na Facebooku przez tydzień? Eksperyment dr Malwiny Popiołek Czy jest jeszcze życie poza tym, które prowadzimy w mediach społecznościowych? Odpowiedzi na to pytanie szukała dr Malwina Popiołek, medioznawca z Uniwersytetów… » więcej 2016-09-22, godz. 11:00 Michał Wanke: dziś już nie ma granicy wirtualne – realne Czy dziś da się jeszcze oddzielić życie w świecie realnym od tego, które prowadzimy w Internecie? M.in. o to Justyna Krzyżanowska zapytała Michała Wanke… » więcej 2016-09-15, godz. 13:52 Dr M.Pietrzak: "hejt" jako zdegenerowana forma debaty publicznej? "Media trochę się pogubiły" - uważa filozof z Uniwerytetu Opolskiego dr Marcin Pietrzak, poproszony o ocenę stanu współczesnych mediów. Z drem Pietrzakiem… » więcej 2016-09-15, godz. 13:34 Dr A.Drosik: można robić dobre, publiczne radio, które jest słuchane Gościem programu Kreatorzy Rzeczywistości był dr Adam Drosik - politolog z Uniwersytetu Opolskiego. Rozmawialiśmy m.in. o modelu mediów publicznych, który… » więcej 2016-09-06, godz. 12:00 Dr Marek Chyliński o polskim prawie prasowym w odniesieniu do systemów zagranicznych Dr Marek Chyliński, medioznawca z Uniwersytetu Opolskiego wyjaśnia dziś podstawowe pojęcia związane z polskim prawem prasowym - nie brakuje odniesień do… » więcej 2016-08-31, godz. 13:55 Skąd coraz większa presja, aby być obecnym i aktywnym w social media? Odpowiada dr Malwina Popiołek Coraz częściej daje się odczuć presję, aby być obecnym i aktywnym w mediach społecznościowych, głównie na Facebooku. Dlaczego tak się dzieje? Na te… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »