- W latach 90. kierowcy mieli obawy, że jak zatankują na stacji to już z niej nie odjadą, że zatankują paliwo w którym jest więcej wody niż benzyny. My jako Inspekcja Handlowa podległa UOKiK-owi zaczęliśmy naście lat temu kontrole paliw. Wtedy skala nieprawidłowości była taka, że co trzeci litr paliwa nie spełniał norm. Teraz jak się przeczyta nasze komunikaty to 2-4 % paliw tych orm nie spełnia, więc takiej obawy jak 20 lat temu, nie ma. I to jest żywy przykład na to, po co jest inspekcja i UOKiK – mówił Marek Niechciał.
Prezes UOKiK-u powiedział nam, że ze świadomością konsumentów jest różnie. Pytaliśmy czy wiedzą gdzie mogą się zwrócić. – Istnieje sieć rzeczników konsumentów powiatowych i miejskich i do nich możemy się zwrócić z taką podstawową sprawą. Drugie miejsc eto inspekcja handlowa; istnieją też organizacje konsumenckie, najbardziej znana to Federacja Konsumentów. Można też zadzwonić na infolinię konsumencką pod numer 0 801 440 220. Jeśli jest spór z firmą finansową to możemy zwrócić się do rzecznika finansowego. Ta sieć jest szeroka, natomiast UOKiK indywidualnych skarg nie rozpatruje. – mówił Marek Niechciał.
- Jeśli np. byliśmy na wczasach i hotel nie był taki jak w opisie to idziemy do rzecznika, a my jako UOKiK zbieramy dane od tych rzeczników. Jeśli widzimy, że skarg na biuro jest coraz więcej i jest to systematyczna działalność firmy, to jest to naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i wtedy wkraczamy – mówił gość Loży Radiowej.