Jutro rusza rejestracja kandydatów na radnych cz. 2. Jak zarejestrować kandydata?
Aby zarejestrować kandydata na radnego, lub listę kandydatów do rady gminy należy przedstawić podpisy poparcia.
Ile zebrać podpisów?
Pod nazwiskiem kandydata (w jednomandatowym okręgu wyborczym) lub pod listą kandydatów (w wielomandatowym okręgu wyborczym) do rady gminy:
- mała gmina, (do 20 tys. mieszkańców) 25 podpisów wyborców z terenu gminy
- duża gmina (powyżej 20 tys. mieszkańców) 150 podpisów wyborców terenu gminy
W wyborach do rady powiatu 200 podpisów wyborców z terenu powiatu.
W wyborach do sejmiku województwa 300 podpisów wyborców z terenu województwa.
Kompletny podpis, który będzie uznany przez komisję rejestrującą kandydatów zawiera:
Iminę, nazwisko, PESEL, adres (ulica, numer domu, numer mieszkania [jeśli jest], nazwa miejscowości [kod pocztowy nie jest wymagany]), własnoręczny podpis osoby wspierającej komitet.
Lepiej zebrać więcej podpisów niż wymagane minimum, na wypadek gdyby okazało się, że któryś z podpisów jest niekompletny. Jeśli tak się stanie i podpisów prawidłowych będzie mniej niż wymagana liczba, komisja terytorialna może wezwać do uzupełnienia wady, czyli złożenia prawidłowego wykazu poparcia.
- Natomiast czasu na rejestrację jest niewiele. Upływa on o północy 17. września, w związku z tym może się okazać, że na uzupełnienie dokumentacji zabraknie czasu - uczula Agnieszka Mikucka, zastępca dyrektora opolskiej delegatury KBW.
Komisja ma 3 dni na wydanie decyzji o rejestracji listy kandydatów. Sprawdza w tym czasie wszystkie dokumenty, w tym przedłożone podpisy poparcia.
Ile zebrać podpisów?
Pod nazwiskiem kandydata (w jednomandatowym okręgu wyborczym) lub pod listą kandydatów (w wielomandatowym okręgu wyborczym) do rady gminy:
- mała gmina, (do 20 tys. mieszkańców) 25 podpisów wyborców z terenu gminy
- duża gmina (powyżej 20 tys. mieszkańców) 150 podpisów wyborców terenu gminy
W wyborach do rady powiatu 200 podpisów wyborców z terenu powiatu.
W wyborach do sejmiku województwa 300 podpisów wyborców z terenu województwa.
Kompletny podpis, który będzie uznany przez komisję rejestrującą kandydatów zawiera:
Iminę, nazwisko, PESEL, adres (ulica, numer domu, numer mieszkania [jeśli jest], nazwa miejscowości [kod pocztowy nie jest wymagany]), własnoręczny podpis osoby wspierającej komitet.
Lepiej zebrać więcej podpisów niż wymagane minimum, na wypadek gdyby okazało się, że któryś z podpisów jest niekompletny. Jeśli tak się stanie i podpisów prawidłowych będzie mniej niż wymagana liczba, komisja terytorialna może wezwać do uzupełnienia wady, czyli złożenia prawidłowego wykazu poparcia.
- Natomiast czasu na rejestrację jest niewiele. Upływa on o północy 17. września, w związku z tym może się okazać, że na uzupełnienie dokumentacji zabraknie czasu - uczula Agnieszka Mikucka, zastępca dyrektora opolskiej delegatury KBW.
Komisja ma 3 dni na wydanie decyzji o rejestracji listy kandydatów. Sprawdza w tym czasie wszystkie dokumenty, w tym przedłożone podpisy poparcia.