Radio Opole » Stolica Opole (DAB+) » Informacje z Opola

Informacje z Opola

2023-06-26, 17:40 Autor: Agnieszka Stefaniak

Linia kolejowa Racibórz-Racławice Śląskie będzie rewitalizowana. Inwestycja za pół miliarda

Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Konferencja prasowa 26.06 kolej plus w Opolu [fot. Agnieszka Stefaniak]
Ponad pół miliarda złotych kosztować będzie wznowienie ruchu kolejowego między Raciborzem a Racławicami Śląskimi, przez Głubczyce. To największy w historii regionu projekt dotyczący powrotu stałych połączeń na południu regionu.
- Odcinek ok. 54 km, na tym odcinku będzie usadowionych 12 nowych przystanków. Będzie to linia o prędkości docelowej do 120km/h, 4 gminy, 40 tys. mieszkańców. Uzyskają dojazd do Raciborza oraz dojazd do Opola. Ten dojazd do Opola zajmie około 130 minut, a do Raciborza ok. 30-40 minut - mówi Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu PKP PLK.

Kolej w Głubczycach zlikwidowano "na jakiś czas". Ten czas trwa już ponad 20 lat. Projekt odbudowy linii jest na etapie przygotowania postępowania, które wyłoni projektanta zadania. To pierwszy z elementów i niejedyny, i tu wciąż pojawia się znak zapytania.

- Te 535 milionów to jest część, która będzie dotyczyła już wykonawstwa. Na początek 19,5 miliona - to przygotowanie dokumentacji. Z tych 19,5 miliona 15% to są pieniądze samorządowe i jednej firmy, bo to warto podkreślić. Natomiast ja chciałem, korzystając z okazji, obecności wielu parlamentarzystów i ministrów przypomnieć, że my cały czas nie mamy pieniędzy na wkład własny do wykonawstwa tego projektu. I bardzo liczymy na to, że uda nam się wspomóc samorządy, bo one nie deklarują, by mogły współuczestniczyć w dalszej części tego projektu - mówi Szymon Ogłaza, wicemarszałek województwa opolskiego, które jest liderem projektu.

- To się uda - przekonywali ministrowie, posłowie i przedstawiciele rządu w terenie obecni na konferencji prasowej na temat planu odbudowy linii kolejowej z Raciborza do Racławic Śląskich.

- Jestem pewien, że mieszkańcy południowej części województwa będą mogli korzystać z bardzo dobrych połączeń kolejowych. W tej chwili podpisujemy umowę o finansowanie tych połączeń. W najbliższych tygodniach będzie ogłoszony przetarg na dokumentację techniczną - mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

- To ważny dzień również dla opolskich rolników - przekonywał Janusz Kowalski, wiceminister rolnictwa. - Chcą mieć, dzięki tej nowej linii, również lepszy dostęp do opolskich portów, po to, żeby w znakomitej jakości produkty rolne z powiatu głubczyckiego, z województwa opolskiego mogły trafić na rynki eksportowe.

- Kiedyś to był teren przede wszystkim rolniczy. Dziś to także pole przedsiębiorczości. Gigantyczne zakłady, zatrudniające nawet 13 tys. ludzi i cieszę się, że mniej korków będzie do tej strefy przemysłowej choćby, dzięki tej linii kolejowej - dodaje Michał Woś, wiceminister sprawiedliwości.

- Do lamusa trzeba odłożyć określenie tych terenów "opolskim półksiężycem biedy" - przekonuje Sławomir Kłosowski, wojewoda opolski.

- To jest nie tylko szansa dla mieszkańców na sprawną komunikację czy walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na południu naszego województwa, ale też nowy impuls rozwojowy.

Posłanki PiS Katarzyna Czochara oraz Violetta Porowska wspominały zawieszenie linii i monity kolejnych środowisk, interweniujących w sprawie tymczasowego zawieszenia połączeń.

- 2000 rok to był czas, kiedy wchodziliśmy w nowe tysiąclecie, ale dla tych mieszkańców nie był to dobry rok. Bo wtedy właśnie podjęto decyzję o zawieszeniu tej linii kolejowej. To było tragiczne w skutkach dla tych mieszkańców - mówi Czochara.

- Trwało to 23 lata i dzisiaj cieszymy się nie tylko my, ale w wielu domach strzelają korki szampana. Jak ważna była to linia, to niech świadczy fakt, jaka była liczba tych oddolnych ruchów. Zawiązywały się stowarzyszenia, które nam politykom mówiły: Zróbcie coś! - dodaje Porowska.

Prace w terenie przy budowie linii mają być prowadzone w latach 2028 - 2029.
Mirosław Skubiszyński
Szymon Ogłaza
Andrzej Bittel
Janusz Kowalski, Michał Woś
Sławomir Kłosowski
Katarzyna Czochara, Violetta Porowska

Zobacz także

509510511512513514515
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »