Efekty współpracy szkół pogranicza polsko-czeskiego zaprezentowano podczas prudnickiej konferencji edukacyjnej. Spotkanie było jednym z przedsięwzięć projektu innowacji w nauczaniu technicznym. Jego celem jest m.in. wymiana doświadczeń w obszarze nowoczesnych technologii i programów kształcenia.
- Pełnimy rolę partnera wiodącego w tym projekcie i staramy się rozwijać współpracę edukacyjną na pograniczu polsko-czeskim - mówi Szymon Łagosz, reprezentujący Główny Instytut Górnictwa – Państwowy Instytut Badawczy w Katowicach.
– Stąd właśnie pomysł na taki projekt dla szkół, uczelni, tu przy granicy. Ta współpraca się rozwija, ale dalej brakuje jeszcze takiej informacji, rozeznania wśród różnych placówek edukacyjnych, że można korzystać również z tego typu współpracy. Czasami szkoły po obu stronach granicy traktują się troszkę jako konkurencja. Natomiast to jest okazja i obszar do współpracy.
Gospodarzem prudnickiej konferencji jest tamtejsze Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Efektem udziału w polsko-czeskim projekcie jest doposażenie pracowni nauki zawodu.
- Zakupiliśmy drona z kamerą termowizyjną i nowoczesny skaner 3D – mówi Wojciech Ziarko, wicedyrektor prudnickiej szkoły zawodowej. – Jest to urządzanie pozwalające zeskanować części maszyn. Dzięki temu możemy ten skan wykorzystać do wydruku 3D. Posiadamy również drukarki 3D. Zakupimy też ramię robotyczne do naszej linii produkcyjnej, która pozwala na naukę najnowszych rozwiązań związanych z automatyzacją procesów produkcji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Projekt pn. „Rozwój kształcenia technicznego – współpraca instytucji kształcenia technicznego” dofinansowany został z unijnego programu Interreg Czechy-Polska. Partnerami projektu są też samorząd powiatu prudnickiego, Wyższa Szkoła w Ostrawie oraz Szkoła Zawodowa w Jeseniku.