Lokowanie inwestycji w peryferyjnie położonych gminach, rozwój budownictwa mieszkaniowego i zwiększenie dostępności do usług publicznych. Działania te poprawią sytuację demograficzną oraz zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu, także w przygranicznych powiatach Opolszczyzny. Problematyce tej poświęcony był kongres "Polska Wielki Projekt" w Prudniku. Organizatorzy wytypowali to miasto jako reprezentanta Opolszczyzny z problemami charakterystycznymi dla tego regionu.
- Nie widzimy znaczącej poprawy dzietności, która jest coraz niższa - mówiła w Prudniku Dorota Przysiężna–Bator, burmistrz Kietrza. – W zeszłym roku urodziło się w naszej gminie 70 dzieci. To jest bardzo mało. Podejmujemy różne działania. Zapewniamy edukację, czyli żłobek, przedszkole oraz również szkoły ponadpodstawowe. Za chwilę ruszymy z budową obiektu wielorodzinnego.
- Depopulacja plasuje Opolszczyznę na pierwszym miejscu w tym niechlubnym rankingu, ale jest to też problemem całego kraju – wskazuje poseł Marcin Ociepa, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. – To jest zupełnie naturalne, że młodzi ludzie szukając lepszych perspektyw wyjeżdżają do metropolii, bo tam jest łatwiej żyć. Musimy inwestować w drogi, tereny inwestycyjne, w takie ośrodki, jak Prudnik i wiele innych, w których powinny powstawać miejsca pracy.
Miasta powiatowe wielkości Prudnika tracą funkcje społeczno-gospodarcze.
- Nie chodzi tylko o wykluczenie komunikacyjne – uważa burmistrz Prudnika Grzegorz Zawiślak. - Chodzi o naciski inwestycyjne i politykę ogólnoregionalną, która powinna być prowadzona odgórnie. Same samorządy z tematem wykluczenia komunikacyjnego, przemysłowego sobie nie poradzą. Decyzje muszą zapadać na poziomie przynajmniej wojewódzkim, ale i wyżej, czyli centralnym. To te decyzje powodują, czy dane miasto jest wykluczone, czy nie.
Aby przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu, obecny rząd wprowadził różne programy.
- To jest np. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg – argumentuje wicewojewoda opolski Tomasz Witkowski. – W ostatnich trzech latach przeznaczyliśmy na ten cel ponad 174 mln zł. Ponad 150 km dróg lokalnych zostało całkowicie przebudowanych, albo wybudowanych od nowa. Wykluczenie komunikacyjne wiąże się też z dofinansowaniem przewozów pasażerskich. Tą pomocą objętych jest niemal 78 procent populacji naszego województwa.
Cykl kongresów "Polska Wielki Projekt" rozpoczął się jesienią 2021 roku. Ideą przedsięwzięcia jest wysłuchanie opinii lokalnych społeczności i przedstawienie ich potrzeb, także politycznym decydentom.
Wydarzenia te finansuje Narodowy Instytut Wolności Centrum Rozwoju Obywatelskiego z dotacji Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich.