Wrocław/ Bezpartyjni Samorządowcy zaprezentowali pomysły na rozwój kolei w regionie
Ubiegający się o fotel prezydenta Wrocławia Jerzy Michalak powiedział na konferencji prasowej, że zmian można dokonać w 71 dni (71 to numer kierunkowy do Wrocławia, liczba jest wykorzystywana przez Michalaka w kampanii).
"Już od najnowszego rozkładu jazdy jest możliwe powstanie pierwszej linii szybkiej kolei miejskiej. W 28 minut, w niecałe pół godziny będzie można dojechać z Leśnicy przez Nadodrze, Sołtysowice, na Psie Pole tą linią kolejową w ciągu obwodnicy towarowej wrocławskiej kolejowej" - powiedział Michalak.
Poruszył też temat wspólnego biletu na kolej i komunikację miejską na terenie miasta.
"W ciągu 71 dni od momentu zaprzysiężenia nowego prezydenta doprowadzę do tego, że przywrócimy obowiązywanie Urbancard we wszystkich pociągach kolei regionalnych - i w Kolejach Dolnośląskich i w Polregio. To jest moje zobowiązanie" - zadeklarował Michalak.
O korzyściach z rozwijania połączeń kolejowych mówił prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski, który jest kandydatem Bezpartyjnych Samorządowców na radnego powiatu lubińskiego. Podał przykład przywróconego pięć lat temu połączenia Wrocław-Lubin, z którego skorzystało 2,5 mln pasażerów.
"Za niecałe pięć czy sześć mln zł władze Wrocławia mogłyby wykupić w Kolejach Dolnośląskich takie połączenia i wozić mieszkańców Dolnego Śląska i przede wszystkim Wrocławia, aby nie korkować Wrocławia" - powiedział Stawikowski.
Głos zabrał też członek zarządu województwa dolnośląskiego Krzysztof Maj kandydujący z list Bezpartyjnych Samorządowców do sejmiku. Przedstawił swój pomysł, jak rozbudować sieć kolejową w centrum Wrocławia.
"Jesteśmy w stanie w bardzo prosty sposób zbudować tunel łączący dwie stacje kolei - odrestaurowany Dworzec Świebodzki z dworcem Wrocław Główny. Ale to nie wszystko, bo aby ta kolej miała charakter miejski warto zbudować pod ziemią przystanek na placu Kościuszki, gdzie tak naprawdę wysiada się w centrum" - powiedział Maj.
Podkreślił, że "warto myśleć o szerszej perspektywie, o aglomeracji wrocławskiej i szerzej o województwie". Jako przykład podał okalającą miasto obwodnicę towarową, gdzie "wystarczy wybudować przystanki".
Po konferencji został zorganizowany przejazd Towarową Obwodnicą Wrocławia. Zbudowana pod koniec XIX wieku linia łączy stacje rozrządowe Wrocław Brochów i Wrocław Gądów. Omija centrum miasta od południa i zachodu, dzięki nasypowi ruch odbywa się ponad poziomem ulic. Ewentualna budowa przystanków musiałaby zostać zrealizowana przez spółkę PKP PLK.(PAP)
autor: Michał Torz
mt/