Radio Opole » Opolskie klasycznie (DAB+) » W AUDYCJI OPOLSKIE KLASYCZNIE... » Audycja op. 46: Pierwsza audycja w nowej odsłonie…
2017-10-12, 12:37 Autor: Małgorzata Ślusarczyk

Audycja op. 46: Pierwsza audycja w nowej odsłonie. Słowem - klasyka! op.1

Opolskie klasycznie. Słowem - klasyka © [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Opolskie klasycznie. Słowem - klasyka © [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Audycja op. 46 (08/10/2017)
Obyło się bez drastycznych kroków, a metamorfoza przebiegła płynnie. Od 8 października ruszyła trzygodzinna formuła programu, w którym sporo miejsca poświęcone będzie aktualnościom ze świata muzyki. Także tego lokalnego. Przyglądanie się temu co dzieje się w Filharmonii Opolskiej, jak wygląda edukacja muzyczna i czym tętni muzyczny świat - to będą stałe punkty niedzielnych programów (o świątecznych innym razem). Wymiennie pojawiać się będą także cykle tematyczne, a wśród nich "Sportowe oblicze muzyki".
2017-10-12, 12:40

Kosmiczna misja Filharmonii Opolskiej

Planety Gustava Holsta w multimedialnym widowisku © [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Planety Gustava Holsta w multimedialnym widowisku © [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Katarzyna Karwaczyńska
Michał Grocholski
W audycji zabrzmiał "Merkury. Skrzydlaty posłaniec" czyli trzecia z siedmiu planet składających się na suitę Gustava Holsta "Planety" op. 32. Był to przedsmak muzycznej strony multimedialnego widowiska, jakie przygotowuje Filharmonia Opolska na 13 października br. O muzycznej warstwie opowiada Katarzyna Karwaczyńska (specjalista ds. organizacji pracy artystycznej), zaś techniczną stronę przedsięwzięcia przybliża Michał Grocholski (kierownik działu organizacji i promocji Filharmonii Opolskiej).
2017-10-13, 00:00

Hymn: królewski czy sportowy? O związkach G.F. Händela z UEFA

O związkach G.F. Händela z UEFA © [fot. oprac. Małgorzata Ślusarczyk]
O związkach G.F. Händela z UEFA © [fot. oprac. Małgorzata Ślusarczyk]
Przygodę z odkrywaniem Sportowego oblicza muzyki (czyli tego, co łączy muzykę i sport) rozpoczęliśmy od zestawienia dwóch, niemal bliźniaczych utworów. Jeden z nich powstał w 1992 roku i stanowi swego rodzaju adaptację innego utworu, powstałego.. 265 lat wcześniej! A zestawienie obu kompozycji powinno zainteresować nie tylko fanów muzyki barokowej, ale przede wszystkim miłośników Ligii Mistrzów UEFA.
Aby jednak zrozumieć w czym rzecz, trzeba przywołać brzmienie hymnu Ligii Mistrzów UEFA.


T. Britten: Hymn Ligii Mistrzów UEFA (pełna wersja)

Fakt, że sportowy hymn jest utworem muzycznym, nie jest głównym powodem przywołania tego przykładu. Istota leży jeszcze głębiej... w klasyce. A konkretniej - jak się rzekło - w czasach barokowych. Przedstawiona w powyższym filmie kompozycja powstała w 1992 roku. Napisał ją brytyjski kompozytor Tony Britten. W nagraniu wzięła udział Królewska Orkiestra Filharmoniczna z Londynu (Royal Philharmonic Orchestra) oraz chór współpracujący z brytyjską orkiestrą kameralną, funkcjonującą pod nazwą Academy of St. Martin in the Fields. Tekst hymnu, zawierający frazy w trzech językach (niemieckim, francuskim i angielskim), także jest dziełem Brittena. Dla nas najważniejsza jest jednak warstwa muzyczna. I tu dochodzimy do sedna sprawy, bowiem kompozytor wykorzystał materiał pierwszego z czterech hymnów koronacyjnych (tzw. Anthemy) Georga Friedricha Händla. Oryginalna kompozycja, zatytułowana Zadok the Priest, została napisana pomiędzy 9 września a pierwszą dekadą października 1727 z przeznaczeniem na uroczystość koronacji króla Jerzego II Hanowerskiego. Uroczystość miała miejsce 11 października 1727 roku w Opactwie Westmisterskim. Od tamtego czasu wykonywany jest podczas uroczystości koronacyjnych brytyjskich monarchów. Zapewne właśnie dostojny, królewski wydźwięk utworu zainspirowały Tony Brittena. Zresztą... posłuchajcie sami i przekonajcie się czy istnieją jakiekolwiek podobieństwa pomiędzy dziełem G.F. Händla, a hymnem Ligii Mistrzów UEFA...

G.F. Händel: Zadok the Priest (I Coronation Anthem HWV 258)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »