Radio Opole » Kreatorzy rzeczywistości » Rozmowy z gośćmi programu » Radosław Święs o mediach polonijnych w USA
2016-04-01, 12:05 Autor: Justyna Krzyżanowska

Radosław Święs o mediach polonijnych w USA

Radosław Święs [fot. Justyna Krzyżanowska]
Radosław Święs [fot. Justyna Krzyżanowska]
Rynek prasy w ostatnich latach kurczy się, gazety przegrywają konkurencję z globalną siecią. Okazuje się, że problem ten dotyka także prasy polonijnej w USA, która przez dziesięciolecia miała się bardzo dobrze. Okres najintensywniejszego rozwoju amerykańskiej prasy polonijnej przypada na pierwsze dwie dekady XX wieku. Według różnych źródeł, jak pisze prof. Wiesława Piątkowska-Stepaniak z Uniwersytetu Opolskiego, ukazywało się wtedy w USA ok. 100 polskich tytułów prasowych. Kilkadziesiąt lat później, w 1998 roku – jak z kolei pisali autorzy ekspertyzy pt.: „Polonia w Stanach Zjednoczonych Ameryki” – w USA nadal ukazywało się prawie tyle samo czasopism polonijnych, choć większość z nich o bardzo ograniczonym nakładzie. Do najważniejszych mediów drukowanych należały dwa ukazujące się w amerykańskich metropoliach tytuły: nowojorski „Nowy Dziennik” oraz „Dziennik Związkowy” z Chicago.

Radosław Święs, medioznawca z Uniwersytetu Opolskiego, z którym rozmawiała Justyna Krzyżanowska, twierdzi jednak, że dziś sytuacja mediów polonijnych staje się dramatyczna.

Zobacz także

2016-03-21, godz. 11:00 Dr Marek Chyliński o kondycji rynku prasowego w Polsce Systematyka rynku prasowego w Polsce i kryteria tego podziału, to podstawa do rozmowy na ten temat. Dr Marek Chyliński, medioznawca z Uniwersytetu Opolskiego… » więcej 2016-03-14, godz. 11:00 Dr Sławomir Czapnik o obrazie terroryzmu w mediach Media, niemal od zarania swoich dziejów, relacjonowały i opisywały zjawisko terroryzmu. Warto pamiętać, że zjawisko to nie jest nowe. Z drem Sławomirem… » więcej 2016-03-09, godz. 15:45 Michał Wanke o wyzysku tożsamości w mediach społecznościowych Michał Wanke, socjolog z Uniwersytetu Opolskiego, wyjaśnia pojęcie wyzysku tożsamości przez właścicieli mediów społecznościowych. Zdaniem krytyka nowych… » więcej 2016-03-04, godz. 14:03 Ks. dr Krzysztof Faber: w nowoczesny sposób podprowadzić do wspólnoty Co to znaczy "katolickie" media? Czy w radiu da się pogodzić elementy komercyjne z misją religijną? Jak na tle innych państw wygląda pod tym względem nasz… » więcej 2016-02-28, godz. 11:00 Prof. Ilona Biernacka-Ligięza: to dziennikarze kształtują język swoich odbiorców We współczesnych mediach bardzo często o formie, w jakiej podawane są informacje decyduje czas. Przekonanie, że im krócej, tym lepiej dyktuje często także… » więcej 2016-02-24, godz. 14:50 Red.Andrzej Kerner o Gościu Niedzielnym Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, jedynie we wrześniu i październiku ubiegłego roku Gość Niedzielny oddał palmę pierwszeństwa , jeśli… » więcej 2016-02-22, godz. 12:30 Radosław Święs o różnicach między polskim a amerykańskim rynkiem medialnym W USA media publiczne są zdecentralizowane, nie ma tam – tak, jak w Europie – nadawców ogólnokrajowych. Działa tam natomiast prawie 1300 lokalnych stacji… » więcej 2016-02-17, godz. 10:27 Red.Katarzyna Oborska-Marciniak: kamera jest bezlitosna! Telewizja jest z nami równe 88 lat. Niektórzy powiedzą, że to aż 88 lat, innym postęp technologiczny, jaki dokonał się w tym czasie, każe powiedzieć… » więcej 2016-02-15, godz. 13:11 Sabina Baraniewicz: Same studia dziennikarskie nie wystarczą Sabina Baraniewicz, studentka, dziennikarka mediów studenckich, w ramach programu Erazmus, miała okazję studiować dziennikarstwo w Niemczech. Ireneusz Prochera… » więcej 2016-02-13, godz. 11:00 Red. Janusz Maćkowiak: Dziennikarz musi mieć „to coś” we krwi Redaktora Janusza Maćkowiaka słyszą Państwo od wielu lat z odbiorników radiowych nastawionych na częstotliwości Radia Opole, choć czasy się zmieniają… » więcej
56789
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »