Radio Opole » Publicystyka w Radiu Opole » Loża Radiowa (rozmowy w latach 2014 - 2021) » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-12-13, godz. 17:22 Jan Tomalik o tym, jak w rozgłośni wyglądały pierwsze godziny wprowadzenia stanu wojennego - Miałem nocny dyżur w radiu, nagle usłyszałem, że przestaliśmy nadawać, zniknął program. W radiu nie może być ciszy, na takie wypadki mieliśmy przygotowane… » więcej 2021-12-13, godz. 13:35 Violetta Porowska o 40 rocznicy stanu wojennego, fundusze kompensacyjnym wizycie ministra zdrowia w Opolu Gościem parlamentarnej odsłony Loży Radiowej była dziś Violetta Porowska, poseł PiS. Rozmawialiśmy o 40 rocznicy wprowadzenia stanu wojennego i wystawie… » więcej 2021-12-13, godz. 09:22 Bogusław Bardon: Stan wojenny jest traumą, bo Polak do Polaka strzelał. Trzeba powiedzieć wszystkim jak było i jak… - Zabrali mnie z mojego mieszkania, skutego wywieźli na dołek, gdzie spotkałem kolegów wspominał aresztowanie 13 grudnia 1981 roku Bogusław Bardon jeden… » więcej 2021-12-10, godz. 18:22 Młodzieżowa Loża Radiowa o tym dlaczego młodzi odchodzą od Kościoła Niedawno Katolicka Agencja Informacyjna opublikowała głośny "Kościół w Polsce", z którego wynikało, że przez ostatnie ćwierć wieku spadek deklaracji… » więcej 2021-12-10, godz. 13:48 Dr inż. Adam Czubak o projekcie Cyber Eva, który zapewni bezpieczeństwo cybernetyczne Opolscy naukowcy z Politechniki Opolskiej i Uniwersytetu Opolskiego pracują nad stworzeniem aplikacji "Cyber Eva". Ma ona pomoc w zapewnieniu bezpieczeństwa… » więcej 2021-12-10, godz. 09:07 Dr Jarosław Mijas, konsultant ds. pediatrii: bardzo wiele dzieci choruje na covid-19 na Opolszczyźnie, także niemowlęta… - Niestety bardzo dużo dzieci w województwie opolskim choruje na covid-19 i z własnych doświadczeń wiem, że o wielu przypadkach nie wiemy - dr Jarosław… » więcej 2021-12-09, godz. 12:15 Debata "Pracodawcy, związkowcy i eksperci" o naruszeniach praw pracowniczych i pomyśle większych sankcji dla pracod… Gośćmi radowej debaty byli: dr Artur Żurakowski (ekonomista), dr Witold Potwora (ekonomista), Piotr Pancześnik (Kongregacja Przemysłowo-Handlowa), Grzegorz… » więcej 2021-12-09, godz. 12:14 "Prosto z sejmu" w Loży Radiowej. Magdalena Ogórek rozmawia z posłem PiS Tomaszem Latosem o głosowanym w sejmie funduszu… Gościem Magdaleny Ogórek był w tym tygodniu Tomasz Latos, poseł PiS i zarazem przewodniczący sejmowej komisji zdrowia. Poseł na gorąco komentował posiedzenie… » więcej 2021-12-09, godz. 09:29 Zbigniew Kubalańca, wicemarszałek województwa o powodach odrzucenia uwag posła Janusza Kowalskiego do Funduszy Europejskich… - To jest wpisywanie się w politykę PiS-u, która od kilku lat napuszcza obywateli na różne grupy. Dyskryminuje, zwalcza. Pięć samorządów województw… » więcej 2021-12-08, godz. 13:10 Dr Marek Mazurkiewicz o swoich badaniach dotyczących udziału mniejszości narodowych i etnicznych w życiu politycznym… - Komitety mniejszości narodowych i etnicznych są zwolnione z konieczności osiągnięcia 5% progu wyborczego w skali kraju, ale muszą go przekroczyć w okręgu… » więcej
34567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »