Powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączenia kolejowego.
- Był to argument do rozpoczęcia w tamtym roku dyskusji na temat zmiany tej sytuacji. Do tej dyskusji włączone zostały samorządy powiatu raciborskiego, prudnickiego, głubczyckiego oraz samorząd województwa opolskiego i śląskiego. Ważną rolę odgrywali ministrowie Janusz Kowalski i Michał Woś. Samorząd województwa opolskiego, jako lider całego projektu, złożył w ubiegłym roku wniosek do Programu Kolej Plus. Warunkiem jest przywrócenie połączeń osobowych. Niemniej jednak bardzo istotnym elementem dla tej linii jest transport towarowy. Transport płodów rolnych mógłby odbywać się drogą kolejową. Wówczas nie byłyby niszczone drogi krajowe. Budynek dworca kolejowego w Głubczycach został wyłączony z gruntów PKP i sprzedany przez gminę prywatnemu podmiotowi. Ten obiekt nie jest brany pod uwagę dlatego, że cały Program Kolej Plus jest dedykowany na przywracanie połączeń pasażerskich i tymi beneficjentami są samorządy. Nie ma takiej możliwości, aby firma prywatna mogła brać w tym udział. Inicjatywa ta to ważny pomysł i jesteśmy w stanie go zrealizować. Jest jeden warunek. Chodzi o wkład własny, który muszą zabezpieczyć samorządy. Liczymy na pomoc, którą zadeklarował minister Janusz Kowalski. Nie wszystkie samorządy będzie stać na zabezpieczenie wielomilionowego wkładu własnego – powiedział Piotr Soczyński.
Koszty związane z odtworzeniem tych połączeń kolejowych szacowane są na kwotę od 350 do ponad 500 mln złotych.
- Jako samorząd województwa odpowiadamy za ruch pasażerski i nie jest dobrze, gdy jeden powiat jest z tego wykluczony. Ok. 60 mln złotych dopłacamy rocznie do przewozów pasażerskich z budżetu województwa. To kilka lat temu miejscowi przedsiębiorcy apelowali, aby mogli przewozić swoje towary koleją. Złożyliśmy już projekt do Programu Kolej Plus. Natomiast pierwszym warunkiem, żeby móc być rozpatrywanym w ocenie w tymże programie, jest przygotowanie dokumentu, który jest takim studium wykonalności całego przedsięwzięcia. Bardzo ważnym elementem tego procesu, który czeka nas w najbliższych miesiącach, jest analiza potencjału zarówno pasażerskiego, jak i gospodarczego oraz możliwości wykorzystania tej inwestycji, czy przyniesie ona pożądane efekty – powiedział Szymon Ogłaza.
W Popołudniowej Loży Radiowej wypowiadali się też Piotr Bujak, burmistrz Głogówka i Dominik Konieczny, wiceprezydent Raciborza.