W celebrację ogólnopolskiego święta polskiej muzyki zaangażowani są wszyscy, dla których polska muzyka jest nieodłącznym elementem życia, a więc polscy Artyści, fani polskiej muzyki, a także firmy i organizacje z każdego segmentu polskiego rynku muzycznego. Słuchając polskich Artystów, wspieramy ich i polski rynek muzyczny!
Tego dnia (01.10) już po raz kolejny zabrzmi wspólne pasmo radiowo-telewizyjne z tylko polską muzyką na antenach ponad 50 stacji radiowych i telewizji muzycznych w Polsce. Największe sklepy muzyczne i bileterie ponownie przygotowują dla fanów specjalne promocje na zakup płyt, kaset i biletów na koncerty oraz wyjątkowe spotkania z Artystami na żywo.
Pomysł na kampanię zrodził się w 2019 roku z inicjatywy Agencji Artistars, w trosce o rozwój polskiego rynku muzycznego. Branża muzyczna w Polsce w 2019 roku rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku muzycznego. Wydatki Polaków na muzykę kształtowały się średnio na poziomie 8,4 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad 3-krotnie wolniej niż średnia globalna i aż 4-krotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego – Artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje odpowiedzialne za produkcję, wydawanie, ochronę praw, dystrybucję i promocję muzyki, w tym podmioty sektora koncertowego oraz fanów, bez względu na wiek, preferencje muzyczne czy status ekonomiczny – by wspólnie celebrując polską muzykę, np. słuchając jej częściej w radiu, telewizji bądź w streamingu, kupując płyty czy bilety na koncerty, przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie.
Ubiegłoroczne zamrożenie części branży muzycznej, poważnie zachwiało sytuacją ekonomiczną rynku muzycznego, zwłaszcza sektora koncertowego, dla którego skutki kryzysu, mimo jego częściowego odmrożenia, będą odczuwalne jeszcze przez kilka najbliższych lat. Lockdown dla wielu Artystów stał się także okazją do złapania twórczego oddechu i poszukiwania nowych inspiracji, co zaowocowało serią ciekawych nowości wydawniczych. Letni sezon koncertowy pokazał, jak bardzo zarówno fani, jak i Artyści są spragnieni koncertów na żywo. W serwisach streamingowych w Polsce notowania polskich utworów nieprzerwanie dominują nad zagranicznymi. Mimo pandemii, wartość polskiego rynku muzycznego wzrosła o 1% wobec roku poprzedniego generując przychody na poziomie ok. 434 mln PLN. Polacy w ubiegłym roku znacznie częściej słuchali muzyki w streamingu (aż o 62%), co przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży płyt, kaset czy winyli o 14,3%, przełożyło się na wzrost wydatków polskich konsumentów na muzykę per capita o 0,34 USD, czy ok. 1,29 zł do kwoty 9,57 zł (wydatki na streaming oraz muzykę na nośnikach cyfrowych i fizycznych).
Ten niewielki wzrost to dobry prognostyk, w niektórych krajach odnotowano spadek przychodów. Niemniej obserwując trendy rynków muzycznych u naszych sąsiadów, np. w Czechach, na Słowacji, w Rosji czy w krajach Bałtyckich, uświadamiamy sobie jak wiele jeszcze mamy wspólnie do zrobienia, by pozycja naszego kraju w światowych rankingach rynku fonograficznego rosła. Dla porównania w Czechach wartość lokalnego rynku w ujęciu rocznym wzrosła o 8,3%, na Słowacji o 14,1%, w Rosji aż o 30%, w krajach Bałtyckich (Estonia, Litwa i Łotwa) o 13%. Natomiast w ujęciu globalnym, światowy rynek muzyczny wzrósł o 7,4%.
Organizatorem Kampanii jest Fundacja Empower Poland. Współorganizatorem 3. edycji Kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS. Kampanię można śledzić na
Facebooku i Instagramie.