Radio Opole » Aktualności historyczne » Aktualności historyczne » Znaleziono dobrze zachowane skamieniałe jaja dinozaura…
2021-10-22, 14:06 Autor: Marcin Zatyka / PAP

Znaleziono dobrze zachowane skamieniałe jaja dinozaura (Hiszpania)

Szkielet Amargazaura, rodzaj wczesnokredowego Zauropoda [domena publiczna]
Zespół portugalskich, hiszpańskich i niemieckich paleontologów znalazł w północno-wschodniej Hiszpanii skamieniałe jaja dinozaura. Znajdowały się w dużym gnieździe, zachowanym wewnątrz skał.
Ekipa kierująca badaniami wywodzi się z uniwersytetu w Saragossie. Jak poinformowali w komunikacie tamtejsi paleontolodzy, podczas rozpoczętych w 2020 r. poszukiwań w miejscowości Loarre, w prowincji Huesca, udało się znaleźć w sumie ponad 100 jaj.

Stanowisko, w obrębie którego we wrześniu odkryto kolejnych 12 dobrze zachowanych jaj dinozaura, stanowi jedno z miejsc największego ich nagromadzenia w skali Europy. Wiek odkrytych gniazd naukowcy szacują na 68 mln lat.

Ze wstępnej analizy wynika, że znalezione przez naukowców jaja należały do tytanozaurów, czyli grupy zauropodów żyjących od późnej jury do końca kredy. Te roślinożerne dinozaury były jednymi z największych zwierząt w dziejach Ziemi.

Autorzy badania wyjaśnili, że wydobycie skamieliny z jajami zauropoda odbyło się w sposób "mało typowy dla prac paleontologicznych": przy użyciu koparki. Sprecyzowali, że skamieliny z wyciętego bloku skalnego będą w najbliższych tygodniach analizowane w laboratorium.

“Oczekujemy, że w trakcie najbliższych badań uda nam się znaleźć embriony dinozaurów wewnątrz jaj" - zapowiedział uczestnik badania, hiszpański paleontolog Miguel Moreno Azanza.

W zespole, który odkrył skamieliny jaj dinozaura, dominują pracownicy uniwersytetu w Saragossie oraz Uniwersytetu Nowego w Lizbonie. W sumie w skład ekipy badawczej wchodzi 25 osób, w tym kilku paleontologów z Niemiec.

Marcin Zatyka (PAP)