Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2017-11-30, godz. 09:03, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Marcinem Ociepą i komentarz Marcina Gambca Marcin Ociepa, przewodniczący opolskiej Rady Miasta - Jesteśmy otwarci na dyskusję o okręgach wyborczych, pamiętając jednak o tym, że podział na okręgi musi być zgodny z przepisami a radny jest radnym Opola a nie określonej dzielnicy… » więcej 2017-11-29, godz. 09:42, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Ryszardem Gallą i komentarz Stanisława Rakoczego - Szyld Mniejszości Niemieckiej jest dla nas ważny. I choć nasi członkowie mają różne poglądy, prawicowe czy lewicowe, nie uważam, że powinniśmy delegować naszych kandydatów na listy partyjne. Inne mniejszości źle na tym wyszły… » więcej 2017-11-27, godz. 10:01, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Danielem Palimąką i komentarz Andrzeja Buły Daniel Palimąka, członek zarządu powiatu nyskiego - Jestem za wzmocnieniem zarządu o nowych wiceprzewodniczących w osobach naszych posłów. Jeśli wygram, od razu powołam sztab wyborczy, podobny do tego, jaki już mamy w powiecie… » więcej 2017-11-21, godz. 09:33, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Pawłem Kukizem i komentarz Adriana Czubaka Paweł Kukiz, szef Kukiz'15 W rozmowie 'W cztery oczy' Paweł Kukiz z Kukiz'15 odniósł się do pomysłów zmian w ordynacji wyborczej, jakie obóz Zjednoczonej Prawicy zaproponował Sejmowi przed weekendem. Zdaniem lidera Kukiz'15 jest… » więcej 2017-11-20, godz. 10:21, Publicystyka w Radiu Opole Bartłomiej Stawiarski o "kasie dla znajomych", czyli niecodziennych nagrodach dla urzędników namysłowskiego ratusza oraz o przygotowaniach do wyborów samorządowych - Dostawałem w swojej pracy zawodowej nagrody, ale nigdy nie były one większe niż 500 złotych. Tymczasem w urzędzie miejskim w Namysłowie od 2015 roku do chwili obecnej na nagrody dla urzędników wydano 830 tysięcy złotych. To są… » więcej 2017-11-09, godz. 15:03, Publicystyka w Radiu Opole Rafał Tkacz o konkursie "Wybieram wybory" i nowej wyborczej mapie Opola - W tegorocznej, drugiej, edycji konkursu 'Wybieram wybory' bierze udział 35 szkół z terenu całej Opolszczyzny, w sumie 258 uczniów. To kilkakrotnie więcej niż przed rokiem, co nas bardzo cieszy - mówił w Loży Radiowej Rafał Tkacz… » więcej 2017-11-09, godz. 10:27, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowy ze Zbigniewem Kubalańcą i Sławomirem Batko Zbigniew Kubalańca, przewodniczący klubu radnych PO w opolskiej Radzie Miasta - Nowe okręgi wyborcze w Opolu są znacznie lepsze od poprzednich, które były po prostu absurdalne, mój okręg obejmował teren od Półwsi do osiedla Armii… » więcej 2017-11-08, godz. 10:39, Publicystyka w Radiu Opole Marcin Gambiec o tym, że nowe okręgi wyborcze w Opolu są niekorzystne dla małych społeczności, ale opozycja już myśli, jak sobie z tym poradzić - Nie jesteśmy zachwyceni nowymi okręgami wyborczymi, ale zakładamy, że to na razie tylko propozycja ratusza, nad którą będziemy jeszcze dyskutować - stwierdził w Loży Radiowej Marcin Gambiec, przewodniczący Klubu Radnych Mniejszość… » więcej 2017-11-06, godz. 14:59, Publicystyka w Radiu Opole Jadwiga Emilewicz o nowej partii Gowina, wspólnych kandydatach prawicy w wyborach samorządowych i strefie w Radzikowicach - Prezes Jarosław Kaczyński zgodził się z naszą opinią, że jeśli prawica ma wygrać wybory w dużych miastach, to jej kandydaci powinni być znani do końca roku. Moja kandydatura na prezydenta Krakowa została zgłoszona już w czerwcu… » więcej 2017-11-06, godz. 14:46, Publicystyka w Radiu Opole Ryszard Galla o nadal dobrych stosunkach polsko-niemieckich, wyborczych ambicjach opolskich Niemców i pomnikowym kompromisie - W ostatnich dwóch latach obserwujemy pewne wyhamowanie, ale stosunki polsko-niemieckie są tak dobre i ważne dla obu stron, że trudno je zepsuć. Poza tym to, o czym czytamy w mediach, to jedno, ważniejsze jest jednak to, jak ta polityczna… » więcej
85868788899091
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »