Radio Opole » Wybory samorządowe 2018 » Aktualności

Aktualności

2018-10-09, 11:00 Autor: Justyna MaćkowiakJacek Rudnik

Rośnie rola mediów społecznościowych w kampanii wyborczej. Poranne rozmowy Radia Opole

[fot. Pixabaya]
[fot. Pixabaya]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Błażej Choroś [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
Krzysztof Zyzik [fot. Paula Hołubowicz]
- Media społecznościowe z wyborów na wybory są coraz intensywniej wykorzystywane - nie miał wątpliwości w porannej rozmowie "W cztery oczy" politolog Uniwersytetu Opolskiego dr Błażej Choroś. Choć twierdzenie, że elekcję wygrywa się na Facebooku to przesada.
- Wybory wygrywa się w wielu miejscach i w każdym z tych kanałów komunikacji zdobywamy jakieś punkty, które dodają się do ogólnego ładunku, jaki już posiadamy dzięki np. rozpoznawalności. W związku z tym każdy z tych kanałów, w określonych okolicznościach może być przeważający.

W ocenie gościa Radia Opole, znaczenie przekazu w mediach społecznościowych rośnie wraz z wagą i rozmiarem wyborów. Wśród kandydatów na prezydenta Opola najmocniej media społecznościowe zdaje się wykorzystywać urzędujący prezydent Arkadiusz Wiśniewski, ale dokładne badania są dopiero w toku i na wnioski przyjdzie jeszcze czas.

Zdaniem gościa porannej rozmowy, debaty wyborcze mogą przynieść zarówno zyski, jak i straty, dlatego część kandydatów nie decyduje się na taką konfrontację. - Debata daje man szansę, ale jeżeli jesteśmy kandydatem, który ma bardzo dużą przewagę nad innymi kandydatami, albo tak siebie postrzegamy, to wtedy wystąpienie w debacie z innymi kandydatami może dla nas oznaczać większe ryzyko niż korzyści. Ponadto możemy dodać wagi naszym kontrkandydatom. Zdarza się tak czasami, że kandydaci rezygnują z udziału w debatach, albo występują we wszystkich, ponosząc ryzyko tego, że ich wyborcom może się to nie podobać.

- Politycy, którzy stawiają na media społecznościowe najczęściej omijają media tradycyjne. W mediach społecznościowych jest możliwość formułowania przekazu bezpośrednio do wyborcy, mamy pełną kontrolę nad przekazem - argumentował politolog Uniwersytetu Opolskiego. - Zdarza się, że administratorzy konkretnego portalu usuwają niekorzystne komentarze dotyczące konkretnego kandydata - wskazywał dr Choroś, ale to się może również obrócić przeciwko konkretnemu kandydatowi.

W kanałach informacyjnych decyduje szybkość umieszczenia konkretnej informacji, umiejętność jej powielania, promocji, choć rzeczywisty zasięg znaczenia kampanii np. na Facebooku jest dziś jeszcze niższy, niż się powszechnie uważa, jeśli brać pod uwagę liczbę uprawnionych do głosowania. Są kandydaci nieobecni w mediach społecznościowych, działają w oparciu o własną intuicję.

Skuteczna kampania wyborcza jest uwarunkowana koniecznością sprawdzenia, jak jest odbierana przez wyborców. Zdaniem Błażeja Chorosia, świadomy wyborca korzysta z mediów tradycyjnych, społecznościowych, z własnego doświadczenia i z własnej znajomości kandydatów, aby zbudować sobie obraz osoby, na którą będzie głosował.

Kandydaci do konkretnej funkcji kierują swój przekaz zwykle do swoich zwolenników i osób niezdecydowanych, rezygnując z przekonywania do siebie przeciwników, gdyż to najczęściej strata czasu.

- Na Facebooku wszyscy jesteśmy idealni, w takiej bańce internetowej łatwiej i wygodniej żyć oraz prowadzić kampanię wyborczą - powiedział w "Poglądach i osądach" Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny Nowej Trybuny Opolskiej. - Na dłuższą metę nie jest to właściwa strategia dotarcia do wyborców - dodaje gość Radia Opole. - Myślę, że są osoby, które wierzą w ten kreowany przez siebie samego wizerunek, wierzą że jest to jedyny wizerunek i prawdziwy. Te osoby żyją w takich bańkach. Popatrzmy na dyskusje pod kolejnymi wpisami, postami polityków - ta są same ochy i achy.

- Media dramatycznie się spolaryzowały, a wynika to między innymi z powiązań z biznesem - uważa redaktor Zyzik. - Jest jeszcze sporo dziennikarzy w naszym kraju, może nawet i większość, którzy nie zapisali się do żadnego z obozów tych dwóch wizerunków Polski. Również z przyczyn ekonomicznych trudniej się uprawia takie dziennikarstwo. Myślę, że brak silnych ekonomicznie mediów to rzucanie ich na żer polityków, samorządowców.

- Media tradycyjne psują idealny wizerunek wypracowany w mediach społecznościowych. Dziennikarze zadają niewygodne pytania czy krytykują. Tymczasem media są od tego, żeby patrzeć władzy na ręce - przypomina Krzysztof Zyzik.
Błażej Choroś cz. 1
Błażej Choroś cz. 2
Krzysztof Zyzik cz. 1
Krzysztof Zyzik cz. 2

Zobacz także

2018-08-26, godz. 19:30, Wiadomości z regionu Wybory samorządowe coraz bliżej, trzeba spieszyć się z rejestracją komitetów wyborczych W poniedziałek (27.08) mija termin rejestracji komitetów wyborczych przed tegorocznymi wyborami samorządowymi. Rejestracji u właściwych komisarzy wyborczych będzie można dokonać tylko w godzinach pracy czyli do 15.30. » więcej 2018-08-25, godz. 11:01, Wiadomości z regionu Ruszyła kampania wyborcza w Krapkowicach. Pierwsze starcie dwóch kandydatów na burmistrza Minione 4 lata nie były w pełni satysfakcjonujące dla mieszkańców Krapkowic. Maciej Sonik, kandydat na burmistrza, przekonywał o tym podczas wczorajszej (24.08) konferencji prasowej. Burmistrz Andrzej Kasiura nie pozostaje dłużny. » więcej 2018-08-24, godz. 19:00, Wiadomości z regionu SLD przedstawia pierwszych kandydatów do sejmiku Kazimierz Pietrzyk z okręgu Strzelce Opolskie - Kędzierzyn-Koźle, Andrzej Namysło z okręgu Opole i powiat opolski: SLD ujawnia pierwszych kandydatów do sejmiku. W kampanii wyborczej sojusz zwraca uwagę przede wszystkim na kwestie związane… » więcej 2018-08-24, godz. 18:01, Wiadomości z regionu Drugie płuco dla Opola. Barbara Kamińska obiecuje budowę 100 hektarowego parku "Bolko2" Nowy park podobny do tego, który już znajduje się na wyspie Bolko, miałby stać się drugimi płucami stolicy regionu. To jedna z głównych decyzji programowych Barbary Kamińskiej, kandydatki Koalicji Obywatelskiej na prezydenta Opola… » więcej 2018-08-24, godz. 18:00, Wiadomości z regionu Oficjalnie: Maciej Sonik kandydatem na burmistrza Krapkowic Maciej Sonik powalczy o fotel burmistrza Krapkowic. Podczas konferencji prasowej urzędujący starosta krapkowicki zapowiedział bardzo dokładnie przygotowaną kampanię wyborczą. » więcej 2018-08-24, godz. 17:01, Wiadomości z regionu - Opole musi być silną stolicą regionu - uważa Violetta Porowska, kandydatka Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Opola - Ruszyłam ostro do boju, przedstawiłam opolanom już cztery propozycje - powiedziała w porannej rozmowie 'W cztery oczy' Violetta Porowska, wicewojewoda opolski i kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Opola. » więcej 2018-08-24, godz. 12:31, Wiadomości z regionu Gambiec: mali i średni przedsiębiorcy z Opola potrzebują wsparcia Centrum dla małych i średnich przedsiębiorców oraz miejski stół gospodarczy fundamentem gospodarczym Opola. To propozycja Marcina Gambca, ubiegającego się o fotel prezydenta stolicy regiony z własnego komitetu wyborczego. Zdaniem… » więcej 2018-08-24, godz. 11:36, Poranna rozmowa Radia Opole Joanna Maksymowicz o zbliżającym się ostatecznym terminie rejestracji komitetów wyborczych w wyborach samorządowych 27 sierpnia mija termin rejestracji komitetów wyborczych w wyborach samorządowych, które odbędą się 21 października.- Jutro, czyli w poniedziałek w godzinach pracy delegatury 7:30-15:30 pracownicy biura wyborczego będą niecierpliwie… » więcej 2018-08-24, godz. 10:13, Poranna rozmowa Radia Opole Rozmowa z Violettą Porowską oraz Beatą Cyganiuk o opolskiej służbie zdrowia Violetta Porowska, wicewojewoda opolski i kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Opola - Prawie 30 mln zł płaci nasz oddział NFZ za świadczenia medyczne, z których nasze dzieci korzystają w innych regionach. To trzeba zmienić… » więcej 2018-08-24, godz. 10:10, Publicystyka w Radiu Opole Stanisław Rakoczy o tym, że ludowcy mają też ofertę dla mieszczuchów, nie mają za to oferty dla prawicy - Ludowy, zgodnie ze znaczeniem słownikowym, nie oznacza wcale wiejski, ale powszechny - stwierdził w Loży Radiowej Stanisław Rakoczy, wicemarszałek a zarazem lider opolskich struktur Polskiego Stronnictwa Ludowego, pytany, czy ludowcy… » więcej
63646566676869
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »