Radio Opole » Loża Radiowa » Aktualności Loży Radiowej » Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych…
2021-04-07, 17:07 Autor: Jan Poniatyszyn

Pandemia odbiła się też znacząco na kolejowych przewozach pasażerskich. Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego i Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa, o problemach z połączeniami kolejowymi w regionie

Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Szymon Ogłaza, Jan Woźniak
Województwo opolskie ma stosunkowo gęstą sieć kolejową. Jednak jej potencjał nie jest wykorzystywany. Jednym z powodów jest niska jakość infrastruktury kolejowej. Taką analizę zawiera publikacja Urzędu Transportu Kolejowego. Degradacja dworców PKP, wykluczenie komunikacyjne w ruchu kolejowym, spóźniające się pociągi, komunikacja zastępcza – to obraz kolei w niektórych miejscowościach Opolszczyzny.
Zdaniem ekspertów sieć połączeń kolejowych w regionach powinny kształtować przede wszystkim samorządy lokalne.

- Jeżeli mówimy o połączeniach lokalnych, transporcie regionalnym, czy ponadregionalnym przemieszaniu się np. z Opola do Wrocławia, to zdecydowanie jest domena samorządu województwa. Jest on organizatorem takiego transportu pasażerskiego. Ma wpływ na rozkład jazdy, ale nie można powiedzieć, że go kształtuje. Nasze pomysły często muszą się zderzyć z rzeczywistością kolejową i trzeba się dostosowywać do innych połączeń pociągów. Wpływy z biletów to maksymalnie 40 procent koszów, a resztę dopłaca samorząd województwa. Potencjał sieci kolejowej nie jest wykorzystywany, bo słabo jest z infrastrukturą i my się z tym borykamy. Nie jest to wina samorządu województwa. To jest zadanie PKP PLK, czyli firmy, która powstała, aby dbać o infrastrukturę kolejową. Problem kolejowego ruchu regionalnego tkwi w rozwiązaniach systemowych. Poruszamy się po torach, które mają ograniczenia dotyczące przepustowości i prędkości. W Polsce od wielu lat brakuje przełożenia priorytetu na kolej regionalną. Rząd myśli bardziej o przewozach międzyregionalnych Intercity – dotyczy to m.in. zakupów taboru – podczas gdy największym przewoźnikiem w kraju jest Polregio, czyli przewozy regionalne. Większość pasażerów porusza się nie dalej niż 30 do 50 kilometrów. Obecnie wszystko, co dzieje się również na kolei, postawione jest na głowie. Ze względów pandemicznych mamy ograniczenia w liczbie miejsc w pociągach. Nie ma dojeżdżających uczniów i studentów. Mamy też taki mentalny odwrót pasażerów obawiających się w czasach pandemicznych transportu zbiorowego. Może nie czas myśleć o inwestycjach, ale o ratowaniu tego, co jest - powiedział Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

Na Opolszczyźnie przez następną dekadę pasażerów kolejowych połączeń regionalnych wozić będzie spółka Polregio. Samorząd województwa ma za to zapłacić ok. 696 milionów złotych.

- Nie kupujemy usługi. Zobowiązaliśmy się w tej umowie, że pokryjemy stratę Polregio, która wynika z jego działalności w województwie opolskim. Aby pokryć koszty, to ceny biletów musiałyby zdrożeć trzykrotnie, co wykluczałoby sensowność jeżdżenia pociągami. Gwarantujemy pokrycie straty wynikającej z różnicy pomiędzy wpływami z biletów, a rzeczywistymi kosztami poniesionymi na obsługę naszych linii pasażerskich – wyjaśnił Szymon Ogłaza.

Jego zdaniem za opóźnienia pociągów regionalnych kolei oraz ich awarie odpowiada infrastruktura kolejowa, która podlega PKP PLK. W nowym rozdaniu funduszy unijnych przeznaczonych dla regionów nie ma zgody Komisji Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę kolejową, gdyż nie jest to zadanie samorządów województw. Na te cele duże pieniądze unijne otrzymują rząd i PKP PLK.

- Nasze priorytety są zupełnie inne niż te krajowe. Bardzo by nam zależało, aby wyremontować linię Nysa-Brzeg. Sfinansowaliśmy pełną dokumentację dla tego projektu, podobnie jak dla projektu Opole-Kluczbork. Chcielibyśmy też inwestować w opolską kolej aglomeracyjną. Opole jest węzłem kolejowym i świetnie się do tego nadaje. Rozwój kolei w naszym regionie musi być rozwiązaniem systemowym i mieć wsparcie w Warszawie – dodał Ogłaza.

Na mapie kolejowej województwa Otmuchów miał kiedyś transgraniczne znaczenie. Była tam węzłowa stacja, a pociągi jeździły również do Czechosłowacji. Ruch osobowy zamarł tam w 2010 roku. Wznowiono go osiem lat później.

- Po wielu latach doczekaliśmy się tego, że świat przybliżył się do Otmuchowa. Jesteśmy w miarę zadowoleni z tego, co mamy. Zatrzymuje się pociąg jadący do Olsztyna przez Warszawę. Mamy również ponowne połączenie z Kotliną Kłodzką. Odżywają pociągi. PKP zaangażowało się w rewitalizację peronów. Niestety nadal zamknięty jest budynek dworca, który jest własnością państwa. Nastąpiła też modernizacja sieci kolejowej w kierunku Nysy. Idzie to też w kierunku Paczkowa – powiedział Jan Woźniak, burmistrz Otmuchowa.

Popiera on postulat właścicieli ośrodków wypoczynkowych nad Jeziorem Otmuchowskim, którzy chcą, by pociągi dalekobieżne zatrzymywały się także w pobliskiej Ligocie Wielkiej.

Zobacz także

2021-05-13, godz. 09:15 Arkadiusz Wiśniewski o ruchu Wspólna Polska, którego jest przedstawicielem w województwie i wizycie Rafała Trzaskowskiego… - Rusza projekt Campus Polska Przyszłości, to fantastyczna inicjatywa Rafała, który zaprasza młodych ludzi do dyskusji o Polsce - powiedział w Porannej Loży… » więcej 2021-05-12, godz. 17:39 Kazimierz Cebrat, wójt Kamiennika i Mariusz Kozaczek, wójt Lubrzy, o energetycznych inwestycjach w wiejskich gminach Pierwsze elektrownie wiatrowe na Opolszczyźnie postawiono w gminie Kamiennik. Teraz inwestorzy chcą tam budować wielohektarowe farma fotowoltaiczna. Zespół… » więcej 2021-05-12, godz. 13:12 Renata Ćwirzeń-Szymańska, skarbnik Opola i Grzegorz Czarnocki, prezes RIO w Opolu, o finansach samorządów lokalnych… Zmiany w finansowaniu samorządów lokalnych to jeden z tematów debaty III Krajowego Kongresu Forów Skarbników. Ogólnopolskie obrady odbywały się online… » więcej 2021-05-12, godz. 10:17 Dr Bartosz Maziarz, politolog UO o eskalacji konfliktu izraelsko-palestyńskiego - Jest to największa eskalacja zamieszek i ostrzałów rakietowych od czasów tzw. operacji "Ochronny Brzeg" od roku 2014 - powiedział w Porannej Loży Radiowej… » więcej 2021-05-12, godz. 09:45 Beniamin Godyla, senator Koalicji Obywatelskiej o posiedzeniu senatu m.in. w sprawie Rzecznika Praw Obywatelskich, a także… - Jednym z ostatnich punktów jest wybór Rzecznika Praw Obywatelskich - powiedział w Porannej Loży Radiowej senator Koalicji Obywatelskiej Beniamin Godyla… » więcej 2021-05-11, godz. 17:14 Antoni Ożóg, prezes Koła Związku Pszczelarzy w Głuchołazach i Janusz Siano, wicestarosta prudnicki, o ciekawych przedsięwzięciach… W naszym ekosystemie pszczoły oraz inne owady pełnią znaczącą rolę. Zapylają blisko 80 procent roślin w Polsce. Żywotność pszczół jest ważna dla… » więcej 2021-05-11, godz. 14:04 Co tam Panie w polityce? Audycję prowadzą Piotr Moc i Piotr Gociek Czy Platforma Obywatelska rozpoczęła grę na zwłokę?! Marszałek Tomasz Grodzki: Senat raczej nie zajmie ustawą ratyfikacją FO na najbliższym posiedzeniu… » więcej 2021-05-11, godz. 10:15 Posłowie KO Witold Zembaczyński i Tomasz Kostuś o tym, dlaczego podpisali się pod listem otwartym do kolegów z partii… - Mam wrażenie, że będąc posłem opozycji uczestniczę w swego rodzaju buncie od 2015 roku, ale nie jest to bunt przeciwko opcji, która jest za praworządnością… » więcej 2021-05-10, godz. 19:04 Witold Potwora, ekonomista WSZiA w Opolu, o Krajowym Funduszu Odbudowy i korzyściach z niego dla Opolszczyzny Nadal toczy się medialna i parlamentarna dyskusja dotycząca warunków udziału Polski w unijnym Funduszu Odbudowy, który nazywany jest też „nowym Planem… » więcej 2021-05-10, godz. 13:34 Anna Zalewska, eurodeputowana PiS o hamulcowych Funduszu Odbudowy, paszportach covidowych i uwolnieniu patentów na szczepionki… - Z zaskoczeniem przyjmuje wystąpienie Pana marszałka Grodzkiego, bo przecież jego przyjaciel polityczny, Donald Tusk jest przewodniczącym Europejskiej Partii… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »