Radio Opole » Kraj i świat
2023-02-05, 06:00 Autor: PAP

Naukowcy sprawdzają, jak skuteczniej chronić kobiety za kierownicą

Producenci aut, przy projektowaniu zabezpieczeń, przez lata brali za wzór do badań męską postać. Naukowcy udowadniają jednak, że aby skuteczniej chronić kobiety za kierownicą, trzeba tę zasadę zmodyfikować.

Od lat 70. manekiny do testów zderzeniowych – mechaniczne surogaty ludzkiego ciała – są wykorzystywane do określania bezpieczeństwa samochodu. Technologia ta służy do oceny skuteczności pasów bezpieczeństwa i elementów bezpieczeństwa karoserii w nowoprojektowanych samochodach. Do tej pory najczęściej używane manekiny opierały się na przeciętnej męskiej budowie i wadze. Oprócz tego, że są przeciętnie mniejsze i lżejsze od mężczyzn, kobiety różnią się także siłą mięśni oraz kształtem tułowia, bioder i miednicy. Wszystkie te różnice zmieniają sposób, w jaki ich ciała reagują na wypadki. Jednak pomimo tych rozbieżności, firmy samochodowe są zobowiązane jedynie do testowania bezpieczeństwa pojazdów przy użyciu manekinów wzorowanych na mężczyźnie.


Tymczasem według statystyk ok. 50 procent kierowców to kobiety.


Aby zwiększyć ich bezpieczeństwo za kierownicą, zespół szwedzkich inżynierów opracował manekina do testów zderzeniowych, odwzorowującego ciało przeciętnej kobiety. Manekin ma 162 cm wzrostu i waży 62 kg. Naukowcy położyli nacisk na kształt klatki piersiowej i nadali modelowi manekina mniejszą sztywność stawów, niż jego męskiemu odpowiednikowi. Żeński manekin zbudowany przez Szwedów jest wyposażony w czujniki i przetworniki do pomiaru siły wywieranej na każdą część ciała podczas wypadku samochodowego.


W laboratorium w szwedzkim mieście Linköping kilka razy dziennie symulowane są wypadki drogowe i analizowane są ich skutki. Czujniki i przetworniki w manekinie dostarczają potencjalnie ratujących życie danych, mierząc dokładne siły fizyczne wywierane na każdą część ciała podczas zderzenia. Zespół rejestruje dane, w tym prędkość uderzenia, siłę zgniatania, zginanie, moment obrotowy ciała i wskaźniki hamowania. Badaniami tymi kieruje Astrid Linder, dyrektorka ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Szwedzkim Narodowym Instytucie Badań Dróg i Transportu (https://www.vti.se/). Za wkład naukowy w badania bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Linder otrzymała nagrodę rządu USA za dokonania w dziedzinie inżynierii bezpieczeństwa i nagrodę w ramach European Champions of Transport Research Competition.


Jej zespół testuje zwłaszcza zderzenia tylne o niewielkiej sile. Jest to jedna z najczęstszych kolizji drogowych. Właśnie w tego rodzaju wypadkach kobiety są bardziej narażone na uraz kręgosłupa szyjnego niż mężczyźni. "Przeprowadziliśmy testy z różnymi siedzeniami i okazało się, że można uzyskać zupełnie różne wyniki w zależności od tego, czy na tych siedzeniach siedział mężczyzna, czy kobieta" - powiedziała dr Linder, cytowana na stronie BBC.


Dyrektor generalny firmy produkującej manekiny do testów zderzeniowych Humanetics, Christopher O'Connor zwrócił natomiast uwagę, że choć "bezpieczeństwo samochodów w ciągu ostatnich kilku dekad znacznie się poprawiło, naprawdę nie wzięto pod uwagę różnic między mężczyzną a kobietą".


Obecnie nie ma prawnego wymogu przeprowadzania testów bezpieczeństwa samochodu pod kątem zderzeń na czymkolwiek innym, niż "przeciętny człowiek" - czyli manekin odwzorowujący ciało męskie. Niektóre firmy samochodowe wykorzystują w badaniach bezpieczeństwa manekiny odwzorowujące ciało kobiety, nie jest to jednak jeszcze uregulowane prawnie ani w UE ani w USA. Chociaż zespół dr Linder stworzył i przetestował manekina wzorowanego na kobietach, firmy nie będą musiały go używać, chyba że zostaną wprowadzone nowe przepisy. Dr Linder wierzy, że jej badania mogą pomóc w kształtowaniu specyfikacji samochodów w przyszłości i podkreśla kluczowe różnice między mężczyznami i kobietami.


Jeśli zostaną wprowadzone zmiany prawne, które obejmą manekina do testów zderzeniowych reprezentującego przeciętną kobietę, będzie to krok ku temu, aby kobiety były bezpieczniejsze za kierownicą. „Mam nadzieję, że w przyszłości bezpieczeństwo pojazdów będzie ocenione dla obu płci” – powiedziała BBC dr Linder.


Według badań Amerykańskiego Departamentu Transportu, opublikowanych w „Injury Vulnerability and Effectiveness of Occupant Protection Technologies for Older Occupants and Women”, w porównaniu z mężczyznami kobiety są o 17 procent bardziej narażone na śmierć w wypadku samochodowym i o 73 procent bardziej narażone na doznanie poważnych obrażeń w przypadku zderzenia czołowego. (PAP)


Tomasz Szczerbicki


szt/ zan/


Kraj i świat

2024-03-28, godz. 13:40 Szmyhal: Ukraina i Polska są strategicznymi sojusznikami (krótka4) Ukraina i Polska są strategicznymi sojusznikami; mamy wspólne wartości i cel: bezpieczna Europa, gdzie raz i na zawsze zostanie położony kres imperializmowi… » więcej 2024-03-28, godz. 13:40 Turcja/ Co czwarty mieszkaniec Stambułu jest spakowany na wypadek trzęsienia ziemi 27 proc. mieszkańców Stambułu ma spakowany plecak na wypadek, gdyby w mieście doszło do silnego trzęsienia ziemi - wynika z badania omawianego w czwartek… » więcej 2024-03-28, godz. 13:40 Wrocław/ Bezpartyjni Samorządowcy zaprezentowali pomysły na rozwój kolei w regionie Bezpartyjni Samorządowcy zaprezentowali w czwartek pomysły na rozwój kolei w regionie. Jest wśród nich m.in. połączenie między Leśnicą, Nadodrzem i Psim… » więcej 2024-03-28, godz. 13:40 Wiceminister Borys: polski sport musi być finansowany w sposób transparentny Polski sport musi być finansowany w sposób transparentny - powiedział na czwartkowej konferencji prasowej w Kaliszu Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie… » więcej 2024-03-28, godz. 13:40 Tusk: szukamy rozwiązań dla obu stron ws. rolnictwa, posunęliśmy się krok do przodu (krótka5) Premier Donald Tusk ocenił po spotkaniu ze swoim ukraińskim odpowiednikiem, że obie strony szukają rozwiązań w sprawie rolnictwa i posunęły się krok do… » więcej 2024-03-28, godz. 13:40 Tusk: Polska i Ukraina bliskie rozwiązań ws. tranzytu przez Polskę (krótka6) Premier Donald Tusk poinformował w czwartek, że Polska i Ukraina są bliskie rozwiązań w kwestii tranzytu przez nasz kraj, aby przewóz towarów nie zakłócał… » więcej 2024-03-28, godz. 13:40 Warszawa/ Ruszyła akcja "ZOOstaw, nie porywaj!" Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zainaugurował w czwartek kampanię edukacyjną, informującą o tym, jak należy postępować w przypadku znalezienia młodego… » więcej 2024-03-28, godz. 13:30 Władze Małopolski ogłosiły konkurs mający na celu ochronę pszczół 450 tys. zł przeznaczył zarząd województwa małopolskiego na działania związane z ochroną pszczół miododajnych i dzikich owadów zapylających w ramach… » więcej 2024-03-28, godz. 13:30 Tusk: niezależnie od tego kto rządzi, w kwestii pomocy dla Ukrainy nikt i nic Polaków nie podzieli (krótka) Jednym z największych skarbów polskiej polityki jest to, że niezależnie od tego kto rządzi, w kwestii pomocy dla Ukrainy nikt i nic Polaków nie podzieli… » więcej 2024-03-28, godz. 13:30 Tusk: nie ma takiej siły na świecie, która mogłaby podważyć polsko-ukraińską przyjaźń, solidarność i współpracę… Kończymy w czwartek rozmowy polsko-ukraińskie z jeszcze głębszym przeświadczeniem, że nie ma takiej siły na świecie, która mogłaby podważyć naszą… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »