Sejm przyjął senackie poprawki do noweli definiującej m.in. broń alarmową i sygnałową
Posłowie do noweli przyjęli 11 poprawek wprowadzonych przez Senat. Charakter poprawek był głównie redakcyjny i doprecyzowujący, natomiast trzema z nich wprowadzono przepisy przejściowe. Ustawa trafi teraz do prezydenta Andrzeja Dudy.
Sejm nowelizację ustawy autorstwa MSWiA o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym uchwalił 20 maja. Wprowadzone nią zmiany wynikają z konieczności dostosowania przepisów prawa krajowego do dyrektyw unijnych oraz potrzeby doprecyzowania niektórych przepisów ustawy z 13 czerwca 2019 r. Jedna z dyrektyw dotyczy ustanowienia specyfikacji technicznych dotyczących oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów, a druga ustanowienia specyfikacji technicznych broni alarmowej i sygnałowej.
Implementacja dyrektyw wykonawczych powinno nastąpić do 17 stycznia ubiegłego roku. Wiceszef MSWiA Bartosz Grodecki wskazywał podczas prac nad projektem tej ustawy, że polski przedstawiciel w trakcie głosowania nad projektem dyrektyw podnosił, że termin ten jest zbyt krótki. Dla potwierdzenia tej opinii wiceminister podawał, że do końca 2019 r. jedynie Litwa i Łotwa w pełni wdrożyły przepisy unijne do prawodawstwa krajowego, a do końca kwietnia 2020 r. obie dyrektywy zostały wdrożone przez sześć państw członkowskich.
Zgodnie z pierwszą dyrektywą wprowadzone przepisy ustalą, że strzelecka broń palna i jej istotne części - niezależnie od tego czy są częścią strzeleckiej broni palnej, czy też są wprowadzane do obrotu oddzielnie - oznakowywane będą czytelnym, trwałym i niepowtarzalnym oznakowaniem zgodnym ze specyfikacjami.
Ustalą także rodzaj alfabetu oraz minimalnych wymiarów czcionki oznakowania strzeleckiej broni palnej i jej istotnych części, a także określą dopuszczone przez państwo metody nanoszenia oznakowania. Określą też zasady dodatkowego oznaczenia pozwalającego na identyfikację podmiotu przekazującego strzelecką broń palną z zapasów państwowych formacji.
Ustawa, zgodnie z drugą dyrektywą, zdefiniuje ponadto broń alarmową i sygnałową oraz upoważni do wydania rozporządzenia, w którym zawarte zostaną specyfikacje techniczne. Podstawową cechą takiej broni jest brak zdolności do miotania jakiegokolwiek pocisku przy użyciu ładunku miotającego. Rozporządzenie to zawrze przeniesiony załącznik do dyrektywy.
Zgodnie z ustawą, dane urządzenie zostanie uznane za broń alarmową i sygnałową, a nie zostanie uznane za strzelecką broń palną, jeżeli państwowy podmiot uprawniony zweryfikuje sposób jej wykonania i wyda świadectwo potwierdzające jej zgodność ze specyfikacjami. Zakłada się, że takim podmiotem będzie Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji.
Weryfikacja i wydanie świadectwa podlegać będzie jednorazowej opłacie w kwocie przeciętnego wynagrodzenia, przy czym każda zmiana dokumentacji technicznej wytwarzanej już broni alarmowej i sygnałowej, jak również zmiana technologii jej wytwarzania, stworzy konieczność ponownej weryfikacji i wydania nowego świadectwa.
Do implementacji przepisów dyrektywy konieczne jest również ustalenie w krajowej regulacji zasad oznakowania broni alarmowej i sygnałowej, w tym oznakowania jej określonych części, rodzaju alfabetu i wymiarów czcionki oznakowania oraz dodatkowego oznakowania wskazującego, że jest to broń alarmowa i sygnałowa i jej wytworzenie oraz wprowadzenie do obrotu w Polsce zostało poddane państwowej kontroli.
Zgodnie z ustawą utworzony też zostanie Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Broni Alarmowej i Sygnałowej, którego głównym zadaniem będzie wymiana informacji o wytwarzanych i kontrolowanych przez państwa unijne typach i modelach tej broni.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.(PAP)
Autorka: Agnieszka Ziemska
agzi/ mark/