Lubelskie/ CPK: Przygotowania do budowy 90 km torów kolejowych
Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała w komunikacie, że wykonawcą prac przygotowawczych do budowy nowych odcinków torów w woj. lubelskim będzie konsorcjum, którego liderem jest firma Egis. Zwycięzca przetargu za 19,5 mln zł opracuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Dokumenty będą zawierać m.in. analizę przebiegów planowanej linii kolejowej oraz analizy techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Następnie na ich podstawie spółka CPK wybierze preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) .
Nowa inwestycja w woj. lubelskim będzie liczyć łącznie 90 km torów. W jej skład wchodzi budowa odcinków linii kolejowych: nr 54 Trawniki - Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska - Zamość - Tomaszów Lubelski – Bełżec. Według wstępnych planów część trasy przebiegnie przez Zamość tunelem, ma być tam wybudowana podziemna stacja pasażerska.
„Budowa linii umożliwi szybkie połączenia południowej części województwa lubelskiego z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, a mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego i Bełżca zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe m.in. z Lublinem i Warszawą. Docelowo trasa stanie się częścią korytarza międzynarodowego w kierunku Lwowa” – wyjaśnił PAP rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego Konrad Majszyk.
Budowa tego odcinka tzw. szprychy nr 5 ma skrócić do dwóch godzin przejazd pociągiem z Krasnegostawu do Warszawy. Z Zamościa do stolicy pasażerowie dojadą w ciągu 2 godz. 15 min, a z Tomaszowa Lubelskiego w 2 godz. 30 min. „Dzięki tej inwestycji trasę z Zamościa do Lublina da się pokonać w 50 minut. Czas przejazdu z Lublina do Warszawy wyniesie półtorej godziny” – podano w komunikacie.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku między Trawnikami i Zamościem mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Natomiast budowa odcinka do Bełżca zaplanowana jest na lata 2029-2032. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h.
Program kolejowy CPK zakłada w województwie lubelskim powstanie 187 km nowych linii kolejowych, a zmodernizowanie kolejnych 284 km. Do końca 2034 roku w Polsce ma powstać 1800 km nowych linii w ramach Programu Kolejowego CPK. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.(PAP)
autorzy: Gabriela Bogaczyk, Zbigniew Kopeć
gab/ kop/ drag/