Radio Opole » Rewiry kultury Radia Opole » Archiwalne audycje z lat 2016-2021 » Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?”…
2018-04-07, 22:10 Autor: Tomasz Zacharewicz (oprac. Wanda Kownacka)

Jak wygląda „Maksymalnie udana egzystencja?” [43. OKT, RECENZJA SPEKTAKLU]

"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
"Tajny Dziennik" M. Bałoszewskiego z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy [fot. archiwum organizatora]
Mieszkanie nie wygląda inaczej od tysięcy innych podobnych, na innych piętrach w innych blokach, gdyby nie jeden szczegół... wyróżniają je wszędzie stojące dewocjonalia łączące w sobie inne religie obok tej dominującej nad rzeką przepływającą tuż obok.
W tym mieszkaniu jest ich czterech, ale za każdym z nich jest tylko ten jeden. Oni nie są jednak tym jednym, oni są tylko przedłużeniem jego głosu nagranego na taśmę. Ten głos z kolei najchętniej opowiada o przemijaniu, seksualności i znów o przemijaniu lub nie bójmy się tego słowa – o śmierci. „Nie bój się nic... Bo życie nic nie znaczy... Bo śmierć jak rydz... Zdrowa dla umieraczy...”– płynie piosenka z mieszkania jak na balu u Kici Koci.

Tak właśnie wygląda spotkanie z „Tajnym dziennikiem” Mirona Białoszewskiego w przedstawieniu zrealizowanym przez Wojciecha Urbańskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Reżyser posadził na wersalce w mieszkaniu Mirona Białoszewskiego czterech aktorów, ale żaden nie jest nim i nim się nie staje. Każdy z nich jest tylko nośnikiem głosu, emocji, opowieści, zapisu dnia, stanu ducha i ciała. Wymieniają się, żonglują, podają, dopełniają, przecinają, a Miron skacze z rąk do rąk i gra na strunach głosowych swoich podawaczy.

Za oknem Warszawa, za oknem wrony, za oknem Nowy Jork, a w środku głos się snuje na cztery głosy rozbity, a w tym głosie i w tym mieszkaniu zasiadła sobie publiczność i ta publiczność właśnie staje się z minuty na minutę coraz bardziej świadkiem „maksymalnie udanej egzystencji” w rytm płyt Mirona, który wciąga ten sceniczny krajobraz w swoją codzienność, w swoją seksualność, w swoje przemijanie.

Swobodnie, bez pośpiechu, monotonnie taśma się toczy w Mironowym magnetofonie i Mironowym świecie. Raz wchodzą do mieszkania kuzynki, wpychają się przez telefon ze swoim fragmentem przemijania, innym razem klienci nowojorskiego porno kina, też... danke, danke, danke – przeminą. Wchodzą, wychodzą, wypełniają Mirona, zostawiają.

Muszę przyznać, że twórcom tego spektaklu udała się sztuka znakomita. Nie używali „Tajnego dziennika” do swoich celów – pozwolili mu zabrzmieć, towarzyszyli mu, podbijając kiedy trzeba, wygaszając gdy sapał rozchulany. Mieli świadomość, że tak znakomitej literaturze czasami wystarczy dać ujście, a ona sama zaszumi, zalepi i zaciągnie. Czasami wystarczy być medium.


„Tajny Dziennik” Miron Białoszewski
reżyseria: Wojciech Urbański
Teatr Dramatyczny w Warszawie

Zobacz także

2021-09-10, godz. 22:00 "Przeszedłem karierę muzyczną od majtka do kapitana statku, więc wiem o tym statku dość dużo..." - Leszek Biolik… Leszek Biolik opowiedział Basi Beuth o pracy producenta muzycznego i procesie współpracy producenta z zespołem, a także o tym, czego potrzebuje współczesna… » więcej 2021-09-25, godz. 21:26 107 Drużyna Harcerska "Powsinogi" im. Zygmunta Glogera świętuje jubileusz 50-lecia swojego istnienia. W piątkowych Rewirach Kultury Radio Opole odwiedziło z mikrofonem Hufiec ZHP Opole, gdzie 107 Drużyna Harcerska "Powsinogi" im. Zygmunta Glogera przygotowywała… » więcej 2021-09-22, godz. 10:22 Ludwika Włodek o książce "Gorsze dzieci republiki. O Algierczykach we Francji" O książce "Gorsze dzieci republiki. O Algierczykach we Francji" porozmawialiśmy z jej autorką socjolożką, wykładowczynią Uniwersytetu Warszawskiego i reporterką… » więcej 2021-09-20, godz. 21:01 Międzynarodowy projekt "Equality in modern Europe" w Opolu, debata na temat równości. Projekt "Equality in modern Europe" (Równość w nowoczesnej Europie)- warsztaty, spotkania, debata- wszystko to miało miejsce w Opolu. W projekcie uczestniczyli… » więcej 2021-09-20, godz. 21:01 Konrad Dworakowski o "Balladynie" w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora Jak dziś czytać klasykę w teatrze, w jakie konteksty osadzać klasyczne teksty? Jakie tematy podejmować? Podyskutujemy z reżyserem Konradem Dworakowskim o… » więcej 2021-09-18, godz. 12:29 Jesienna odsłona festiwalu weberowskiego - wbrew pandemii Zwykle rozpoczyna się w czwartkowe popołudnie, przypadające dokładnie w dniu Uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwanej potocznie "Bożym… » więcej 2021-09-13, godz. 12:58 Szósty rok w kręgu 600-lecia Kodeksu (1416-1423) Mikołaj z Koźla Odbywający się od 2016 roku w Kędzierzynie-Koźlu, stworzony przez pochodzącego właśnie z tego miasta kompozytora, muzykologa i producenta muzycznego Wojciecha… » więcej 2021-09-09, godz. 14:58 Magdalena Poprawka dokumentuje dziedzictwo wzoru opolskiego Odwiedza twórców ludowych na Opolszczyźnie i zbiera informacje dotyczące wzoru opolskiego. Magdalena Poprawka z grupy Opolskie Dziouchy jest laureatką stypendium… » więcej 2021-08-29, godz. 19:35 Dwadzieścia jeden stukartkowych zeszytów babci. Rozmowa z Rafałem Skąpskim Rafał Skąpski opowiedział na naszej antenie o książce "Dziwne jest serce kobiece...Wspomnienia galicyjskie". Autor opublikował dzienniki swojej babci Zofii… » więcej 2021-08-27, godz. 21:29 Kompozytor Maciej Dobrowolski opowiedział o tworzeniu muzyki do najnowszego filmu Mariusza Paleja pt. "Czarny Młyn". Rewiry Kultury odwiedził kompozytor muzyki filmowej i producent muzyczny - Maciej Dobrowolski. Jest on autorem muzyki do filmu "Czarny młyn" w reżyserii Mariusza… » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »