Jak prowadzić biznes w czasach zielonej transformacji, wszechobecnych social mediów i rozwoju innowacji? Na te pytania starali się odpowiedzieć prelegenci występujący podczas III Regionalnego Kongresu Gospodarczego w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu.
- W biznesie, jeśli nie ma rozwoju, to jest kryzys, my musimy sobie odpowiedzieć, co jest potrzebne naszemu regionowi, żeby mógł być konkurencyjny - mówi Szymon Ogłaza, marszałek województwa opolskiego. - Nie jesteśmy największym województwem, jesteśmy najmniejszym województwem w Polsce, ale to też ma swoje plusy i chcielibyśmy wykorzystać te plusy - mówi Ogłaza.
- Marka to opinia w głowie klienta, taki region jak Opolszczyzna także może być marką -
mówi Paweł Tkaczyk, specjalista ds. budowania marki. - Marka to zespół skojarzeń, więc jeśli ja sobie myślę "opolskie" to to, nad czym włodarze zarządzający tą marką powinni pomyśleć, to to jakie skojarzenia pojawią się w głowie przeciętnego Kowalskiego, gdy on pomyśli "opolskie". I to mogą być atrakcje turystyczne, to mogą być fajne rzeczy, w które region się angażuje, to mogą być sławni ludzie - mówi Tkaczyk.
- Nie każdy może być przedsiębiorcą - mówi Agnieszka Wójtowicz, wiceprezeska Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości. - Wiele czynników wpływa na to, czy ktoś się nadaje na przedsiębiorcę. Jak współpracuje z różnego rodzaju przedsiębiorcami, to dzisiaj wiem, że musi być jaki gen, motywacja, musi być pasja, też mocno wpływa na to wychowanie, z jakiego domu pochodzimy. Edukacja jest ważna, ale to nie jest najważniejszy czynnik - mówi Wójtowicz.
- Żyjemy w takich czasach, że firmy weryfikujemy na podstawie tego, czy mają media społecznościowe - mówi Natasza Ambicka, właścicielka agencji social media. - Strona internetowa czy obecność poza internetem? Pytanie czy to dobry kierunek. Jest dużo platform, pytanie czy musimy być na wszystkim, każdy sam musi sobie na to indywidualnie odpowiedzieć, przede wszystkim na to, gdzie są jego klienci - mówi Ambicka.
- Musimy iść w zieloną transformację, ale trzeba to zrobić z głową - mówi Alicja Defratyka, ekonomistka, autorka projektu ciekaweliczby.pl. - Taki przykład z transformacją jeśli chodzi o elektryki: jeśli w Polsce chcielibyśmy się przenieść na elektryki, a jeszcze energię będziemy produkować z węgla, to elektryki będą czerpały energię węglową. Więc pewne kroki trzeba wykonać najpierw, żeby potem wykonać kolejne - mówi Defratyka.
Organizatorem kongresu jest Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki, a Radio Opole jest patronem medialnym wydarzenia.