Radio Opole » Pokolenie graczy » Odcinki » Podcast #3: Czy można zarobić na graniu?
2017-07-22, 16:00 Autor: Tomasz Turba

Podcast #3: Czy można zarobić na graniu?

Odcinek 3 - Czy można zarobić na graniu?
Witam w Pokoleniu Graczy. Tematem trzeciego odcinka jest pytanie "Czy można zarobić na graniu w gry komputerowe?" i odpowiedź jest stosunkowo prosta. Tak, można zarobić. Dziękuję za dziś i zapraszam za tydzień! Nie no żartuję. Faktem jest, że zarobić można ale niewiele osób wie w jaki sposób. Każdy teraz na pewno myśli, że wystarczy mieć talent i umiejętności tak jak w normalnym sporcie i oczywiście drodzy słuchacze - nie mylicie się. Natomiast tak to działało wiele lat temu. Dzisiaj gracz jest takim samym celebrytą jak aktor, znany dziennikarz czy gwiazda tradycyjnego sportu. I w taki sam sposób zarabia. To znaczy poza talentem i osiągnięciami na turniejach są też inne podłoża zarobkowania o których za chwile. Branża e-sportowa zarabia rocznie kilka miliardów złotych zachowując przy tym cały czas prężny rozwój. Nawet w naszym kraju już od kilku lat można zaobserwować, że wirtualne rozgrywki, turnieje stają się co raz bardziej prestiżowe czyli z większą pulą nagród. Od czego trzeba zacząć, żeby móc się utrzymywać z grania? Przede wszystkim trzeba zainwestować w sprzęt oraz narzędzia. O narzędziach w postaci kontrolerów rozmawialiśmy ostatnio i kto nie słuchał zapraszam na stronę Radia Opole do uzupełnienia wiedzy, a o samym sprzęcie będziemy rozmawiać 12-go sierpnia, więc koniecznie słuchajcie bo będę omawiał jak nie wydać fortuny na sprzęt, który można skompletować z głową... taniej. Dobra inwestycja w te składniki stanowi niezaprzeczalny i niezmienny fundament od lat - bez tego nie będziemy w stanie osiągnąć zbyt wiele. Chyba, że mówimy o Minecrafcie - no to zupełnie inna bajka. Kolejnym etapem wędrówki po górę pieniędzy jest znalezienie odpowiedniej gry i wybór: czy gramy w grę jako singiel, czy może dobierzemy taką w której ważna jest rozgrywka drużynowa. Z tego miejsca powiem wam, że w grupie raźniej. W ogóle najlepiej wkręcić się w drużynę która ma już ugruntowane podłoże, kierunek rozwoju, stronę internetową i sponsora. Wtedy jest o wiele łatwiej. Tylko oczywiście teraz zadajmy pytanie: jak się dostać do takiej drużyny? Sprawa jest prosta, musimy mieć wysokie umiejętności w grze i powoli zaprzyjaźniać się z nowymi kolegami - grać z nimi (nawet jako przeciwnik). Tak był w moim przypadku gdy grałem w Unreal Tournament. Po uzyskaniu odpowiednich umiejętności zostałem zaproszony do klanu rAiders of Apocalypse i z tamtego miejsca sponsorzy znajdywali się sami. Niestety e-sport w Polsce wtedy nawet nie był jeszcze w powijakach i najlepszą nagrodą jaką można było uzyskać był 17" monitor LG Flatron. Na domiar wszystkiego to jest dopiero początek drogi bo teraz trzeba ... grać, grać i jeszcze raz grać. Tylko TO granie traktujemy już jako treningi, tak jak w prawdziwym sporcie. Muszą one być ukierunkowane w stronę profesjonalizmu. Warto szkolić się na wyprofilowanych serwerach o warunkach zbliżonych do turniejowych. Treningi powinny być podzielone na indywidualne i drużynowe. Proszę pamiętać, że gra to umiejętności ale także taktyka, analiza gry. Rozgrywanie miksów, sparingów, ale przede wszystkim chodzi o dobre zgranie - czy to ze swoim sprzętem, czy z drużyną - nie ma znaczenia. Profesjonalne zespoły ćwiczą zazwyczaj 3-4 godziny dziennie. Ale dobrze..., załóżmy, że jestem doświadczonym graczem w ukierunkowanej drużynie, wygrywam indywidualnie i drużynowo z innymi i jeżdżę na turnieje gdzie również osiągam sukcesy. Postawmy teraz pierwsze pytanie: Ile mogę na tym wszystkim zarobić? Przy założeniu, że po prostu gram i nic innego nie robię. Wszystko zależy od organizacji do jakiej się trafi i jak bardzo gra jest popularna. Europejscy gracze zarabiają średnio od 500 do 2000 euro stałej pensji miesięcznie, ale w Polsce też są tacy, którzy dostają od sponsora 500zł i nie narzekają. Ważny jest też udział w jak najbardziej prestiżowym turnieju, który przyciąga większą liczbę sponsorów takich jak Intel, AMD, nVidia, producentów sprzętu i oczywiście samych gier. Ok, drużyna opanowała taktykę, jest już zgrana więc czas wyznaczać sobie wyższe, realne cele. Nie można stać w miejscu więc na tym etapie zespół powinien zapisać się do amatorskiej ligi ESL. Dla niewtajemniczonych podpowiadam, że jest to międzynarodowa liga gier komputerowych, która powstała w 2000 roku w Niemczech. Dzisiaj liga ESL jest organizowana w 30 krajach na całym świecie, więc jest to najlepsze miejsce na start, ale także cały proces zarabiania. Jak już się zapiszemy to rozpoczynamy rywalizację z drużynami, często lepszymi. I to bardzo ważne właśnie by z nimi grać, bo to procentuje. Uczymy się nowych taktyk, a umiejętności są jeszcze bardziej doszlifowywane. Co jakiś czas organizowane są eliminacje z których można awansować do grona zespołów profesjonalnych. Jeżeli to by zostało osiągnięte - no to... możemy powiedzieć, że właśnie zaczęliśmy być profesjonalistami i zaczynamy zarabiać jako normalny pracownik - gracz. W tym miejscu jednak nie można osiąść na laurach, bo polecam każdemu z was analizę własnej gry, by dążyć do perfekcji. Bez tego wpadniemy w rutynę i zaczniemy przegrywać, natomiast na tym etapie eliminując wszelkie swoje błędy jeżeli wiemy jakie są - możemy liczyć na jakikolwiek progres. Ostatnim ważnym czynnikiem jest wytrwałość w graniu i dzięki temu nawiązywanie nowych kontaktów oraz zyskiwanie popularności. ... Z tego miejsca spełniliśmy wszystkie założenia i jedyne co musimy robić to utrzymać właściwy poziom i modlić się by gra była jak najdłużej popularna by miała jak największą liczbę sponsorów i widzów. ... Wskazana przeze mnie droga nie jest oczywiście łatwa, a wręcz trudna i kręta. Natomiast istnieje szybszy sposób zarabiania. Tak jak wspomniałem na samym początku. Istnieją inne podłoża zarobkowania. Pierwszy to pojedynki na prawdziwe pieniądze. Na kanwie gier hazardowych zrodził się pomysł umożliwienia rywalizacji graczom w rozgrywkach najpopularniejszych gier jakie oferuje serwis WorldGaming. Stawkę ustalamy sami, która może wynosić od jednego do nawet 1000 dolarów. Drugim sposobem jest prowadzenie swojego kanału w serwisie YouTube. Jest to bardzo popularna metoda na finansową niezależność wśród młodych osób (właśnie na przykład MineCraftowców). Według serwisu SocialBlade w top 25 najlepiej zarabiających YouTuberów jest trójka z tematyką wyłącznie gier wideo. Zarobki najpopularniejszego z nich, szweda PewDiePie (PjuDajPaj) szacowane są między 170 tysięcy , a 1.3 miliona dolarów miesięcznie ale kwota być może jest znacznie wyższa bo podobnie jak w przypadku sponsorowania graczy turniejowych, duże firmy produkujące sprzęt dla gejmerów płacą za lokowanie produktu i marki w produkcjach wideo. Trzecim sposobem jest udostępnianie transmisji czyli streaming i do tego celu również można wykorzystać serwis YouTube, lub dedykowany, skierowany wyłącznie na ten rodzaj rozrywki, czyli serwis Twitch. Ale zarobki tam mogą być stosunkowo niższe i powiem wam, ciężko też się rywalizuje z transmisjami dziewczyn, które często do strumienia dołączają drugą kamerę na którym pięknie widać ich jakże zacny dekolt. I wiecie co? O dziwo liczba oglądających jest bardzo duża pomimo, że gra jakoś się nie klei albo jest w ogóle niepopularna. Zupełnie nie rozumiem dlaczego. Czwarty sposób wiąże się czysto z progejmingiem czyli udział w turniejach, bo często nawet za 13-14 miejsce otrzymuje się wynagrodzenie. Nie tylko wysokie miejsce w turnieju jest nagradzane, ale sponsorzy płacą także za sam udział, promowanie produktów i występowanie w koszulkach z reklamami. Wszystko ma swoją cenę. Sposoby które przedstawię teraz jeszcze raczkują w naszym kraju niemniej mają również duży potencjał, ale wymagają od nas już większego wkładu. Mianowicie sposobem piątym jest farming i sprzedaż przedmiotów / postaci. Farming jest powtarzaniem konkretnej czynności prowadzącym do zdobywania przedmiotów, waluty lub innej wartości w grze, która zajmuje stosunkowo dużo czasu na pozyskanie. Jako ciekawostkę powiem, że w Chinach farming jest już powszechnym zawodem. Jeżeli grałeś kiedykolwiek w popularną grę MMO tak jak np. World of WarCraft to na pewno spotkałeś się z takim ogłoszeniem. Handel samymi przedmiotami jest bardziej popularny w serii gier Diablo. Dla trzeciej części firma Blizzard uruchomiła nawet specjalną giełdę gdzie od każdej transakcji pobiera 15% marży w wysokości waluty w grze oraz 1 dolar realnych pieniędzy. Na farmingu w Diablo można średnio zarobić od 2000 do 10000 dolarów więc jeżeli macie czas - zapraszam. Zwróćie uwagę jaki to jest fenomen... tracimy czas na coś co nie istnieje by kupił to coś, ktoś od nas za realne pieniądze by na chwilę nasycić swój umysł, że ma teraz ten lepszy miecz, który nadal istnieje tylko w jego głowie. Nie można go dotknąć, a jedynie nacieszyć się obrazkiem na ekranie i tym, że rozgrywka staje się na chwile ciekawsza. Sposób szósty, totalnie egzotyczny w Polsce to pisanie poradników do gier. U nas na razie jeszcze nie sprawdził się. Proszę pamiętać, że powinniśmy być ekspertami w danej grze by napisać rozsądny poradnik budowania postaci lub kierunku progresu. Natomiast co ważne, żeby zwiększyć potencjalny odbiór - poradnik nie powinien zamykać się wyłącznie na język polski. Raczej piszemy po angielsku, wtedy cały świat będzie w stanie go kupić na portalu Amazon lub dedykowanym - KillerGuides. Sposób siódmy to marzenie każdego gracza - zatrudnienie w postaci testera gier. Duże firmy tworzące gry nie pozwolą sobie na wydanie produkcji bez wielomiesięcznych testów, a to oznacza, że na rynku istnieje ogromne zapotrzebowanie na profesjonalnych testerów. Nie oczekuj jednak, że usiądziesz sobie wygodnie i po prostu przejdziesz gierkę. To żmudna i mozolna praca, nie mająca szczerze mówiąc wiele wspólnego z rekreacyjną rozgrywką. Testowanie polega na naginaniu wszelkich możliwych zasad, nieprzewidzianych zachowaniach gracza oraz także na próbie naruszenia bezpieczeństwa aplikacji. Przykładowo poprzez fuzzing czyli wstrzykiwanie losowych danych w różne miejsca gry. Do tego na sam koniec dochodzi potworne dokumentowanie wszystkich poczynań. Także praca niełatwa ale opłacalna. Oferty zatrudnienia często widnieją w portalach ogłoszeniowych lub bezpośrednio na stronach producentów. Są też zaproszenia do zamkniętych pierwszych wersji gier tzw. alfa. Pozdrawiam ... Tomek Turba.

Zobacz także

2017-09-02, godz. 16:05 Ranking #9 - GRY NA AMIGĘ [MIEJSCA 30-21] Cześć Zapraszam do obejrzenia rankingu TOP30 GIER NA AMIGĘ WSZECH CZASÓW na miejscach 30-21! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowan ... » więcej 2017-09-02, godz. 16:00 Podcast #9 - Historia Amigi Cześć. Odcinek dla mnie bardzo sentymentalny bo w całości poświęcony najlepszemu komputerkowi jaki kiedykolwiek miałem w rękach czyli Amidze. Spectrum i Atari ... » więcej 2017-08-26, godz. 16:30 Ranking #8: Bijatyki Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu bijatyk wszech czasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstreamoweg ... » więcej 2017-08-26, godz. 16:00 Podcast #8 - Jak kupić dobry komputer do gier? Cześć... Od wielu lat gry komputerowe to niezwykle wymagające tytuły, które zachwycają swoją nowoczesną grafiką, fizyką czyli tak zwanym silnikiem oraz fabułą ... » więcej 2017-08-19, godz. 16:30 Ranking #7: Gry przygodowe Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu przygodówek wszech czasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstream ... » więcej 2017-08-19, godz. 16:00 Podcast #7: Za młody lub za stary gracz? Cześć! Czy jesteś za młody lub za stary na gry komputerowe? Czy wiek ma jakiekolwiek znaczenie? Po co powstało PEGI? O tym wszystkim już teraz! Całe życie s ... » więcej 2017-08-12, godz. 16:00 Ranking #6: TOP10 WYŚCIGÓWEK Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu wyścigówek wszech czasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstreamo ... » więcej 2017-08-12, godz. 16:30 Podcast #6: Piractwo komputerowe Cześć. Piractwo komputerowe... któż z nas kiedykolwiek nie miał styczności z tym straszliwym, karalnym procederem. Piractwo komputerowe nie jest zjawiskiem no ... » więcej 2017-08-05, godz. 20:00 Ranking #5: TOP10 GIER MMO Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu gier MMO wszechczasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstreamoweg ... » więcej 2017-08-05, godz. 19:30 Podcast #5: Czym są gry MMO? Cześć! W odcinku piątym rozmawiamy o jednym wyjątkowym gatunku gier jakim jest MMO. Dlaczego jest tak wyjątkowy? Co wnosi pozytywnego, ale także jakie wiążą s ... » więcej
12
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »