Radio Opole » Pokolenie graczy » Odcinki » Podcast #1: Historia gier komputerowych
2017-07-08, 16:00 Autor: Tomasz Turba

Podcast #1: Historia gier komputerowych

Odcinek 1 - Historia gier komputerowych
Zastanawiam się czy wśród naszych słuchaczy są osoby, które nigdy nie grały w gry komputerowe, czy to na automatach, konsoli czy na PeCecie. Dzisiaj gry stanowią nieodłączną część kultury, a także bardzo często szkodliwe przemieszanie życia realnego z tym wymyślonym. Jak wyglądał początek gejmingu na świecie? Przed epoką elektroniki opartej na tranzystorach w roku ''47 Thomas Goldsmith Junior i Estle Ray Mann opracowują analogowy symulator pocisku rakietowego używając lamp elektronowych. Z założenia wojskowe narzędzie do ćwiczenia skupienia odzwierciedlające zubożałe warunki bojowe stało się prototypem gry komputerowej. Lecz formalnie nie można jej nazwać grą wideo bo strzelało się świetlną kropką na ekran zbudowany z papieru. Natomiast już w '52 roku doktorant Uniwersytetu w Cambridge, Sandy Douglas w ramach swojej pracy doktorskiej stworzył adaptację gry kółka i krzyżyk pracującej na oscyloskopie z własnym kontrolerem. Jednakże gra nie mogła zyskać na popularności bo jedyny komputer ją obsługujący znajdował się na Uczelni w laboratorium. Następnie w ''58 roku powstała adaptacja tenisa "Tenis for two". Obie gry tworzyły swoistą interakcję i rozgrywkę z przeciwnikiem niestety żadna z powyższych nie generowała sygnału wideo, więc nie można ich nazwać pionierskimi... wtem przychodzi rok ''61 gdzie Steve Russell z MIT tworzy interaktywną grę wideo o nazwie Spacewar!, w której dwaj gracze kierujący statkami kosmicznymi mieli za zadanie zestrzelić się nawzajem. Gra porywała technologią, grywalnością, ale przede wszystkim tym co w grach uważam za najważniejsze - czyli niezwykły pomysł i nieprzewidylana fabuła.
SpaceWar1Ten moment w historii stanowi przełom, bo rozgrywka pomiędzy dwoma osobami stała się rozrywką. I to moi mili, jest prawdziwy początek gier komputerowych. Zapytacie, a gdzie w tym wszystkim jest miejsce na grę, którą wszyscy znają i jest uważana za Genesis, czyli PONG i oczywiście ma ona tutaj swoje miejsce. Mówiąc o pongu, trzeba powiedzieć o jego pradziadku jakim była gra Chase stworzona przez Ralpha Baera, która była promowana w sieciach kablowych. ''69 rok na świecie nie był ważny jedynie przez lądowanie na księżycu ale także ze względu na podpisanie przez Baera umowy z firmą Magnavox co doprowadziło do powstania pierwszej domowej konsoli zwanej Odyssey z grą Chase, która teraz przyjęła bardziej marketingową nazwę - PONG.
Broszura automatu z grą PONG
Ten moment w historii jest określany jako pierwsza generacja konsol do gier, gdzie w kolejnych latach powstało mnóstwo klonów i kopii Ponga. Dominacja trwała aż do roku ''77, który rozpoczyna okres drugiej generacji konsol, bo powstała kultowa do dzisiaj konsola Video Computer System. Nikomu nic to nie mówi prawda? Osoby, które pamiętają tamte czasy teraz łapią ciarki na przedramionach i za uszami bo wiedzą, że teraz powiem, że w '82 roku konsola VCS zmieniła nazwę na ATARI 2600. Ogromna popularność i zapotrzebowanie na interaktywną rozrywkę powodowało, że konsola sprzedawała się w milionach egzemplarzy na całym świecie. Z racji, że powstała ogromna podaż, to zaczęły powstawać także pierwsze firmy skupione wyłącznie na tworzeniu gier. Rok '79 to moment narodzin Activision, czyli byłych programistów Atari, którzy nie byli zadowoleni z polityki prowadzenia tej firmy. Pewnie myślicie drodzy słuchacze, że teraz czas na trzecią generację i mam smutną wiadomość. W ''83 roku gry wideo przeżywają ogromny kryzys i zapaść. Na rynku pojawiają się komputery z lepszymi parametrami, większymi pamięciami i możliwościami. Całość zamykało tworzenie złego PR wokół konsol, które odciągały od nauki, nie uczyły, a na komputerze to nawet można było napisać dokument lub pomnożyć kalkulatorem, więc powoli zaczęła się rodzić tzw. Supreme PC Master Race, czyli rasa graczy niezwiązanych z konsolami, a z profesjonalnymi komputerami. Do gry jednak wkracza... NINTENDO, trzecia generacja określana jest mianem 8-bitowców, a w roku ''85 powstaje Super Mario Bros które natychmiast stało się bezwzględnym hitem. Później czas dominacji hitów takich jak Metroid, Castelvania, Legend of Zelda i Final Fantasy! Pierwsze gry z wielopoziomową fabułą i niekończącą się zabawą. W tym czasie powstaje też konkurencja dla NES'a, powstaje pierwsza konsola SEGA z dynamiczną platformówką - Sonic The Hedgehog, o której nie można nie wspomnieć. IV generacja to historia młodości większości z nas, którzy mieli dzieciństwo na podwórku, a wieczorami spędzało czas przy Pegazusie, czyli kopią konsoli Super Nintendo. Pamiętacie Contrę, Arkanoid, Tetrisa czy Street Fightera? Mi też się łezka w oku kręci. Przychodzi rok "95, świat gier, konsol oraz PeCetów zaskakuje z każdym rokiem co raz bardziej. Świat przeżywa skoki technologiczne.
Ewolucja konsol na jednym obrazku
Większość firm związanych z interaktywną rozrywką staje się gigantami finansowymi. Sega wydaje konsolę Sega Saturn, Ninendo wersję 64, a do gry włącza się Sony ze swoją konsolą PlayStation. Każda z generacji do tej pory była przełomowa, ale generacja piąta przekroczyła wszelkie granice przyzwoitości i stworzyła zupełnie inny odbiór gier komputerowych. Moce obliczeniowe, nowe nośniki w postaci płyt, memory cardów oraz możliwości gier 3D wywróciły świat przemianowując go w prawdziwie dochodowy biznes. Niestety, końcówka tego okresu i generacja szósta z konsolą PS2, Xbox, GameCube i Dreamcast wympompowywała z rynku gier kreatywność jak wszystko na czym można było zarobić. Powstawało mnóstwo tytułów, które faktycznie wyglądały ślicznie, efekty były zachwycające. Powrócono nawet do gadżetów wspomagających rozgrywkę o których będziemy mówić w przyszłym tygodniu na co już serdecznie zapraszam. Natomiast brakowało najważniejszych czynników o których wspominałem... grywalności i innowacyjnej fabuły. Niestety powstało wtedy mnóstwo masówek, gier które mają po kilka, kilkanaście części, a rozgrywka pomiędzy nimi praktycznie się nie różni pomimo rozwoju grafiki. Jedyne jak można było temu zaradzić to zwiększyć zasięg interaktywnego odbioru i powrót do korzeni związanych z rozgrywką. I tak w generacji siódmej mamy konsole z dostępem do internetu, gdzie dwóch lub więcej graczy mogli zmierzyć się ze sobą, lub kooperować w walce z innymi. Generacja ósma to czas stabilizacji i rozwoju gier sieciowych. I bardzo złego trendu jakim jest DLC - czyli płacenie za dodatkowe walory rozgrywki (jak np. lepsza broń czy mocniejsza wytrzymałość naszej postaci na ciosy). Osobiście uważam, że gra powinna być równa dla wszystkich. Czy ósemka przyniesie coś specjalnego - jeszcze nie wiem. Historia pokazuje, że po każdym kryzysie powstało coś wspaniałego, co pamiętamy i gramy do dzisiaj, ale co to będzie - trudno powiedzieć, na pewno będziemy zaskoczeni jak zawsze. Zapraszam za tydzień, gdzie omówię współczesne gadżety dla prawdziwego pr0gamera!

Zobacz także

2017-09-02, godz. 16:05 Ranking #9 - GRY NA AMIGĘ [MIEJSCA 30-21] Cześć Zapraszam do obejrzenia rankingu TOP30 GIER NA AMIGĘ WSZECH CZASÓW na miejscach 30-21! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowan ... » więcej 2017-09-02, godz. 16:00 Podcast #9 - Historia Amigi Cześć. Odcinek dla mnie bardzo sentymentalny bo w całości poświęcony najlepszemu komputerkowi jaki kiedykolwiek miałem w rękach czyli Amidze. Spectrum i Atari ... » więcej 2017-08-26, godz. 16:30 Ranking #8: Bijatyki Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu bijatyk wszech czasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstreamoweg ... » więcej 2017-08-26, godz. 16:00 Podcast #8 - Jak kupić dobry komputer do gier? Cześć... Od wielu lat gry komputerowe to niezwykle wymagające tytuły, które zachwycają swoją nowoczesną grafiką, fizyką czyli tak zwanym silnikiem oraz fabułą ... » więcej 2017-08-19, godz. 16:30 Ranking #7: Gry przygodowe Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu przygodówek wszech czasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstream ... » więcej 2017-08-19, godz. 16:00 Podcast #7: Za młody lub za stary gracz? Cześć! Czy jesteś za młody lub za stary na gry komputerowe? Czy wiek ma jakiekolwiek znaczenie? Po co powstało PEGI? O tym wszystkim już teraz! Całe życie s ... » więcej 2017-08-12, godz. 16:00 Ranking #6: TOP10 WYŚCIGÓWEK Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu wyścigówek wszech czasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstreamo ... » więcej 2017-08-12, godz. 16:30 Podcast #6: Piractwo komputerowe Cześć. Piractwo komputerowe... któż z nas kiedykolwiek nie miał styczności z tym straszliwym, karalnym procederem. Piractwo komputerowe nie jest zjawiskiem no ... » więcej 2017-08-05, godz. 20:00 Ranking #5: TOP10 GIER MMO Cześć! Zapraszam do obejrzenia rankingu gier MMO wszechczasów! Przypominam, że jest to moja subiektywna opinia, która zdecydowanie różni się od mainstreamoweg ... » więcej 2017-08-05, godz. 19:30 Podcast #5: Czym są gry MMO? Cześć! W odcinku piątym rozmawiamy o jednym wyjątkowym gatunku gier jakim jest MMO. Dlaczego jest tak wyjątkowy? Co wnosi pozytywnego, ale także jakie wiążą s ... » więcej
12
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »