Radio Opole » Samorządowa Loża Radiowa » W Samorządowej Loży Radiowej » Goście Samorządowej Loży m.in. o problemach z fu ...
2019-03-02, 11:05 Autor: Jan Poniatyszyn

Goście Samorządowej Loży m.in. o problemach z funkcjonowaniem komunikacji publicznej

Goście Samorządowej Loży o zwiększających się problemach z funkcjonowaniem komunikacji publicznej
Blisko 14 mln Polaków żyje w gminach, gdzie samorząd lokalny nie zabezpieczył pasażerskiej komunikacji. Przywrócenie połączeń autobusowych do małych miejscowości zapowiada Prawo i Sprawiedliwość. To jeden z punktów programu tzw. Piątki Kaczyńskiego. 1,5 mld złotych przekazanych ma być z budżetu państwa na odbudowę lokalnej komunikacji publicznej tam, gdzie została zlikwidowana. Program ma ruszyć w kwietniu - tak zapowiada premier. Coraz więcej problemów związanych z funkcjonowaniem komunikacji publicznej mamy też na Opolszczyźnie. I o tym wszystkim rozmawialiśmy w sobotniej Samorządowej Loży Radiowej.
Problemem staje się coraz trudniejszy dostęp do transportu zbiorowego, a jego zapewnienie jest obowiązkiem samorządów lokalnych. Mieszkańcy wiosek i małych gmin mają kłopoty, by swobodnie dojechać do pracy, lekarza, szkoły czy urzędów. Wykluczeniem komunikacyjnym zagrożeni są mieszkańcy powiatów prudnickiego oraz kędzierzyńsko-kozielskiego. Obsługująca ten teren firma Arriva zapowiedziała, że w czerwcu zlikwiduje tam swoje oddziały oraz autobusowe przewozy pasażerskie.

- Pochodzę z powiatu, gdzie rozsypał się przewóz publiczny – powiedział Robert Węgrzyn, radny sejmiku z Platformy Obywatelskiej. - Trwają rozmowy nad pozyskaniem nowego przewoźnika. Mam nadzieję, że zakończą się sukcesem. Rozmawiałem przed chwilą z wiceprezydentem Kędzierzyna-Koźla. Miasto również uczestniczy w tych rozmowach. Te przewozy muszą być jak najszybciej zapewnione i to jest obowiązek państwa. Jeden z elementów „Piątki Kaczyńskiego” wydaje się najbardziej prospołeczny i to są te pieniądze, które mają być przeznaczone na powrót PKS. Nie ma natomiast związanych z tym szczegółów. Nie wiemy np. ile pieniędzy otrzymają gminy i powiaty. Na razie jest hasło, deklaracja, ale żadnych konkretów.

Premier Mateusz Morawiecki zapowiada, że powiaty dostaną pieniądze na dopłatę do wozokilometrów, tak aby można było odbudować transport publiczny. W mediach krąży kwota 1,5 mld złotych. Większość ekspertów uważa, że jeśli będą to pieniądze faktycznie dołożone do systemu, to pozwolą reanimować transport publiczny na polskiej prowincji.

- Nyski PKS zapewnia komunikację publiczną na poziomie powiatu i zapewnia też połączenia m.in. z Opolem – mówi Paweł Nakonieczny, przewodniczący Rady Miejskiej Nysy z Prawa i Sprawiedliwości. - Dzisiaj wiele gmin, wiele powiatów ma problemy z komunikacją autobusową, bo została u nich zlikwidowana. Intratne, dochodowe linie obsługują często prywatni przewoźnicy. Natomiast nie będą oni jeździć tam, gdzie się nie zarobi. Natomiast żeby tę komunikację zapewnić, to musi w tym partycypować samorząd. Powiat nyski dopłaca do funkcjonowania swojego PKS blisko milion złotych rocznie. Żeby zapewnić komunikację pasażerską o szerszym zakresie trzeba większych pieniędzy. Dzisiaj ten milion złotych dopłaty wystarcza, żeby PKS jeździł na tych głównych trasach, ale połączenia mniejszych miejscowości, a stolicą gminy, czy powiatu odbywają się zaledwie w dni nauki szkolnej rano i popołudniu. Dla osoby, która chce coś załatwić, a nie porusza się samochodem, to jest konieczność całodziennej wycieczki. Żeby to poprawić, trzeba mieć pieniądze, a samorząd lokalny więcej ich nie ma, dlatego potrzebuje wsparcia rządowego. Ten pomysł rządu premiera Morawieckiego i prezesa Kaczyńskiego jest jak najbardziej trafiony i takim powiatom, jak Nysa i Kędzierzyn-Koźle te pieniądze będą potrzebne.

Wg wyliczeń znawców tematu średnio do jednej gminy może z budżetu państwa trafić ponad 600 tys. zł, ewentualnie 4 mln zł do powiatu. Wystarczy to na skomunikowanie gmin z powiatami. Natomiast pieniędzy zabraknie na autobus do każdego sołectwa.

- Przez kilkanaście lat wykształciły się trasy, które ze względu na swoją rentowność są obsługiwane zarówno przez transport publiczny oraz prywatny – zauważył Piotr Wach, radny sejmiku z Nowoczesnej. - Natomiast my pochylamy się nad problemem tras, na których porusza się niewiele osób. Musimy mieć świadomość, że skoro są nierentowne, to cały czas ktoś będzie musiał do nich dopłacać. Czy te kwoty wystarczą? Śmiem twierdzić, że mogą być nieco za małe, bo prawdopodobnie wynikają one wyłącznie z oszacowania na podstawie dopłaty do pasażera. Zwiększenie siatki połączeń spowoduje, że potrzeba będzie więcej autobusów i ewentualnie busów. Trzeba będzie uwzględnić koszty związane m.in. z ich amortyzacją, naprawami, serwisowaniem itp. Obawiam się, że jesteśmy w sytuacji, gdy rzucone zostało hasło nośne z punktu widzenia oczekiwań społecznych. Natomiast diabeł tkwi w szczegółach, których nie znamy. Może się okazać, że kolejny program, kolejne zadanie rzucone na barki samorządów nie będzie w pełni refinansowane przez rząd i okaże się, że samorządy do tych pomysłów będą musiały dopłacać.

W pierwszej kolejności ma być przygotowana ustawa dotycząca odbudowy komunikacji pomiędzy gminami, powiatami, gdzie ten transport zlikwidowano. To są tradycyjne PKS. Ale mówi się też o transporcie prywatnym. Ma to polegać na przekazaniu pieniędzy dla powiatów, aby mogły poprzez dopłatę do tzw. wozokilometra odbudować ten transport. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że realizacja tej deklaracji nastąpi od kwietnia. Czy to realny termin?

- Parząc na to, w jaki sposób rząd PiS dotrzymuje swoich obietnic, wydaje mi się, że to jest realne – uważa Arkadiusz Szymański, doradca wojewody opolskiego do spraw samorządowych. - Nie muszą to być dopłaty do PKS czy transportu prowadzonego przez gminę. Mogą to też być dopłaty dla firm prywatnych. Przez parę lat, jak rządziła poprzednia koalicja, to słyszeliśmy, że nic się nie da, bo nie ma na to pieniędzy. Okazuje się, że możliwe było sfinansowanie programu 500+, a teraz jego rozszerzenie. Koalicja niemocy PO-PSL się skończyła i na całe szczęście jest teraz rząd, który potrafi realizować programy prospołeczne.

„Jedź z nami” - tak nazywa się pierwszy w kraju Związek Celowy Powiatowo-Gminny, który zajmuje się publicznym transportem zbiorowym. Przewozy pasażerskie prowadzi PKS, który należy do powiatu strzeleckiego. Być może taką drogą trzeba iść, aby zminimalizować wykluczenie komunikacyjne małych miejscowości.

- Do tego związku celowego należy powiat strzelecki i siedem gmin – powiedział Józef Swaczyna, starosta strzelecki z Mniejszości Niemieckiej. - Zrobiliśmy mapę potrzeb całego powiatu. Specjalistyczna firma wyliczyła, ile za daną liczbę wozokilometrów musi zapłacić dany wójt, a ile powiat. Ku wygodzie wszystkich mieszkańców od tamtego roku dopłacamy do transportu zbiorowego i u nas nie ma białych plam. Mieszkańcy są zadowoleni. Na całym świecie transport taki nie jest dochodowy i się do niego dopłaca. My nie dopłacamy do naszego PKS. Dwa samorządy chcą skopiować nasze rozwiązania. Przewoźnicy będą dyktować warunki. Czy każdy wydatek samorządu lokalnego zrekompensuje rząd? Uważam, że nie bardzo. Te 1,5 mld złotych na ten cel to jest stanowczo za mało.
Posłuchaj "Samorządowej Loży Radiowej" z 2 marca 2019 - debatę prowadzi Jan Poniatyszyn
Zaproszenie Jana Poniatyszyna przyjęli:
  • Paweł Nakonieczny (PiS),
  • Józef Swaczyna (MN),
  • Arkadiusz Szymański (PiS),
  • Piotr Wach (.Nowoczesna),
  • Robert Węgrzyn (PO).

Zobacz także

2019-04-20, godz. 12:00 Goście Samorządowej Loży Radiowej o 15 rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej wraz z 9 innymi krajami Europy. Dla samorządów otworzyły się nowe możliwości pozysk ... » więcej 2019-04-13, godz. 11:05 Goście "Samorządowej Loży Radiowej" o strajku nauczycieli Minister edukacji Anna Zalewska powiedziała, że resort pracuje nad projektem realizującym porozumienie z oświatową „Solidarnością”. Krajowa Sekcja Oświaty i W ... » więcej 2019-04-06, godz. 11:05 Goście "Samorządowej Loży Radiowej" o handlu na targowiskach Ubywa sprzedających, mniej jest kupujących. Stopniowo zanika handel na targowiskach. Taki jest negatywny trend w tej branży. Gminy natomiast nie przestają inw ... » więcej 2019-03-30, godz. 11:05 Goście Samorządowej Loży Radiowej o bałaganie w dziedzinie reklamy wizualnej Bałagan w dziedzinie reklamy wizualnej jest czymś niemal powszechnym w naszych miastach. Jednak ich władze nie spieszą się, aby zrobić z tym porządek. Możliwo ... » więcej 2019-03-23, godz. 11:05 Samorządowa Loża Radiowa (23.03.19) - zobacz i posłuchaj! Udział wydatków na kulturę w budżetach jednostek samorządu jest mały i wynosi niewiele ponad trzy procent. Dotacje na tę działalność są na ostatnim miejscu bu ... » więcej 2019-03-16, godz. 11:05 Samorządowa Loża Radiowa (16.03.19) - zobacz i posłuchaj! Bez wydatnej pomocy państwa gminy nie poradzą sobie ze smogiem. Lokalne programy ochrony środowiska nie są w stanie wyeliminować wielu źródeł zanieczyszczeń p ... » więcej 2019-03-09, godz. 11:05 Samorządowa Loża Radiowa (09.03.19) - zobacz i posłuchaj! Kontrowersje wokół Wojsk Obrony Terytorialnej zdominowały dyskusję w Samorządowej Loży Radiowej. Wiele gmin na Opolszczyźnie chciałoby mieć u siebie WOT, co w ... » więcej 2019-02-23, godz. 12:30 Samorządowa Loża Radiowa z Racławic Śląskich Zdaniem ekspertów wiedza historyczna Polaków zasługuje najwyżej na ocenę „dostateczną”. Trzy czwarte naszych rodaków twierdzi, że interesuje się wiedzą o prze ... » więcej 2019-02-16, godz. 11:00 Goście Samorządowej Loży Radiowej o programie „Posiłek w szkole i w domu” [FILM] Od 1 stycznia 2019 r. ruszył program „Posiłek w szkole i w domu”. To pomoc dla osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz dzieci z rodzin znajdujących się w ... » więcej 2019-02-09, godz. 11:05 Goście Samorządowej Loży Radiowej o problemie nocnych i weekendowych dyżurów aptek w regionie Aptekarze wzbraniają się przed nocnymi dyżurami, bo mają kłopoty kadrowe. Związane są z tym duże koszty przy symbolicznych dochodach z handlu. Taka sytuacja p ... » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »