Radio Opole » Muzyka » Felietony muzyczne » Między nutami: muzyka jest najważniejsza
2017-12-02, 18:41 Autor: Małgorzata Ślusarczyk

Między nutami: muzyka jest najważniejsza

Antoni Wit podczas koncertu w Opolu © [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Antoni Wit podczas koncertu w Opolu © [fot. Małgorzata Ślusarczyk]
Wielu młodych adeptów sztuki muzycznej dzielnie walczy o zagranie każdej nuty i zrealizowanie wszystkich tajemnych znaków, jakimi posługują się kompozytorzy. Gorzej, jeśli dojrzali muzycy także poprzestają na odgrywaniu tego co w nutach, na graniu nut. A przecież prawdziwa muzyka ukryta jest między nutami.

Oczywiście w muzyce wiele spraw jest umownych i bardzo subiektywnych. Początkujący odkrywcy świata klasyki mogą dostać zawrotu głowy od wszelakich rozbieżności. Raz każą grać dokładnie jak w nutach i nie wychylać się poza kreskę taktową, ani w żaden inny sposób nie dokładać własnych pomysłów, bo będzie "niestylistycznie". Za chwilę jednak mówią "dołóż coś od siebie, daj się porwać i nie graj bezmyślnie jak maszyna". Nie jest łatwo poruszać się w tym zawiłym świecie, ale właśnie dlatego tak wiele lat wymaga poznanie różnych tajników, by wiedzieć gdzie można sobie pozwolić na swobodę, a gdzie nie. I na tym też polega piękno, niepowtarzalność i wieczna przygoda z muzyką.

Okazuje się, że nie inaczej jest choćby w świecie spod znaku batuty. Gest dyrygencki, technika dyrygencka - istota zawodu i znak rozpoznawczy (bo przecież dla zbyt wielu dyrygent to "ten co macha przed orkiestrą") - to wszystko jest ważne, ale z pewnością nie najważniejsze. Muzyk nie może skupić się wyłącznie na graniu, zapominając o słuchaniu! Podobnie (a może tym bardziej!?) dyrygent. Śpiewak czy instrumentalista ma utrudnione zadanie i przez bliski kontakt z instrumentem brak mu odpowiedniego dystansu. Stąd pojawia się potrzeba obecności tzw. trzeciego ucha - osoby (profesora, innego muzyka), która podpowie, wskaże kierunek pracy, wyłowi nieścisłości lub podzieli się wrażeniami z perspektywy słuchacza. Na swój sposób trzecim uchem orkiestry jest właśnie dyrygent.

- Słuchanie orkiestry, dla młodego dyrygenta, który zaczyna dyrygować, to naprawdę jest problem - przyznaje wybitny dyrygent Antoni Wit. - Z biegiem lat przekonałem się, że dobrze jest słuchać jaki jest rezultat, który wychodzi z orkiestry, żeby to porównywać z tym, co jest we mnie, z tą moją jakąś wizją.

Muzyka wymaga tego, aby w nią wejść głęboko i zaangażować się bez reszty. To sztuka zazdrosna, która jednak potrafi się bardzo pięknie odpłacić wiernym i otwartym na nią ludziom. Oczywiście o ile nie stanowi dla nas wyłącznie "muzycznej tapety", tła dla codzienności. Co ciekawe, ta sztuka wymaga zaangażowania od każdego słuchacza - zarówno tego, który ją tworzy, kreuje (byle nie "odtwarza"!), jak i tego, który jest wyłącznie odbiorcą. Nie wystarczy sama technika, warsztat, nawet w przypadku dyrygentów, od których zależy przecież przebieg utworów orkiestrowych czy chóralnych.

- W dyrygowaniu najważniejsza jest muzyka - mówi Antoni Wit. - Wszystko co się robi, gesty dyrygenta i jego uwagi, ma służyć nadrzędnemu celowi: żeby muzyka, którą kreujemy, była piękna.

Nie zapominajmy więc o słuchaniu - przy graniu, śpiewaniu i dyrygowaniu, ale także - paradoksalnie - przy samym słuchaniu muzyki. A od czasu do czasu pozwólmy też swoim uszom nasycić się brzmieniem ciszy...

Zobacz także

2019-10-20, godz. 12:49 Płyta tygodnia: Iggy Pop - Free (Universal 2019) » więcej 2019-10-20, godz. 13:00 Płyta tygodnia: Iggy Pop - Free (Universal 2019) » więcej 2019-10-13, godz. 20:31 Płyta tygodnia: Sam Fender - Hypersonic Missiles (Universal 2019) Kiedy Sam Fender wygrał nagrodę Brit Critics’ Choice pod koniec 2018 roku, jego nazwisko trafiło do grona takich wykonawców jak Adele, Florence + the Machine, ... » więcej 2019-10-06, godz. 21:39 Płyta tygodnia: Błażej Król - Nieumiarkowania Błażej Król to wokalista i kompozytor. Związany przeszłością z wieloma zespołami, między innymi współtworzył eteryczny duet UL/KR. Komponuje i wykonuje swoje ... » więcej 2019-09-29, godz. 21:08 Płyta tygodnia: Lionel Richie - Hello From Las Vegas (Universal 2019) Lionel Richie zaprasza fanów w niezapomnianą muzyczną podróż na albumie „Hello From Las Vegas”. „Hello From Las Vegas” to materiał zarejestrowany w Zappos ... » więcej 2019-09-22, godz. 19:56 Płyta tygodnia: Lana Del Rey - Norman F**king Rockwell (Universal 2019) "Norman F**king Rockwell" to szósty studyjny album Lany Del Rey zatytułowany na cześć słynnego nowojorskiego artysty malarza i ilustratora. Rockwell, który zm ... » więcej 2019-09-15, godz. 22:08 Płyta tygodnia: Raphael Saadiq - Jimmy Lee Raphael Saadiq pojawił się na scenie już w latach 80-tych, zdobywając wielokrotnie platynowe płyty z zespołem Tony! Toni! Toné!. Potem rozpoczął karierę solow ... » więcej 2019-09-08, godz. 22:04 Płyta tygodnia: Taylor Swift - Lover (Universal 2019) „Lover” to siódmy album w dyskografii artystki. W rozmowie z magazynem „Billboard” Taylor mówi o albumie: „Jest bardzo romantyczny. Ale nie ma tam tylko piose ... » więcej 2019-09-01, godz. 22:33 Płyta tygodnia: John Porter - Honey Trap (Mystic 2014) Opolski koncert Johna Portera już 8 września, a my przypominamy album tego artysty z 2014 roku - Honey Trap. Trafił on na sklepowe półki w październiku 2014. ... » więcej 2019-08-25, godz. 22:54 Płyta tygodnia: Cage The Elephant - Social Cues (Sony 2019) "Social Cues" to piąty studyjny album amerykańskiego zespołu rockowego Cage The Elephant. Płytę wyprodukował John Hill, odpowiedzialny za produkcję takich art ... » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »