Radio Opole » Muzyka » Felietony muzyczne » Przemysł muzyczny nie dopuści do śmierci radia z ...
2018-04-10, 14:30 Autor: Tomasz Bazan

Przemysł muzyczny nie dopuści do śmierci radia z 3 prostych powodów

mikrofon © (fot. sxc.hu)
mikrofon © (fot. sxc.hu)
Pejzaż muzyczny zmienił się w ostatnich latach nie do poznania. Jak grzyby po deszczu, powstają nowe serwisy strumieniowe do słuchania i dzielenia się muzyką. Każdy, kto wykona i nagra piosenkę może ją udostępnić w sieci. Panuje przekonanie, że radio nie jest już potrzebne do promocji muzyki. Nic bardziej mylnego. Rola radia jest może inna niż kiedyś, ale to nie oznacza, że medium jest zagrożone. Oto kilka argumentów na jego obronę:

1. Siła odkrywania i promocji

Żyjemy w czasach nadprodukcji. Nie chodzi tylko o telefony, pralki i zabawki, ale też dobra kultury, w tym muzykę. Tygodniowo w przestrzeni wirtualnej pojawiają się miliony nowych utworów. Kto ma przeprowadzić słuchacza przez ten ocean dźwięków? Na pewno nie algorytmy przeglądarek i serwisów muzycznych. To żywy dziennikarz radiowy, ze wszystkimi swoimi wadami, wybierze te piosenki, które warto polecić. Nawet jeśli wybór będzie subiektywny, to dokona go człowiek.

A kto będzie wiedział więcej o tym, co dzieje się na Twoim podwórku muzycznym? Algorytm? Wątpię. Radio jest niezastąpione.

2. Wyjątkowość

W serwisach typu YouTube może się dzisiaj znaleźć każdy, ale poprzez szeroką dostępność, nie jest to już nic wyjątkowego. Inaczej jest z radiem, szczególnie jeśli ma ono swoją opiniotwórczą renomę. Pojawić się w popularnej audycji muzycznej, jest przywilejem i okazją do pochwalenia się w mediach społecznościowych, co z kolei buduje bazę fanów. Już sam fakt „przebicia” się do radia jest dla słuchaczy wskazówką, że tym wykonawcą warto się zainteresować. Na taką ekskluzywność nie każdy może sobie pozwolić.

3. Przewidywalność i trwałość

„Muzyka w sieci”, to brzmi nieźle. Trzeba jednak przeszukiwać, wybierać, klikać kolejne linki i przeczekać reklamy. Biorąc pod uwagę, że większość ludzkości jest raczej leniwa, szybko przychodzi zniechęcenie. Czekamy na gotowe, a radio, jak posłuszny kelner, podaje nam to, co lubimy.

Specjaliści od programowania starają się dopasować muzykę i treści do pory dnia i roku. Chcą też zaspokoić szeroką grupę odbiorców. Ktoś powie, że stąd niedaleko do niestrawnej i tandetnej papki. Zgoda, ale radio publiczne jest po to, by łączyć przystępność z poszukiwaniem wartościowych przejawów kultury, by z jednej strony nie stracić słuchaczy, a z drugiej nie skazywać się na niszę.

Związek radia i przemysłu muzycznego z pewnością zmienił się od początku jego istnienia wiele dziesięcioleci temu. Jednak nie zestarzała się idea radiowej promocji muzyki przez żywego człowieka. Z pewnością istnieje wiele metod zdobywania fanów, ale nie dyskontowałbym radia jako realnego medium promującego Twoje sprawy i Twoją muzykę!

Zobacz także

2018-09-03, godz. 10:30 Mocna strona słabej płci. Koncert wokalistek programu Dobre Granie Ekstra Każda z opolskich wokalistek prowadzących program Dobre Granie Ekstra w Radiu Opole ma swój niepowtarzalny wizerunek sceniczny. Kamila Dauksz jest subtelna i ... » więcej 2018-08-27, godz. 07:48 Podarte smyczki - koniec klasyki czy narodziny "nowej" klasyki? Co robić gdy kwartet czy kwintet smyczkowy nie wypełnia sali koncertowej? Podpiąć wzmacniacze i grać - tak mocno, aż posypie się włosie w smyczkach! Czy to pr ... » więcej 2018-08-13, godz. 11:48 Daj szansę sobie i muzyce... czyli rzecz o doświadczaniu muzyki Czy da się zrozumieć klasyczną muzykę współczesną? Pewnie się da, ale czy zawsze jest to konieczne? Na to pytanie nie umiem Wam odpowiedzieć, bo to sprawa doś ... » więcej 2018-08-03, godz. 14:19 Jedna z najciekawszych, młodych grup metalowych zagra jesienią w Radiu Opole. Internal Quiet chce wydać płytę live To nie są łatwe czasy dla zespołów metalowych. Masowa publiczność już dawno uciekła od rocka do brzmień popowych i tanecznych. Jednak przykład światowych gwia ... » więcej 2018-07-24, godz. 11:28 Kompakty słabo się sprzedają. Handel może zatrzymać trend, pod jednym warunkiem Płyty cd się już nie sprzedają, takie stwierdzenie słychać dzisiaj z ust wszystkich uczestników rynku muzycznego. Powtarzają to: wykonawcy, wydawcy, menedżero ... » więcej 2018-06-29, godz. 14:33 Autograf artysty "Tradycja zbierania autografów niestety dziś już zanika". To zdanie Barbary Hortyńskiej, dyrektora artystycznego Festiwalu "Muzyczne Święto Kwitnących Azalii" ... » więcej 2018-06-19, godz. 10:04 Darmowa platforma wymiany muzyki. Pomysł nowojorczyków może zrewolucjonizować rynek Świat muzyki niezależnej powinien pójść w tym kierunku. Powinien pokazać, co ma najlepszego i podzielić się ze wszystkimi, którzy chcą poznawać nowe brzmienia ... » więcej 2018-06-11, godz. 08:49 Nagroda w "Debiutach" dla Girls On Fire. To również opolski sukces Girls On Fire zdobyły nagrodę imienia Anny Jantar podczas opolskiego festiwalu. To wyróżnienie, które może tylko pomóc w rozwinięciu kariery. Jest wzmocnienie ... » więcej 2018-06-05, godz. 09:15 Niezwykły, muzyczny projekt opolskich wokalistek Podczas opolskiego festiwalu dojdzie do niecodziennej współpracy. Pięć wokalistek znanych opolanom z anteny Radia Opole zaśpiewa wspólnie na jednej scenie. W ... » więcej 2018-05-04, godz. 09:23 Cóż tam, panie, w muzyce? Alternatywa trzyma się mocno! Zespół Small Mechanics to reprezentant opolskich eliminacji w tegorocznym koncercie Debiuty KFPP Opole. Propozycje zebrane wcześniej przez Narodowe Centrum Po ... » więcej
12345
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »