Radio Opole » Kraj i świat
2024-05-24, 07:30 Autor: PAP

W kinach "Furiosa: Saga Mad Max". George Miller: wszystkie filmy z serii były alegorycznymi opowieściami

Kiedy robię film, zawsze wracam myślami do poprzednich, zastanawiam się, czego się nauczyłem. Tak się szczęśliwie złożyło, że wszystkie filmy z tej serii były alegorycznymi opowieściami – powiedział George Miller. Jego "Furiosa: Saga Mad Max" debiutuje w kinach po 45 latach od pierwszej części cyklu.

W ubiegłym tygodniu, dziewięć lat po canneńskiej premierze "Mad Max: Na drodze gniewu", George Miller przywiózł na Lazurowe Wybrzeże prequel tamtej opowieści. "Furiosa: Saga Mad Max" była jednym z najbardziej oczekiwanych filmów trwającego do soboty festiwalu. Bilety na seanse rozeszły się w mgnieniu oka. Widzowie, którym nie udało się zdobyć wejściówek, ustawiali się pod kinem dużo wcześniej, licząc na to, że im się poszczęści i ktoś w ostatniej chwili zrezygnuje z seansu. Krytycy byli ciekawi, co tym razem zaserwuje im George Miller i czy obraz będzie w stanie choć po części powtórzyć sukces poprzedniej części. A zdobyła ona m.in. sześć Oscarów, cztery statuetki BAFTA i nagrody Stowarzyszeń Krytyków Filmowych z Los Angeles, San Diego, San Francisco i Tokio. Również sami twórcy wyczekiwali momentu premiery. Jak przyznał reżyser podczas konferencji prasowej promującej tytuł, prace postprodukcyjne zakończyły się zaledwie dwa i pół tygodnia temu. "Byłem zachwycony projekcją i reakcjami publiczności" – zapewnił.


W "Furiosie: Sadze Mad Max" Miller i współscenarzysta Nick Lathouris przybliżają drogę tytułowej bohaterki (granej przez Alylę Browne i Anyę Taylor-Joy). Poznajemy ją jako niewinną dziewczynę żyjącą w postapokaliptycznej Australii, która zostaje porwana przez Dementusa, przywódcę koczowniczego gangu motocyklistów (Chris Hemsworth). Ten przewozi ją dalej – do skalnej Cytadeli, zawiadywanej przez Wiecznego Joego. Tam Furiosa dorasta i uczy się być wojowniczką. Dziewczyna stawia sobie za cel zemstę na Dementusie. "Kiedy robię film, wracam myślami do poprzednich. Zastanawiam się, czego się nauczyłem. Tak się szczęśliwie złożyło, że wszystkie obrazy z tej serii – bez wyjątku - były alegorycznymi opowieściami. Kiedy we Francji pokazano pierwszego +Mad Maxa+, krytycy i widzowie komentowali, że ma on wiele wspólnego z westernem i alegorią. Przyznałem im rację. Z kolei będąc w Japonii, usłyszałem, że +Mad Max+ jest samurajem. Najwspanialsze jest to, że Kurosawa inspirował się Zachodem, a tutejsi twórcy w swoich westernach nawiązywali do jego dzieł. Moje filmy są częścią tej tradycji" – podkreślił George.


Pytany o swoją zróżnicowaną filmografię, w której oprócz kultowej serii figurują chociażby "Czarownice z Eastwick" i "Babe: świnka w mieście", Miller stwierdził, że fascynuje go dobór środków wizualnych. "Jeśli wciąż powtarzasz to, co już kiedyś zrobiłeś, w końcu się wyeksploatujesz. Nigdy nie sądziłem, że zrobię dwa filmy z serii +Mad Max+, a teraz mam ich na swoim koncie pięć. Czasami zastanawiam się, czy oszalałem. Chwilę później uświadamiam sobie, że kieruje mną ciekawość. Cały czas mam poczucie, że uczę się czegoś nowego. Jestem szczerze zainteresowany po pierwsze historiami, a po drugie – szukaniem sposobów na to, by jak najlepiej wybrzmiały na ekranie. To trochę tak jak z lekarzem, który najpierw musi poznać historię swojego pacjenta, a później znaleźć sposób leczenia go. Dla każdego reżysera ważne jest, żeby historie były rozumiane w każdej kulturze, w każdym czasie" – wyjaśnił.


"Furiosa: Saga Mad Max" to wyraz fascynacji Millera spektakularnymi, dopracowanymi w każdym calu obrazami i ciągłą ewolucją kina. "Zgadzam się z Kevinem Brownlowem, który w +The Parade’s Gone By...+ napisał, że język kina znamy zanim nauczymy się naszych ojczystych języków. Dla mnie to jest definicja kina" – stwierdził. Dodał, że spektakularna warstwa wizualna nie może być celem samym w sobie. Zawsze powinna służyć fabule. "Wszystko, co projektujemy i chcemy pokazać na ekranie, musi służyć historii. Każdy kostium jest przedłużeniem postaci, która go nosi. Tak samo każda broń, każdy pojazd, charakteryzacja, fryzura, gest powinny być bliskie estetyce postaci, a lokacje – odzwierciedlać rozwój opowieści. Rozmawiałem o tym z całą ekipą i razem wypracowywaliśmy spójny, filmowy świat" – powiedział.


Wspomniał również o początkach swojej fascynacji ruchomymi obrazami. "Dorastałem w małym miasteczku. Nie było telewizji, nie było internetu. Były tylko szkoły, komiksy, podręczniki i popołudniowe, niedzielne seanse. Kino było świeckim kościołem, do którego chodziliśmy oglądać bajki i nowe filmy. Resztę czasu spędzałem na zabawach z braćmi. Odtwarzaliśmy to, co zobaczyliśmy na ekranie. Udawaliśmy, że jeździmy konno. Pokrywy śmietników służyły nam za rycerskie tarcze. Dekady później robię podobne rzeczy. Tamten okres wywarł na mnie ogromny wpływ" – podsumował reżyser.


Recenzenci docenili możliwość powrotu do kultowej historii, jednak są podzieleni w ocenach filmu. Według Nicholasa Barbera (BBC), w porównaniu z poprzednimi częściami sagi ta wypada blado. "Z całym szacunkiem dla szalonej wizji Millera i jego niesamowitej zdolności do przeniesienia jej na ekran, +Furiosa...+ wydaje się jedną ze spin-offowych powieści graficznych, które wypełniają luki między dwoma filmami z serii, ale nie do końca do nich pasują" – napisał. Owen Gleiberman (Variety) zwrócił uwagę na olśniewające sekwencje. "Uwielbiałem postać Furiosy w +Na drodze gniewu+, jednak zastanawiam się, czy naprawdę musimy oglądać jej poplątaną historię, która zostaje potraktowana dość powierzchownie? Próbując nadmuchać swój wszechświat, Miller zapycha go pretensjonalnością i pomniejsza jego znaczenie” – stwierdził . Przeciwnego zdania jest David Ehrlich (IndieWire), który ocenił "Furiosę..." jako jeden z najlepszych prequeli w dziejach kina. "Jeśli +Mad Max: Na drodze gniewu+ było dziełem wizjonera wykorzystującego wszystkie pomysły, jakich dotąd nie pozwolono mu zrealizować, w tym letnim blockbusterze Miller zachował ten sam poziom kreatywnego wigoru" – podsumował.


Film debiutuje w piątek w polskich kinach. W obsadzie znaleźli się również m.in. Tom Burke, Nathan Jones i Lachy Hulme. Za zdjęcia odpowiada Simon Duggan, a za muzykę – Tom Holkenborg. Dystrybutorem obrazu jest Warner Bros. Entertainment Polska. (PAP)


autorka: Daria Porycka


dap/ wj/


Kraj i świat

2024-06-26, godz. 04:30 Sondaż dla "Rzeczpospolitej": PiS stoi w miejscu, KO konsumuje koalicjantów Badanie preferencji partyjnych nie jest optymistyczne dla Trzeciej Drogi, która ma 9,2-procentowe poparcie i Lewicy (6,3 proc.) - czytamy w środę w 'Rzeczpospolitej'… » więcej 2024-06-26, godz. 04:30 Chiny/ Prezydent Duda: w interesie Polski i Chin jest to, aby wojna na Ukrainie jak najszybciej się zakończyła Atak Rosji na Ukrainę to także zamach na swobodę handlu międzynarodowego; w interesie Polski i Chin jest to, aby ta wojna jak najszybciej się zakończyła… » więcej 2024-06-26, godz. 04:20 Korea Płd./ Nieudana próba rakietowa Korei Północnej Korea Północna podjęła w nocy z wtorku na środę nieudaną próbę wystrzelenia pocisku balistycznego - podała agencja Yonhap powołując się na źródła… » więcej 2024-06-26, godz. 03:40 Haiti/ Kontyngent kenijskiej policji do walki z bandami wylądował w Port-au Prince Pierwszy dwustuosobowy oddział policjantów z Kenii wylądował we wtorek na lotnisku międzynarodowym w Port-au-Prince, stolicy Haiti, aby wesprzeć ten karaibski… » więcej 2024-06-26, godz. 02:10 BiH/ Obchody rocznicy ludobójstwa w Srebrenicy pod znakiem zapytania; władze odmawiają finansowania Komitet organizacyjny ds. upamiętnienia ludobójstwa w Srebrenicy przyznał we wtorek, że zmaga się z brakiem środków potrzebnych do przygotowania uroczystości… » więcej 2024-06-26, godz. 01:00 Brazylia/ Rządząca lewica przeciwko militaryzacji szkolnictwa Rządząca Partia Pracujących zwróciła się we wtorek do Najwyższego Trybunału Federalnego z wnioskiem o orzeczenie niekonstytucyjności ustawy przyjętej… » więcej 2024-06-26, godz. 00:20 Francja/ Ceny, wiek emerytalny i imigracja głównymi tematami pierwszej debaty przed wyborami (opis) Sposoby na poprawienie siły nabywczej Francuzów, kwestie wieku emerytalnego i imigracji - wokół tych tematów koncentrowała się we wtorek pierwsza telewizyjna… » więcej 2024-06-26, godz. 00:10 ME 2024 - Anglia - Słowenia 0:0 (opinie) Po meczu Anglia - Słowenia (0:0) powiedzieli: Gareth Southgate (trener reprezentacji Anglii): 'Jestem dumny z moich piłkarzy. Całkowicie kontrowaliśmy wydarzenia… » więcej 2024-06-26, godz. 00:10 Ranking: Uniwersytet Warszawski najlepszą polską uczelnią publiczną Uniwersytet Warszawski zajął pierwsze miejsce w XXV Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2024. Tuż za nim znalazł się Uniwersytet Jagielloński, a na 3… » więcej 2024-06-26, godz. 00:10 ME 2024 - Dania - Serbia 0:0 (opinie) Po meczu Dania - Serbia (0:0) powiedzieli: Kasper Hjulmand (trener reprezentacji Danii): 'Spodziewaliśmy się, że ten mecz może tak wyglądać. Szkoda, że… » więcej
1234567
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej »